• 0

Betaalde BTW op Duitse auto-import teruggekregen, hoe boeken?

Even kort de situatie: ik heb een auto in Duitsland gekocht en deze geimporteerd. Zonder BTW betalen was niet mogelijk maar de dealer heeft de BTW vastgehouden totdat ik 'bewijs' heb aangeleverd dat de auto inderdaad geimporteerd was (oa kentekenbewijs). Dat is allemaal gebeurd en de BTW is nu inderdaad keurig teruggestort. Nu komt echter de vraag hoe ik dit qua boekhouding verwerk. 

De aanschaf 3 weken geleden heb ik uiteraard op een balanspost gezet zonder de BTW, die BTW heb ik als betaalde BTW geboekt. 

Boek ik dan nu deze terugstorting simpelweg als 'ontvangen BTW'? Of is dat te simpel gedacht? 

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik weet niet precies hoe het.bij auto's zit, maar als de DE verkoper een btw nummer heeft en jij ook is het een intracommunitaire levering en meld je dat aan de belastingdienst bij de btw aangifte en de icp aangifte. De Duitse leverancier moet jouw nummer controleren in VIES.

Er is dan sprake van 0% btw.

• 0
39 minuten geleden, herman van der helm zei:

Ik weet niet precies hoe het.bij auto's zit, maar als de DE verkoper een btw nummer heeft en jij ook is het een intracommunitaire levering en meld je dat aan de belastingdienst bij de btw aangifte en de icp aangifte. De Duitse leverancier moet jouw nummer controleren in VIES.

Er is dan sprake van 0% btw.

Normaal gesproken wel inderdaad. Maar over het algemeen vinden Duitse dealers dit wat spannend en willen ze dat je de BTW betaalt als 'borg'. Dat is dus ook gebeurd in mijn geval.

• 0

Ok, als borg.

Maar het staat niet op de factuur neem ik aan? Anders zou je het moeten terugvorderen bij de BD in DE via de BD in Heerlen.

En die Duitsers zijn niet zo happig om dit terug te betalen als je ook intracommunitair had kunnen afnemen is mijn ervaring.

• 0
4 uur geleden, herman van der helm zei:

Ok, als borg.

Maar het staat niet op de factuur neem ik aan? Anders zou je het moeten terugvorderen bij de BD in DE via de BD in Heerlen.

En die Duitsers zijn niet zo happig om dit terug te betalen als je ook intracommunitair had kunnen afnemen is mijn ervaring.

De BTW is volgens TS al door de verkoper teruggestort. 

16 uur geleden, ErikP77 zei:

De aanschaf 3 weken geleden heb ik uiteraard op een balanspost gezet zonder de BTW, die BTW heb ik als betaalde BTW geboekt.

Ik neem als Nederlandse BTW? Lijkt me dat de Duitser het Duitse BTW bedrag als borg vraagt.

Ik ben geen boekhouder maar je had m.i. het totale bedrag exclusief NL BTW moeten opvoeren en de teruggestorte Duitse BTW moeten behandelen als een (gedeeltelijke) creditnota.

• 0

Maar toch moet je het als intracommunitaure levering zien met 0% en melden als inkoop eu op de aangifte ingeven. De Duitser moet het ook zo opgeven en via Vies het nummer  controleren. Anders loopt de duitser het risico de btw te moeten afdragen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar