Ga naar inhoud

Verkoop bedrijf CV

Geplaatst:

RobbertK

Goedenavond, ik ben Robbert en hoop dat jullie mij kunnen verder helpen.

Ik heb een bedrijfje in de vorm van een CV. Ben zelf beherend vennoot en mijn BV is stille vennoot (winstverdeling 60/40). Nu heb ik een koper gevonden die mijn spullen en klanten wil kopen voor een prijs van (stel) 100. Volgens mij is de 100 voor mij dan belaste winst en betaal ik over 60 inkomstenbelasting en over 40 Vpb in de BV?

Als ik het goed heb begrepen dan zou ik geen directe belasting hebben ALS ik mijn bedrijf en klanten in een BV heb zitten met een holding erboven. Dus ik bedacht me, om mijn CV in te brengen in een BV en dan de BV aandelen te verkopen. Klopt het dat er dan geen belasting is verschuldigd (en ik dus 100 overhoud), of moet ik alsnog meteen belasting betalen als ik het bedrijf inbreng in een BV en heb ik ergens iets gemist? :)

Zijn er nog (andere) manieren om de belasting over de verkoop uit te stellen? (Ik wil best belasting betalen maar vind het ook fijn om dat nog even te kunnen uitstellen als dat mag...)

Dank voor jullie advies en tips. Groet, Robbert

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Welkom Robbert,

Zo simpel is het voor jou helaas niet.

Eerst zul je moeten vaststellen of de vennoten nog eigendommen hebben die bij de CV in gebruik zijn. Stel dat de BV als stille vennoot een pand heeft ingebracht in de CV met een eigendomsvoorbehoud, dan komt de opbrengst daarvan (tot een X bedrag) aan de BV toe. Dat zal uit de CV akte moeten blijken.

Verder kan een inbreng gevolgd door verkoop onder de deelnemingsvrijstelling zoals jij die beschrijft niet onbelast. Jouw 60% deel kan weliswaar onbelast (geruisloos) ingebracht worden, maar dan kun je niet binnen drie jaar daarna de BV verkopen aan de huidige beoogde koper.

Het kan wel belast (ruisend) tegen dezelfde prijs als waarvoor de koper daarna de BV koopt. Afhankelijk van de koopsom en jouw bestemming voor die koopsom (denk lijfrente) kan het eventueel nog steeds lonend zijn ook dit te doen. Maar dat is maatwerk

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.