• 0

Rechtszaak gewonnen, eiser veroordeeld in de kosten

Gisteren werd bekend dat ik een rechtszaak heb gewonnen. De kantonrechter heeft de eiser zijn vordering ontzegd en hem veroordeeld voor het betalen van de door mij gemaakte kosten. Omdat ik zelf heb geprocedeerd, zijn die kosten vastgesteld op 0 euro.

 

De vraag is simpel: als ik nu nog kosten maak voor bijvoorbeeld het laten bestuderen van het vonnis door een juridisch adviseur, kan ik die dan alsnog verhalen op de eiser?

 

Dit omdat er in het vonnis staat: "verwijst eiser in de kosten van deze procedure, die aan de zijde van gedaagde tot aan deze uitspraak worden vastgesteld op nihil".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het antwoord is ook simpel: Nee. Noch daargelaten dat dit soort kosten - volgens mijn laastste kennis van het procesrecht - niet voor een kostenveroordeling in aanmerking komen, heeft het bestuderen plaatsgevonden NA het vonnis. In het vonnis staat ook duidelijk tot aan de uitspraak. Het is dan evident dat kosten na uitspraak niet voor vergoeding in aanmerking komen.

 

Overigens - maar dat terzijde - reken jezelf nooit rijk met een kostenveroordeling. De rechter kan deze matigen en zal dat ik veel gevallen ook doen.

 

Gefeliciteerd met je zege overigens.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Eens met Edward: helaas niet.

 

De kosten voor het bestuderen van de uitspraak door een adviseur komen inderdaad niet voor een kostenveroordeling in aanmerking. Hoogstens zouden ze meegenomen kunnen worden in de kostenveroordeling van een eventueel hoger beroep.

 

Overigens: ik begrijp niet helemaal waarom je de uitspraak door een expert zou willen laten bestuderen. Je hebt toch gewonnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.