(aangepast)

Hallo,

Per november 2024 woon ik in Dubai en worden klanten gefactureerd vanuit het nieuwe bedrijf in Dubai. Er zit dus cash in het bedrijf en wordt maandelijks meer.

De banden met Nederland worden stap voor stap verbroken.

Per 31-12-2024 worden mijn BV en Holding in Nederland geliquideerd. 

Op 28 februari 2025 is het passeren van de verkoop van mijn woning bij de notaris.

Het idee is nu dat mijn uitschrijving in Nederland gebeurt op 28 februari 2025 zodra huis officieel is verkocht. 

Dit betekent dat ik tot 28-02-2025 belastingplichtig ben in Nederland.

In de conserverende aanslag wordt gekeken naar aanmerkelijk belang (>5%) in vennootschappen. Voor de bv/holding gaat via dividend uitkering al de belasting netjes worden betaald dus die zijn dan leeg.

Logisch gezien heb ik ook een aanmerkelijk belang in de Dubai company. Is het vermogen in de Dubai company ook onderdeel van de conserverende aanslag en moet daar over worden afgerekend? Of valt die er buiten.

Alvast bedankt voor het meedenken. 

aangepast door TedvanDriel
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77277-conserverende-aanslag/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Ted,

Dat zou degene die deze constructie met je opgezet heeft, toch ingecalculeerd moeten hebben. De aandelen in de Dubai LLC zijn formeel een aanmerkelijk belang omdat je die houdt als NL belastingplichtige, dus ja, die zouden onderdeel kunnen zijn van de conserverende aanslag.

Wat NL met Dubai hierover heeft afgesproken in hun verdrag is mij evenwel niet bekend.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Beste Joost,

Bedankt voor de reactie.

De persoon die deze constructie heeft opgezet gaf aan dat ik NL belastingplichtige ben als individu tot mijn huis is verkocht (28-02-2025). Dus het voorstel van deze persoon is om tot 28-02-2025 geen geld uit de Dubai company prive te halen via loon en/of dividend. De periode 01-11-2024 tot 28-02-2025 is een overbruggingsperiode en woon ik 'logisch' gezien ook niet meer in Nederland maar ben dus nog belastingplichtige omdat de verkoop van de woning pas 28-02-2025 is en nog ingeschreven ben.

Tevens gaf deze persoon aan dat het aanmerkelijk belang in de conserverende aanslag alleen betrekking heeft tot de NL BV/Holding om af te rekenen met Nederland.

De reden van deze forum post is dat ik dit wilde fact checken wat nu de echte regel is. Begrijp uit jouw antwoord dat dat dus niet zo is.

Betekent dit dat - als onderdeel van de conserverende aanslag - over het gehele vermogen in de Dubai company dividend belasting moet worden betaald om met Nederland af te rekenen? Dus eigenlijk precies hetzelfde als hoe de BV/Holding in NL wordt leeg gehaald?

• 0
(aangepast)

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/buitenland/content/conserverende-aanslag-bij-emigratie

Hier staat expliciet benoemd 'U hebt een aanmerkelijk belang in een vennootschap in Nederland'.

Uit logica trek in dan de conclusie dat aanmerkelijk belang in een vennootschap in het buitenland buiten de conserverende aanslag valt.

Ik kan nergens een bron vinden die duidelijk maakt of binnen de conserverende aanslag alleen aanmerkelijk belang valt van een vennootschap in Nederland. Of ook voor een vennootschap in het buitenland.

Heeft iemand hier kennis over?

Screenshot2024-12-29at17_55_46.thumb.png.0608f7fcd9227c304aa30de1a19553a0.png

• 0

Dat hangt er vanaf of jij nog NL ingezetene was toen je de Dubai LLC oprichte. Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken wat je formele emigratiedatum was en vanaf wanneer je de Dubai LLC bent gestart. 

Als dat laatste eerder was dan het eerste dan kun je nog stellen dat de LLC op grond van feitelijke leiding nog in NL zat, fiscaal gezien, omdat jij als bestuurder hier zat

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar