Ga naar inhoud

Eenmanszaak en vof zakelijke auto

Geplaatst:

Tbsvc12

Dag allen,

Ik heb lang gezocht maar geen duidelijkheid kunnen krijgen over het volgende:

Ik ben voornemens een auto zakelijk aan te schaffen om alleen zakelijk te rijden en hiervoor ook geen bijtelling te betalen. Ik heb auto’s privé, dus dat is ook geen probleem.

Nu heb ik een eenmanszaak én een Vof met een compagnon, waar ik beiden ongeveer evenveel voor moet rijden. We hebben afgesproken geen km declaratie te doen tot nader overleg, dus daar wil ik me voorlopig aan houden.

Kan ik voor beide zaken ongestraft rijden met de auto die op mijn naam staat zolang ik een sluitende registratie heb? Ik ben ook de enige bestuurder.

Zo niet, is een 0-factuur voor de km declaratie plausibel of ga ik het daar niet mee redden?

Alvast bedankt!

beantwoord door Joost Rietveld

Go to solution

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

In beginsel zijn de kilometers voor de VOF bezien vanuit de eenmanszaak privé. De eenmanszaak stelt de auto ter beschikking en draagt de kosten. Dan zijn de zakelijke kilometers ook alleen voor de eenmanszaak. De overige kilometers zijn dus privé. Dit is vaste jurisprudentie. De oplossing ligt in de verrekening van de kilometers in de VOF.

In een arrest heeft de Hoge Raad daarover geoordeeld dat zulke kilometers dan als privégebruik moeten worden gezien, tenzij er een vergoeding voor de kosten van dat gebruik in de winst is opgenomen.

Je zult dus met je compagnon daarover toch een andere afspraak moeten maken. Oplossing: de VOF vergoedt de kilometers op zakelijk tarief, maar je laat het geld in de VOF zitten voor nu

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Tbsvc12

• Auteur

Dat zou betekenen dat ik 23 cent per km belastingvrij uit de vof kan ontvangen? Dat heft de bijtelling wel ongeveer op, dat zou de oplossing kunnen zijn. Extra voordeel is dat ik dan ook privé kan rijden met die auto..

Geeft wel weer meer registratiewerk helaas

aangepast door Tbsvc12

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
7 minuten geleden, Tbsvc12 zei:

Dat zou betekenen dat ik 23 cent per km belastingvrij uit de vof kan ontvangen?

Nee, dan moet de eenmanszaak de werkelijke kosten aan de VOF berekenen. Die zijn bij je eenmanszaak gewoon belast als inkomen

8 minuten geleden, Tbsvc12 zei:

Extra voordeel is dat ik dan ook privé kan rijden met die auto..

Nee, dat zie je niet goed. Privé rijden is gewoon bijtelling betalen.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Tbsvc12

• Auteur
5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Nee, dan moet de eenmanszaak de werkelijke kosten aan de VOF berekenen. Die zijn bij je eenmanszaak gewoon belast als inkomen

Nee, dat zie je niet goed. Privé rijden is gewoon bijtelling betalen.

Maar het wordt gezien als privekilometers, dus zou ik bijtelling moeten betalen(tenzij de kosten van dat gebruik in de winst is opgenomen). Dan kan ik de zakelijk gereden kilometers voor de V.O.F. toch privé declareren in de V.O.F.?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Je haalt twee dingen door elkaar (ik ga er vanuit dat je geen bijtelling wilt betalen):

Die 23 cent per kilometer ziet op zakelijk gebruik van een prive auto.

De kilometers die de eenmanszaak in rekening brengt aan de VOF kun je niet nogmaals declareren vanuit privé. Dat zou dubbelop zijn.

Dus de auto staat op jouw naam, je schaft deze zakelijk aan op je eenmanszaak. Vervolgens zijn alle kilometers voor de eenmanszaak zakelijk. Die voor de VOF niet, tenzij de eenmanszaak die kilometers voor de VOF tegen een zakelijke prijs in rekening brengt aan de VOF.

Dat heeft niks te maken met die 23 cent per kilometer voor het zakelijk gebruik van een prive auto.

Geplaatst:

Tbsvc12

• Auteur

Helemaal helder.

Dus als ik tóch bijtelling zou betalen, zou ik wél vrij kunnen rijden voor de V.O.F.

Maar dan rij ik dus zakelijke kilometers met een auto waarvoor ik privé bijtelling betaal. Dan mag ik dat toch als zakelijk gebruik van mijn priveauto zien?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Nee, die nuance ligt anders, het is niet jóuw privé auto. Het is een zakelijke auto van je eenmanszaak waarvan je privé gebruik maakt.

Geplaatst:

Tbsvc12

• Auteur
46 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Nee, die nuance ligt anders, het is niet jóuw privé auto. Het is een zakelijke auto van je eenmanszaak waarvan je privé gebruik maakt.

Juist, en dus maak ik privé kosten voor het kunnen rijden van die auto middels bijtelling. Als ik er dan vervolgens vanuit privé oogpunt voor kies om hem te gebruiken voor de V.O.F. heeft de eenmanszaak daar toch niks mee te maken? En de V.O.F. ziet mij als een werknemer die een auto ter beschikking stelt en kilometervergoeding vraagt.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
  • Beste antwoord

Ik volg je nu niet helemaal meer. Het was toch je wens om juist géén bijtelling te betalen?

Maar goed, mijn advies was:

Je rijdt een kilometer met de auto van de EMZ t.b.v. de VOF. De EMZ stuurt een factuur aan de VOF voor (stel) 50 cent. Dan is daarmee die kilometer vergoed. Je kunt dan niet nog eens diezelfde kilometer vanuit privé tegen 23 cent van de winst van de VOF aftrekken. Dat zou dubbelop zijn.

Als je vervolgens toch privé gaat rijden met die auto en de bijtelling voor lief neemt, dan doet dat niks af aan de declaratie van de EMZ aan de VOF voor zakelijke VOF kilometers. Nogmaals, de auto is geen privéauto.

Geplaatst:

Tbsvc12

• Auteur

Bedankt Joost voor de goede antwoorden, erg prettig!
Toch ben ik nog niet helemaal gerustgesteld en zal het proberen te verduidelijken.

Hierboven gaf ik een scenario aan waar ik geen bijtelling wil betalen en niet wil dat de VOF de kosten draagt voor de kilometers. Eigenlijk kan dat niet, dus is het alternatief bijtelling.

Hierdoor ontstaan er twee opties, beiden wel degelijk verrekend met de VOF:
- Zakelijk gebruik door VOF auto van EMZ, kilometervergoeding in boekhouding verwerken en klaar.
- Bijtelling betalen omdat kilometers VOF 'privekilometers' zijn.

Volgens Besluit van 6 september 2022, nr. 2022-192540 Kan ik kilometervergoeding krijgen voor het afleggen van kilometers voor de VOF, ongeacht waarmee. Dus ook met de zakelijke auto waar ik nu privekilometers mee rij en bijtelling voor betaal. Klopt dat?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dat besluit ziet op werknemers. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting gaat het om artikel 3.17-1-b Wet IB.

b.tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel: € 0,23 per kilometer;

Ik snap niet wat je bedoelt met

"Eigenlijk kan dat niet, dus is het alternatief bijtelling."

Waarom kan dat niet?

Het gaat erom dat als jouw eenmanszaak de kosten voor een auto betaalt, die jij in je andere onderneming gebruikt, dat die kosten worden doorbelast. Als jij mijn auto gebruikt, dan zeg ik toch ook niet tegen jou: "nee kost je niks, je betaalt immers al bijtelling".

Dus die kilometers voor de VOF worden door de eenmanszaak al in rekening gebracht. Dan kun je ze niet nogmaals onbelast aan privé overmaken.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.