• 0

Ben ik nu wel of niet ondernemer voor de Belastingdienst?

Goedendag,

Ik doe de ondernemerscheck en kom maar niet uit de volgende vraag.

De belastingdienst heb ik gebeld, maar zij mogen geen "advies" geven bij het invullen van deze vraag: "Komt het risico dat uw klanten of opdrachtgevers niet betalen voor uw rekening?"

Het gaat hier om een webwinkel waarbij artikelen enkel en alleen worden verstuurd of kunnen worden opgehaald als er vooruit (de totale prijs) door de klant is betaald. Achteraf betalen is niet mogelijk, op rekening betalen ook niet en dus ook niet via Klarna of andere achterafbetaalmogelijkheden. Dus ik lever alleen als er betaald is. Zo is de webwinkel ingericht, de bestelling komt alleen binnen als de betaling is gedaan.

Ben ik dan correct als ik hier "nee" invul? In mijn beleving kan ik geen risico lopen omdat deze situatie dat een klant niet wil betalen gewoon niet kan voorkomen. Want als een klant niet wil betalen, wordt er ook niets geleverd en is er dus ook geen bestelling gedaan en loop ik geen risico om niet betaald te worden. Deze situatie is overigens al jaren zo.

Deze vraag met nee beantwoorden betekent dat ik geen ondernemer ben voor de belastingdienst en met ja beantwoorden ben ik wel een ondernemer voor de belastingdienst. Het is dus een cruciale vraag, vandaar dat ik er zeker van wil zijn dat ik het goede doe.

Alvast bedankt voor het meedenken en een eventueel antwoord!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Goed kijken naar de formulering van de vraag: "Komt het risico dat uw klanten of opdrachtgevers niet betalen voor uw rekening?". Mijns inziens is de vraag niet of het risico bestaat, maar of een eventueel risico voor eigen rekening komt.

Deze vraag heeft meer betrekking op de mate van risico die je als ondernemer draagt. Als je geen risico loopt met betalingen (zoals bij vooruitbetaling), heeft dat geen invloed op je ondernemersstatus in de zin dat je een ondernemer blijft, zolang je voldoet aan de andere criteria voor ondernemerschap.

Off topic: is het in Nederland niet verplicht om als webwinkel een mogelijkheid voor achteraf betalen aan te bieden?

• 1
22 minuten geleden, Sproso zei:

Off topic: is het in Nederland niet verplicht om als webwinkel een mogelijkheid voor achteraf betalen aan te bieden?

Ja, hoewel er meer webwinkels die de regels aan de laars lappen zijn, mag je maximaal 50% vooruitbetaling vragen voor producten die je nog moet leveren.

Daarmee is het antwoord meteen on topic, want de topicstarter is wettelijk verplicht om dit ondernemersrisico te lopen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar