• 0

KOR in combinatie met opstarten onderneming en aanloopkosten

Goedemiddag,

Ik ben 30 oktober 2024 gestart als eenmanszaak. Ik heb me direct uitgeschreven voor de KOR (we hebben zonnepanelen) en vanaf 1 januari 2025 ga ik aangifte doen voor de omzetbelasting. 

Boek ik dan de aanloopkosten in 2024 en vraag ik de btw van deze kosten in de eerste btw-aangifte van 2025 terug? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Vallen inkopen (zoals materiaal, gereedschap) om mezelf technieken te leren voor het kunnen verkopen van producten en test producten te maken onder aanloopkosten?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1
4 uur geleden, Elianne zei:

Boek ik dan de aanloopkosten in 2024 en vraag ik de btw van deze kosten in de eerste btw-aangifte van 2025 terug?

Omdat je in die "onzalige KOR" zit in het 4e kwartaal 2024 kan je natuurlijk geen BTW terugvragen over uitgaven in die periode. Ook als jij meent dat het 'aanloopkosten' betreft. Ook niet in 2025 ...

4 uur geleden, Elianne zei:

Vallen inkopen (zoals materiaal, gereedschap) om mezelf technieken te leren voor het kunnen verkopen van producten en test producten te maken onder aanloopkosten?

Als het zakelijke kosten (z.g. bedrijfskosten) zijn, dan wel lijkt mij.

"What, me worry?"

• 0
17 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Omdat je in die "onzalige KOR" zit in het 4e kwartaal 2024 kan je natuurlijk geen BTW terugvragen over uitgaven in die periode. Ook als jij meent dat het 'aanloopkosten' betreft. Ook niet in 2025 ...

Als het zakelijke kosten (z.g. bedrijfskosten) zijn, dan wel lijkt mij.

Dat begrijp ik inderdaad. het gaat me nu ook vooral om de kosten van voordat mijn bedrijf gestart was. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar