• 0

Vragen over B.V.-holding (ik ben verward, wie helpt?)

Wij denken eraan om een holding op te zetten met daaronder twee B.V.'s. Op dit forum (zoekfunctie) heb ik hier veel informatie over kunnen vinden, maar een paar zaken blijven onduidelijk voor mij:

 

1. Ik begrijp dat de winsten naar de holding overgezet kunnen worden. Daar is dan vennootschapsbelasting over betaald. Kan ik die winst dan prive op elk moment als dividend uitkeren? Als dat zo is, betaal ik daar dan nog eens 25% belasting over? Ik lees namelijk ook dat je de dividendbelasting via de vennootschapsbelasting kan terugvorderen.

 

2. De holding heeft twee aandeelhouders (50/50) en de B.V.'s hebben voorlopig geen vaste medewerkers. Zijn we dan verplicht elk 38k salaris te hebben of kunnen we dit een stuk verlagen?

 

3. Als er eenmaal kapitaal in de holding is, wat kan ik hiermee doen, anders dan pensioen regelen? Is dit bijvoorbeeld in onroerend goed te investeren? Kan ik een lening afsluiten bij mijn holding tegen lage rente?

 

Hopelijk kan iemand hierop een duidelijk antwoord geven, want met mijn huidige kennis lijkt het wel alsof er allemaal tegenstrijdige dingen worden beweerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij denken eraan om een holding op te zetten met daaronder twee B.V.'s. Op dit forum (zoekfunctie) heb ik hier veel informatie over kunnen vinden, maar een paar zaken blijven onduidelijk voor mij:

 

1. Ik begrijp dat de winsten naar de holding overgezet kunnen worden. Daar is dan vennootschapsbelasting over betaald. Kan ik die winst dan prive op elk moment als dividend uitkeren? Als dat zo is, betaal ik daar dan nog eens 25% belasting over? Ik lees namelijk ook dat je de dividendbelasting via de vennootschapsbelasting kan terugvorderen.

 

Je kunt de winsten uit de holding op ieder moment uitkeren, maar dan dien je inderdaad nog eens 25% dividendbelasting te betalen. Deze dividendbelasting is een voorheffing. Omdat je een aanmerkelijk belang hebt komt deze dividenduitkering in box 2 terrecht. Dus per saldo is verschuldigd(door jou prive) en ingehouden belasting(door jou holding) nihil.

 

De door jou genoemde terug te vorderen dividendbelasting is alleen van toepassing indien je in prive geen aanmerkelijk belang hebt. Dit is dus zo bij dividenden op AEX fondsen enz.

 

2. De holding heeft twee aandeelhouders (50/50) en de B.V.'s hebben voorlopig geen vaste medewerkers. Zijn we dan verplicht elk 38k salaris te hebben of kunnen we dit een stuk verlagen?

 

Er zijn mogelijkheden om onder het gebruikelijk loon van de DGA te gaan zitten. Hier heb je twee dingen nodig: een goede reden(verlies o.i.d.) en een artikel 12 beschikking van je belastinginspecteur.

 

3. Als er eenmaal kapitaal in de holding is, wat kan ik hiermee doen, anders dan pensioen regelen? Is dit bijvoorbeeld in onroerend goed te investeren? Kan ik een lening afsluiten bij mijn holding tegen lage rente?

 

Ja alles kan, let wel op dat de statuten van de BV deze activiteiten toelaten. Bovendien dient alles op basis van zakelijkheid te geschieden. Indien je dezelfde transactie niet met een derde op dezelfde voorwaarden zou aangaan, is er al vaak sprake van een verkapte dividenduitkering aan de aandeelhouder.

 

Hopelijk kan iemand hierop een duidelijk antwoord geven, want met mijn huidige kennis lijkt het wel alsof er allemaal tegenstrijdige dingen worden beweerd.

 

Succes

Rob

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ja alles kan, let wel op dat de statuten van de BV deze activiteiten toelaten. Bovendien dient alles op basis van zakelijkheid te geschieden. Indien je dezelfde transactie niet met een derde op dezelfde voorwaarden zou aangaan, is er al vaak sprake van een verkapte dividenduitkering aan de aandeelhouder.

 

Dat is duidelijk, maar zakelijke uitgaven kan ik dan toch beter direct door de werkmaatschappij laten doen? Die kan het immers van de inkomsten aftrekken.

 

Zoals ik begrijp het je 2 soorten uitgaven: zakelijke (aftrekbaar) en prive (niet aftrekbaar). De eerste categorie gaat dan van je bruto inkomsten af (dus ook geen vennootschapsbelasting), de laatste is via pad inkomstenbelasting (box 1 en 2).

 

Wat ik dan niet snap: wat in de holding zit, is dus een "tussenvorm" van geld in een niemandsland tussen zakelijk en prive.

 

Misschien denk ik te technisch nu (geen administratieve achtergrond), maar ik zou het graag willen begrijpen. Bedankt voor de reactie tot nu toe!

Link naar reactie
  • 0

Beste talence,

 

Je zou ook kunnen denken aan de opzet van een zogenaamde Euro B.V.

Dit is een constructie die bestaat uit een Nederlandse werkmaatschappij met daarboven een Engelse L.t.d. als beherende Vennoot en Holdingsmaatschapij.

De oprichtingskosten zijn veel lager, er is vrijstelling van dividendbelasting, annoniem aandeelhouderschap is mogenlijk,de 18000 euro hoeft niet te worden gestort en er is geen toestemming nodig om een Euro B.V. op te richten, en er is geen publikatieplicht.

De persoonlijke aansprakelijkheid als Directeur is gelijk aan de Nederlandse B.V, maar het is bijvoorbeeld mogenlijk om een x aantal uur per week als eenmanszaak te factureren voor directiediensten, zodat er geen directeur in vaste dienst hoeft te zijn, en de regels betreffende het inkomen van de Directeur ook niet van toepassing zijn.

Er zijn ook mogenlijkheden om de aandelen te houden in een annonieme Jersey Trust, wat overdracht van de onderneming in geval van verkoop gemakkenlijker maakt.

O.a. C&A, Makro en vele scheevaartsmaatschappijen maken gebruik van een of andere vorm van de Euro B.V. constructie.

 

 

;D

Met vriendelijke groet,

 

 

Eric Goedhart

Link naar reactie
  • 0

 

2. De holding heeft twee aandeelhouders (50/50) en de B.V.'s hebben voorlopig geen vaste medewerkers. Zijn we dan verplicht elk 38k salaris te hebben of kunnen we dit een stuk verlagen?

 

Er zijn mogelijkheden om onder het gebruikelijk loon van de DGA te gaan zitten. Hier heb je twee dingen nodig: een goede reden(verlies o.i.d.) en een artikel 12 beschikking van je belastinginspecteur.

 

Rob, zou je wat meer kunnen vertellen over die artikel 12 beschikking? Ik kan er op Google niks relevants over vinden en ook op de site van de Belastingdienst kan ik niets specifiek erover vinden.

 

Kun je die beschikking aanvragen door een brief te sturen naar je belastinginspecteur met de vraag om een artikel 12 beschikking, of kun je dat beter anders formuleren?

 

Alvast bedankt,

 

Robert

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie, maar wat mij nou nog niet duidelijk is, is wat men met het geld in een nederlandse holding kan doen nadat het uit een werkmaatschappij komt. Dit is dan toch een grijs gebied tussen zakelijk en prive? Aangezien het de bedoeling is dat hier wat in wordt opgeslagen, lijkt het me relevant om te weten wat je ermee kan doen anders dan oppotten of uitkeren.

 

Wie kan hier een duidelijk antwoord op geven?

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Rob, zou je wat meer kunnen vertellen over die artikel 12 beschikking? Ik kan er op Google niks relevants over vinden en ook op de site van de Belastingdienst kan ik niets specifiek erover vinden.

 

Kun je die beschikking aanvragen door een brief te sturen naar je belastinginspecteur met de vraag om een artikel 12 beschikking, of kun je dat beter anders formuleren?

 

Alvast bedankt,

 

Robert

 

Artikel 12 LB is het artikel waar het gebruikelijk loon voor de dga wordt genoemd. Met een beschikking (is afwijking vastgesteld door inspecteur) kan je afwijken van die regel genoemd in artikel 12 LB. Een verzoek met motivering en verwijzing naar dat artikel is genoeg.

 

Succes

Rob

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Rob, zou je wat meer kunnen vertellen over die artikel 12 beschikking? Ik kan er op Google niks relevants over vinden en ook op de site van de Belastingdienst kan ik niets specifiek erover vinden.

 

Kun je die beschikking aanvragen door een brief te sturen naar je belastinginspecteur met de vraag om een artikel 12 beschikking, of kun je dat beter anders formuleren?

 

Alvast bedankt,

 

Robert

 

Artikel 12 LB is het artikel waar het gebruikelijk loon voor de dga wordt genoemd. Met een beschikking (is afwijking vastgesteld door inspecteur) kan je afwijken van die regel genoemd in artikel 12 LB. Een verzoek met motivering en verwijzing naar dat artikel is genoeg.

 

Succes

Rob

 

Rob,

 

Bedankt!

 

Binnenkort wordt de belastinginspecteur verblijdt met een mooie brief :)

 

Groet,

 

Robert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.