• 0

Dienst afnemen in het buitenland en BTW

Ik ben van plan om een dienst af te nemen van iemand die in Belgie zijn bedrijf heeft. Nou zie ik regelmatig dat je als buitenlands bedrijf binnen de EU geen btw hoeft te betalen aan een bedrijf uit een ander land binnen de EU. Ik heb de belastingdienst gebeld, maar daar kreeg ik een vaag antwoord van. Ook op de belastingdienst site heb ik het niet goed kunnen vinden.

 

Hoe gaat dit precies te werk? Wat moet ik administratief gezien verder nog vastleggen en wat moet diegene uit Belgie precies doen?

 

Ik hoop dat jullie mij naar de juiste resources kunnen verwijzen :)

 

[titel aangepast - mod (wat was ICL eigenlijk?)]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben van plan om een dienst af te nemen van iemand die in Belgie zijn bedrijf heeft. Nou zie ik regelmatig dat je als buitenlands bedrijf binnen de EU geen btw hoeft te betalen aan een bedrijf uit een ander land binnen de EU.

 

BTW binnen de EU werkt precies als BTW binnen Nederland. Je betaalt BTW en je kunt dat terugvragen c.q. verrekenen met je ontvangen BTW. De facturen moeten daarvoor wel aan meer eisen voldoen dan facturen binnen Nederland. Digitale facturen moeten in de EU digitaal ondertekend zijn maar binnen Nederland hoeft dat meen ik niet.

 

Overigens zou ik zeker een boekhouder in de arm nemen voor dit soort dingen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan om een dienst af te nemen van iemand die in Belgie zijn bedrijf heeft. Nou zie ik regelmatig dat je als buitenlands bedrijf binnen de EU geen btw hoeft te betalen aan een bedrijf uit een ander land binnen de EU.

 

BTW binnen de EU werkt precies als BTW binnen Nederland. Je betaalt BTW en je kunt dat terugvragen c.q. verrekenen met je ontvangen BTW. De facturen moeten daarvoor wel aan meer eisen voldoen dan facturen binnen Nederland. Digitale facturen moeten in de EU digitaal ondertekend zijn maar binnen Nederland hoeft dat meen ik niet.

 

Overigens zou ik zeker een boekhouder in de arm nemen voor dit soort dingen.

 

dagdag

Christine

 

Zodra beide partijen een geldig BTW nummer hebben is het anders. Dan hoeft er geen BTW te worden gevorderd door de leverancier. In Nederland kun je de BTW dan ook niet aftrekken, de BTW is immers niet afgedragen!

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Hoi, het antwoord op jouw vraag is afhankelijk van:

 

- jij bent wel/niet ondernemer voor de BTW (hebt dus wel/niet een BTW-nummer).

- de buitenlandse leverancier is wel/niet ondernemer voor de BTW (heeft dus wel/niet een lokaal BTW-nummer)

- wat voor soort product of dienst is het.

 

Afhankelijk van deze drie variabelen krijg je te maken met Nederlandse of Belgische BTW-regels, BTW-tarieven (waaronder 0%) en administratieve eisen voor de factuur, de BTW-aangifte en ICL-aangifte.

 

Als je iets specifieker kunt zijn over deze drie variabelen, dan komen we misschien een stukje verder.

 

Voor wat betreft de administratieve eisen kun je de belastingdienst-website raadplegen (onder zakelijk en vervolgens onder omzetbelasting en/of onder buitenland).

 

Groet,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

- jij bent wel/niet ondernemer voor de BTW (hebt dus wel/niet een BTW-nummer).

 

ja, ik krijg er denk ik een heb al de inlognaam van de belastingdienst.

 

- de buitenlandse leverancier is wel/niet ondernemer voor de BTW (heeft dus wel/niet een lokaal BTW-nummer)

 

ja, heeft een btw nummer

 

- wat voor soort product of dienst is het.

 

Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Na anderhalf jaar kom ik toch nog even terug op dit topic... Is een webdesign een dienst of een product? Ikzelf ga naar Duitsland voor een excursie. De gidsen, enzo, zijn 'dienst'verleners. Maar hoe zit het met de btw op overnachtingen in hotels of herbergen? Zijn dat diensten of producten?

MoveOut Georeizen, educatieve excursies, reizen en uitjes

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van je gegevens:

 

M.i. (en tevens cf. Europese wetgeving) is webdesign een dienst. Deze dienst wordt geacht te zijn verricht in Nederland (plaats van afnemer); de Belgische ondernemer wordt geacht in Nederland zijn dienst verricht te hebben en is aldus in principe BTW-verschuldigd in Nederland. De te betalen BTW wordt vervolgens verlegd naar de Nederlandse afnemende ondernemer. Deze voldoet BTW en vraagt deze ook terug.

 

M.a.w.: Nimmer 0% tarief.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk!

 

Nog even een toelichting op mijn situatie. Ik organiseer schoolreizen naar het buitenland. Ik heb overlegd met een collegareisorganisatie en met de belastingdienst. De truuk voor ons (reiswereld) is deze: 0% btw vragen aan je klant en geen btw terugvragen van de buitenlandse diensten. De rest van de activiteiten blijven gewoon zoals ze waren. Dit blijkt de normale situatie te zijn voor heel veel bedrijven. De belastingdienst versimpeld daarmee dus eigenlijk de situatie.

 

Je kan het zonder toestemming van de belastingdienst toepassen. Maar als je wilt, vraag dan een "standpuntsverklaring" aan bij je regiokantoor. Beschrijf je situatie en vraag of ze wat ik hierboven beschreef zwart-op-wit kunnen zetten.

MoveOut Georeizen, educatieve excursies, reizen en uitjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.