Ik heb dit jaar geen omzet gehaald. Nu heb ik wel een FOR op de balans staan die ik graag zou afbouwen. 

Op welke wijze kan ik een deel van de FOR laten afvallen zodat mijn belastbare winst in de inkomstenaangifte dit jaar hoger wordt en mijn FOR afneemt? Zit er een maximum aan het bedrag wat ik zo van de FOR kan afnemen? 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77567-fiscale-oudedagsreserve-for-opnemen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Beste @oc-advies, allereerst welkom op Higherlevel!

38 minuten geleden, oc-advies zei:

Op welke wijze kan ik een deel van de FOR laten afvallen zodat mijn belastbare winst in de inkomstenaangifte dit jaar hoger wordt en mijn FOR afneemt?

De enige vrijwillige vrijvaloptie is afstorten in een lijfrente.

Dar levert - los van dat dat liquiditeiten vereist - overigens geen noemenswaardige wijziging in belastbare winst op (vrijval FOR verhoogt de winst, lijfrente verlaagt deze weer) maar het verlaagt de FOR wel.

aangepast door Norbert Bakker
Edit: aangepast, verplichte vrijval vervangen door vrijwillige vrijval

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Misschien heb ik de vraag verkeerd geformuleerd…. (Of zoek ik toch nog naar een mogelijkheid die er dan wellicht niet is…🙈). Dus toch nog even voor de verduidelijking: 

Ik dacht dat je in je inkomstenbelasting toch aan kan geven een deel van je FOR op te nemen? Of kan dat dus alleen als je aan bovenstaande regels voldoet? 
dit is voor mij dit jaar interessant omdat ik geen omzet heb behaald en dus nog belastbaar vrije ruimte over heb… 

• 0
3 minuten geleden, oc-advies zei:

Ik dacht dat je in je inkomstenbelasting toch aan kan geven een deel van je FOR op te nemen?

Ja dat klopt, alleen dat vereist wel afstorten in een lijfrente (en dus geld). Ik heb je vraag in eerste instantie anders opgevat. Ik heb nu overigens mijn eerdere reactie aangepast: de regels voor verplichte vrijval vervangen door die van de vrijwillige vrijval.

• 1
41 minuten geleden, oc-advies zei:

Of kan dat dus alleen als je aan bovenstaande regels voldoet? 

Correct. Alleen als je aan de regels van Art 3.70 Wet IB 2001 voldoet (staken bedrijf, pensioen of 2 jaar achter elkaar niet het urencriterium hebt behaald) dan moet je het deel van de FOR dat hoger is dan je ondernemingsvermogen verplicht laten vrijvallen: niet meer, niet minder en ook geen keuze. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar