Ga naar inhoud

DGA salaris en lijfrente/pensioen

Geplaatst:

Vmeulen

Hallo,

Ik moet als DGA mijn salaris vaststellen en heb de vereisten hiervoor opgezocht. Stel dat ik mijn salaris op de grens van €75.000 bepaal, rekening houdend met de belastingschijven. Ook wil ik €17.000 jaarlijks sparen in pensioen/lijfrente. Is het dan voordelig om €17.000 als aftrekbare lijfrente bij mijn salaris op te tellen en op €92.000 vast te stellen?

Met dit hogere inkomen blijf ik nog net onder de grens van schijf 3 qua belastbaar inkomen, maar ik betaal waarschijnlijk meer premies en krijg minder heffingskorting. De winst in de BV wordt wel lager en ik hoef minder via dividend uit te keren.

Mijn vraag is:

• Is het in dit geval voordeliger om een hoger salaris te nemen en minder dividend uit te keren?
  • Of is het altijd gunstiger om een lager salaris te nemen en meer dividend uit te keren?

Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen! Alvast bedankt!

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
2 uur geleden, Vmeulen zei:

Stel dat ik mijn salaris op de grens van €75.000 bepaal,

De eerste vraag is of dat voldoende is. Het DGA-loon is geen snoepzak. Dat moet eerst voldoen aan de eis dat het niet minder mag zijn dan het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking.

Als je 17.000 bij je salaris optelt om het vervolgens in de IB als aftrekpost te nemen, dan help je nog 1.100 euro netto arbeidskorting om zeep. 

Bij een loon van 75k is je inkomen aanvullen met dividend een stuk voordeliger (effectief 38 tot 44%) dan meer loon opnemen (minimaal 49,5%)

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Vmeulen

• Auteur

Dank je wel Joost. Helder! Ik zal nog even goed onderzoek doen naar de hoogte van vergelijkbare dienstbetrekkingen. Maar als ik je antwoord zo lees is dividend uitkeren in de meeste gevallen dus wel de aantrekkelijkere optie. 

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Vanaf een zeker inkomen, ja. Hoe hoog dat is, hangt ook weer af van je persoonlijke situatie (aftrekposten, recht op toeslagen)

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.