• 0

BTW van eerder boekjaar opgeven aan fiscus

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag omtrent BTW en de kleine ondernemersregeling. Ik ontdekte 2 inkoopfacturen waarvoor in 2004 de BTW niet teruggevorderd is van de belasting. Nu wilde ik dit in boekjaar 2005 terugvorderen maar loop tegen wat problemen aan (met KO regeling).

 

Ter voorbeeld:

 

Ik heb per saldo een BTW bedrag van 1622 af te dragen. Via de KO regeling zou hier 1883-1622 * 2,5 vanaf gaan. Nu kwam ik dus 2 facturen tegen met totaal 56 euro BTW wat nog gevorderd moet worden. Mag ik dit gewoon van de 1622 afhalen en dus meer KO korting ontvangen?

 

Zo ja, hoe doe ik dit dan? Mijn boekhouding kent deze facturen niet aangezien ze niet op de beginbalans zijn opgenomen. Ik kan dus niet gewoon het te vorderen BTW bedrag verhogen zonder een credit post ook te verhogen...

 

Kan iemand me van advies voorzien?

 

In 2004 gebruikte ik nog Excel voor mijn boekhouding, waardoor de kans op fouten wat groter is als nu, vandaar dat de BTW boeking van de 2 facturen fout is gelopen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

gewoon inboeken :O)

Gewoon inboeken gaat dus niet. Er moet ook iets tegenover staan in de balans... De inkoopfacturen boeken kan niet omdat die in feite (excl. BTW) wel op de beginbalans staan... Ik moet dus 56,08 euro boeken op de Inkoop BTW Hoog, maar ook 56,08 euro aan de credit zijde van de balans...

Link naar reactie
  • 0

je boekt:

 

kosten....100

te vorderen btw 19

aan crediteuren 119

Het zijn inkoopfacturen van inventaris dus dat gaat niet op. Verder is dat dus al opgenomen in de beginbalans van 2005, enkel de BTW dus niet... Ik wil dus alleen het te vorderen BTW bedrag ophogen, niks met crediteuren of kosten etc...

Link naar reactie
  • 0

de meest gebruikte btw-grootboekrekeningen:

 

te vorderen btw 19%

te vorderen btw 6%

 

af te dragen btw 19%

af te dragen btw 6%

 

en alles wat je boekt ivm terugontvangen btw of betaalde btw op:

afdracht/betwaalde btw

 

je zou kunnen boeken:

te vorderen btw 19%

aan afdracht btw

 

naar deze rekening afdracht btw wordt aan het einde van het jaar alle totaalbedragen van de grootboekrekeningen van btw naar overgeboekt om de suppletie omzetbelasting te bepalen.

 

is dit een idee?

Link naar reactie
  • 0

de meest gebruikte btw-grootboekrekeningen:

 

te vorderen btw 19%

te vorderen btw 6%

 

af te dragen btw 19%

af te dragen btw 6%

 

en alles wat je boekt ivm terugontvangen btw of betaalde btw op:

afdracht/betwaalde btw

 

je zou kunnen boeken:

te vorderen btw 19%

aan afdracht btw

 

naar deze rekening afdracht btw wordt aan het einde van het jaar alle totaalbedragen van de grootboekrekeningen van btw naar overgeboekt om de suppletie omzetbelasting te bepalen.

 

is dit een idee?

Dat heeft geen zin, bij de jaarafsluiting maakt het in mijn boekhoudprogramma geen verschil.

 

Voorbeeld:

 

Huidige saldi

Inkoop BTW Hoog --> 1246

Verkoop BTW Hoog --> 2868

Af te dragen is dan dus 1622

 

Nu boek ik ter voorbeeld 100 euro meer aan Inkoop BTW Hoog met als tegenrekening 'Af te dragen BTW'. Dan krijg je dus:

 

Inkoop BTW Hoog --> 1346

Verkoop BTW Hoog --> 2868

Af te dragen BTW --> 100

 

Na jaarafsluiting is het dus nog steeds 1622. Terwijl ik daar 1522 wil hebben staan... ;)

 

Link naar reactie
  • 0

gewoon inboeken :O)

Gewoon inboeken gaat dus niet. Er moet ook iets tegenover staan in de balans... De inkoopfacturen boeken kan niet omdat die in feite (excl. BTW) wel op de beginbalans staan... Ik moet dus 56,08 euro boeken op de Inkoop BTW Hoog, maar ook 56,08 euro aan de credit zijde van de balans...

 

Hoi Martijn,

 

normaal is de tegenrekening van een factuur de betaling per bank, dus schijnbaar is er iets mis met het weglopen van de factuur. Ik zou geen boekingen in 2004 meer verrichten, maar gewoon in 2005. De correctie op de aangiften omzetbelasting 2004 kun je middels een suppletie verzoek over 2004 indienen bij jouw belastingkantoor.

 

Per 31 december 2004 klopt je bedrag aan omzetbelasting op de balans niet. M.i. kan dit omdat je toch ook pas na de afsluiting van 2004 achter deze feiten kwam. Een correctie op voorgaande jaren is indien incidenteel helemaal niet erg. Zorg gewoon dat je even netjes om een correctie van de aangiften 2004 (suppletie) bij de belastingdienst verzoekt.

 

Succes

Rob

Link naar reactie
  • 0

gewoon inboeken :O)

Gewoon inboeken gaat dus niet. Er moet ook iets tegenover staan in de balans... De inkoopfacturen boeken kan niet omdat die in feite (excl. BTW) wel op de beginbalans staan... Ik moet dus 56,08 euro boeken op de Inkoop BTW Hoog, maar ook 56,08 euro aan de credit zijde van de balans...

 

Hoi Martijn,

 

normaal is de tegenrekening van een factuur de betaling per bank, dus schijnbaar is er iets mis met het weglopen van de factuur. Ik zou geen boekingen in 2004 meer verrichten, maar gewoon in 2005. De correctie op de aangiften omzetbelasting 2004 kun je middels een suppletie verzoek over 2004 indienen bij jouw belastingkantoor.

 

Per 31 december 2004 klopt je bedrag aan omzetbelasting op de balans niet. M.i. kan dit omdat je toch ook pas na de afsluiting van 2004 achter deze feiten kwam. Een correctie op voorgaande jaren is indien incidenteel helemaal niet erg. Zorg gewoon dat je even netjes om een correctie van de aangiften 2004 (suppletie) bij de belastingdienst verzoekt.

 

Succes

Rob

Beste Rob,

 

Dit betekent dus dat ik die BTW bedragen van 2004 niet bij de KO regeling van 2005 kan nemen? Scheelt me namelijk 2,5x het bedrag... ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

officieel mag dat inderdaad niet. Wanneer je toch in 2005 boekt mag je t/m 2010 gaan zitten hopen dat er geen belastingcontrole komt, want dat betekent correctie+boete.

 

Succes

 

Rob

Hmm, ok, niet dat ik tegen de regels in ga, maar hoe hoog liggen die boetes eigenlijk, weet je dat?

Link naar reactie
  • 0

Daar zijn verschillende gradaties in, maar het loopt van 100% boete op het correctie bedrag bij opzettelijk of bewust handelen tot 0% bij geen schuld of onopzettelijke fouten.

 

Plus een mogelijk verhoogde interresse van de belastingdienst de jaren daarna(gratis) 8)

Hahahha OK, ik zal uitkijken... ;) Ik kan het dus ook niet gewoon dit jaar meerekenen bij de BTW aangifte maar het niet mee laten tellen bij de KO regeling...? Moet ik persé om suppletie vragen?

Link naar reactie
  • 0

Nee factuurdatum is bepalend voor in welk jaar het thuishoort, dus wel indienen en geen KOR is geen optie.

 

om een suppletie verzoek je niet, een suppletie(van supplement bij de aangifte) dien je in. Dit kan een heel eenvoudig briefje zijn met:

 

"hallo ik ben per ongeluk vergeten de btw van twee facturen terug te vragen in 2004 en verzoek daarom alsnog om uitbetaling van bedrag x"(voor eventuele lezers, dit gaat alleen in dit geval op, meestal dien je een hele opstelling te maken met wat de administratie aangaf(verschuldigd en voorbelasting) en wat je hebt aangegeven op de aangiften. Het verschil is te betalen of te vorderen.)

 

Succes

Rob

Link naar reactie
  • 0

Nee factuurdatum is bepalend voor in welk jaar het thuishoort, dus wel indienen en geen KOR is geen optie.

 

om een suppletie verzoek je niet, een suppletie(van supplement bij de aangifte) dien je in. Dit kan een heel eenvoudig briefje zijn met:

 

"hallo ik ben per ongeluk vergeten de btw van twee facturen terug te vragen in 2004 en verzoek daarom alsnog om uitbetaling van bedrag x"(voor eventuele lezers, dit gaat alleen in dit geval op, meestal dien je een hele opstelling te maken met wat de administratie aangaf(verschuldigd en voorbelasting) en wat je hebt aangegeven op de aangiften. Het verschil is te betalen of te vorderen.)

 

Succes

Rob

Beste Rob, erg bedankt voor je antwoorden! Hoe ik het boek als ik het straks ook van de fiscus overgemaakt krijg is twee, maar dat zien we dan wel weer 8) ;)

Link naar reactie
  • 0

Moet ik de 'winst' die ik door de KO regeling extra heb gewoon op het IB formulier noteren als buitengewone baten? Mijn boekhoudprogramma zet hem namelijk niet als post in de resultatenrekening. Het boekhoudprogramma ziet gewoon een X bedrag dat betaalde BTW is, maar een deel daarvan is het KO deel dat ik naar Winst vorig boekjaar kan boeken toch?

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

 

de BTW kan je als nog terug vorden door een suppletie aangifte te doen. Dit bedrag kan je dan als je het ontvangt gewoon terug boeken op de volgende manier:

 

 

Te vorderen BTW: xxx Credit

Bank: xxx Debet

 

Verder hoef je zover ik weet je KOR voordelen niet bij je IB op te geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voordeel uit de ko-regeling moet wel degelijk als extra omzet getypeerd worden en beinvloed daarom ook direct de winst over dat boekjaar.

 

Je kan bij ontvangst het volgende boeken:

 

- Bank (debet)

- Te vorderen BTW (credit)

- Incidentele omzet (credit, voor het deel vd ko-regeling)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.