Er zijn geen inkomsten in mijn holding. De enige kosten die erin zitten zijn mijn boekhoud kosten. Hoe zorg ik ervoor dat mijn RC verhouding met de werk BV niet te hoog worden aangezien ik de boekhoud kosten via de werk BV betaal? Doe ik dit via de dividend uitkering die via de werkmaatschappij aan de holding loopt? Of kan ik de boelhoudkosten van de Holding beter ten laste brengen van de werk BV?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77310-kosten-in-mijn-holding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Welkom op HL

Waarom is er geen omzet in je holding? Je bent in loondienst bij de werk BV?

Dan nog zou ik een stukje beheervergoeding in rekening brengen aan de werk BV door de holding. Daarmee genereert de holding inkomen waartegen de kosten in aftrek komen. 

Dividend uitkeren is namelijk voor de holding geen belaste opbrengst vanwege de deelnemingsvrijstelling.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

De verloning loopt via de werk BV, de Holding is er alleen vanwege de Dividend uitkering die vanuit de Holding aan privé wordt uitgekeerd. 

Ik dacht begrepen te hebben dat je mag vastleggen dat er een deel van de dividend gebruikt mag worden om de RC schuld af te lossen. Mijn boekhouder heeft nu de RC schuld ten laste van de algemene reserve van de werk BV geboekt (en in de holding als financiele baten?) maar dat lijkt mij dan hetzelfde als dat je de facturen direct als kosten voor de werk bv zet? 

Dan lijkt het mij handiger als ik 1 facuur krijg voor de boekhouding gericht aan de werkbv zodat ik dit gedoe niet meer heb, of mag dat niet?

• 0
14 uur geleden, A de Groot zei:

Ik dacht begrepen te hebben dat je mag vastleggen dat er een deel van de dividend gebruikt mag worden om de RC schuld af te lossen

Dat mag. Maar dat doet niks voor het belastbare resultaat in de holding. 

14 uur geleden, A de Groot zei:

Mijn boekhouder heeft nu de RC schuld ten laste van de algemene reserve van de werk BV geboekt (en in de holding als financiele baten?)

Of je omschrijft het iets te kort door de bocht, of je boekhouder maakt hier een fout. 

Dividend beinvloedt de winst in de holding niet. 

En feitelijk mag de werk BV de kosten voor de holding niet betalen idd. Althans, dat hoort de werk BV dan weet door te belasten aan de holding

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Op 9-1-2025 om 17:10, Joost Rietveld zei:

Dan nog zou ik een stukje beheervergoeding in rekening brengen aan de werk BV door de holding. Daarmee genereert de holding inkomen waartegen de kosten in aftrek komen. 

Als je deze beheervergoeding gelijk maakt aan de daadwerkelijke kosten die de holding maakt ben je mooi rond toch? Of is dat te simpel gedacht?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar