• 0

Staken of verplaatsen activiteiten eenmanszaak

Goedendag,

Ik heb een eenmanszaak met meerdere activiteiten waaronder een ZZP ICT bedrijf, maar ook een agrarisch bedrijf en een webwinkel voor de verkoop van antieke verzamelobjecten. Nu is de wens om te emigreren naar het buitenland. En hier komt natuurlijk de vraag voor naar boven hoe om te gaan met de bedrijfsactiviteiten. Voor zover, heb ik begrepen dat een eenmanszaak dan gestaakt moet worden en er een stakingswinst moet worden opgemaakt. Ik heb een deel van mijn eigen woning die ondergebracht zijn in het bedrijf. Hier komt misschien een winst op en die wordt als winst van de onderneming meegenomen. alsook heb ik een inventaris met in het buitenland gekochte antiquiteiten waarover géén BTW is teruggevorderd omdat deze al in het buitenland is betaald. Dus opgenomen in de administratie + btw, deze zullen vrijvallen naar privé en als ik het goed begrijp geen btw over hoeft te betalen immers er is ook geen aftrek geweest voor de btw.

ik had dus een paar vragen hierover, waar ik niet echt een duidelijk antwoord voor kan vinden.

1. kan ik een eenmanszaak emigreren of verhuizen naar het buitenland en behalve het onroerend goed de rest van de activa over laten nemen of moet ik toch eerst in Nederland het bedrijf compleet staken. Immers ik ga o.a. een zaak met antiquiteiten voort zetten in het buitenland.
2. Als bij vraag 1 het antwoord nee is kan de inventaris privé worden overgenomen tegen boekwaarde? Immers ik ben een eenmanszaak het zakelijk vermogen is ook privévermogen en andersom. 

3. Stel ik heb onroerend goed met een waarde van €100.000 en een hypotheek met een waarde van €100.000 en nog een afschrijving in de boeken staan voor verbouwingskosten van €50.000 en de taxatiewaarde wordt bijvoorbeeld €150.000 immers het is onderdeel van het privé huis en kan niet apart worden verkocht. Wat is dan de boekwinst die genoteerd dient te worden t.b.v. stakingswinst? 

Alvorens bedankt voor uw hulp!

met vriendelijke groet,

Erik

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Erik, Welkom op HL, 

Een eenmanszaak kun je niet emigreren. Als de activiteiten hier ophouden doordat je emigreert, dan eindigt de eenmanszaak ook.

Daarbij gaat inventaris over tegen waarde economisch verkeer. Dat kan de boekwaarde zijn, maar ook meer of minder. Marktplaats geeft vaak een goede referentie.

Boekwaarde is 100.000 mijn 50.000 afschrijving= 50.000. Waarde economisch verkeer is 150.000, dus de boekwinst is 100.000.

Gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar