Hallo allemaal. Ik, als beginnend leek zijnde, heb weer een vraag.
Ik betaal vaak prive-uitgaven van mijn zakelijke rekening. Op het moment van betalen boek ik dan van Bank naar b.v. Prive - Energiekosten. Door verschillende "Prive-rekeningen" te hebben die allemaal onder de groep PRIVE vallen kan ik mooi de uitgaven aan b.v. enegiekosten bijhouden.
Zoals gezegd boek ik op moment van betalen, zo heb ik geen prive-crediteuren.
MAAR..., voor mijn verzekeringen heb ik bij mijn tussenpersoon een Rekening-Courant waarvan zakelijke- én prive-verzekeringen betaald worden. Eens in de maand gaat er een bedrag van mijn bankrekening naar de RC van de tussenpersoon.
Zakelijke verkekeringen boeken is niet moeilijk, dat loop via de door mij aangemaakte rekening 1610 Crediteuren - RC Verzekering.
Iets als Prive-Crediteuren bestaat volgens mij niet, dus hoe boek ik dan prive verzekeringen die via de RC betaald worden??
Ik zou wel graag 1610 Crediteuren - RC Verzekering in stand houden omdat ik dan het saldo van de RC kan bijhouden.
Als het mag nog een vraag. (Ik heb gezocht in het forum maar echt duidelijk is het nog niet, ...voor mij althans)
Ik heb de vogende rekeningen:
1500 - BTW Verkoop 19%
1510 - BTW Verkoop 6%
1520 - BTW Inkoop 19%
1530 - BTW Inkoop 6%
Bij aan- of verkopen gaat de betaalde cq ontavngen BTW naar deze rekeningen.
Als ik einde kwartaal nou BTW afdraag aan de fiscus hoe boek ik dat dan.
Via een aparte rekening Af te dragen BTW? Kan ik het zo organiseren dat het af te dragen bedrag is af te lezen aan het saldo van een grootboekrekening?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
superleek
superleek
Hallo allemaal. Ik, als beginnend leek zijnde, heb weer een vraag.
Ik betaal vaak prive-uitgaven van mijn zakelijke rekening. Op het moment van betalen boek ik dan van Bank naar b.v. Prive - Energiekosten. Door verschillende "Prive-rekeningen" te hebben die allemaal onder de groep PRIVE vallen kan ik mooi de uitgaven aan b.v. enegiekosten bijhouden.
Zoals gezegd boek ik op moment van betalen, zo heb ik geen prive-crediteuren.
MAAR..., voor mijn verzekeringen heb ik bij mijn tussenpersoon een Rekening-Courant waarvan zakelijke- én prive-verzekeringen betaald worden. Eens in de maand gaat er een bedrag van mijn bankrekening naar de RC van de tussenpersoon.
Zakelijke verkekeringen boeken is niet moeilijk, dat loop via de door mij aangemaakte rekening 1610 Crediteuren - RC Verzekering.
Iets als Prive-Crediteuren bestaat volgens mij niet, dus hoe boek ik dan prive verzekeringen die via de RC betaald worden??
Ik zou wel graag 1610 Crediteuren - RC Verzekering in stand houden omdat ik dan het saldo van de RC kan bijhouden.
Als het mag nog een vraag. (Ik heb gezocht in het forum maar echt duidelijk is het nog niet, ...voor mij althans)
Ik heb de vogende rekeningen:
1500 - BTW Verkoop 19%
1510 - BTW Verkoop 6%
1520 - BTW Inkoop 19%
1530 - BTW Inkoop 6%
Bij aan- of verkopen gaat de betaalde cq ontavngen BTW naar deze rekeningen.
Als ik einde kwartaal nou BTW afdraag aan de fiscus hoe boek ik dat dan.
Via een aparte rekening Af te dragen BTW? Kan ik het zo organiseren dat het af te dragen bedrag is af te lezen aan het saldo van een grootboekrekening?
Alvast bedankt voor de moeite,
Dick
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7849-hoe-te-boeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag