• 0

Ondernemen en Plotselinge Onzekerheid

Goede morgen,

Ik had al een eerder topic gestart over ondernemen als schilder,maar dit gedeelte leek mij wel een apart topic waard.

 

Ik sta op het punt voor mijzelf te beginnen,zonder startkapitaal spaarcentjes of wat dan ook.

Ik weet dat dit is wat ik echt wil,maar nu ben ik opeens vreselijk onzeker en er gaat van alles door mijn hoofd,en ik wil weten hoe ik hier mee om moet gaan,en of er mensen zijn die hetzelfde ervaren,de volgende dingen houden mij bezig,

 

-Schilder is nogal Seizoens gebonden,wat doe ik nu als ik bv aan buitenklusje aan het doen ben,en het gaat een paar dagen regenen dan weet ik niet of ik meteen iets achter de hand heb en een binnnenklusje kan doen,maar naar huis gaan zit er uiteraard zeker niet in want ik zal elke dag kei hard moeten werken?En een buffer en\of geld achter de hand om dit soort dagen op te vangen heb ik dus niet.

 

-En de vraag of het wel in mijn huidige leven in te plannen valt, ik ben erg gelukkig met mijn gezinnetje(vrouw en dochtertje van dik 1jaar)en weet niet of ik het kan combineren,voor mijn gevoel of idee zal ik alleen maar aan het denken zijn aan klussen afmaken en waar dan beginnen want ik kan niet zonder zitten,mischien maak ik het mezelf te moeilijk en zoek ik een uitweg, maar voor mijn gevoel is voor mezelf beginnen wat ik wil

 

Mischien kunnen jullie mij wakker schudden,en zeggen dat ik het niet zo somber moet zien,of dat jullie zeggen als je zo een stress persoon bent moet je het zeker niet wagen,,,,

 

Wat als er klanten en of aannemers zijn die niet snel betalen,mijn kosten gaan uiteraard wel gewoon door,en heb nogmaals geen geld achter de hand om dit soort rake klappen op te vangen

 

Nogmaals dit is 100% wat ik wil,ik wil alleen geen verrassingen en dat ik straks mijn huis of zo kan gaan verkopen,wil toch wel een stukje zekerheid

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je niets te doen heb door regen, kan je misschien tijd stoppen in boekhouding, je voorraad (je moet vast regelmatig benodigdheden kopen?) of marketing (bv website of reclame maken, surfen op internet om te kijken waar dat goedkoop kan).

 

Voor de andere onderwerpen hebben vast anderen nuttige tips, vooral bv over betaling. Kent iemand die van allerlei bekende, grote bedrijven geen betaling kreeg, erg frustrerend.

 

En denk maar zo, er zijn nog meer schilders, als zij het kunnen dan moet jij dat ook kunnen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat veel van ons dit zullen herkennen. Maar, zoals Friezen zeggen: 'laat je de kop niet gek maken'. Ondernemen zonder risico of onzekerheid is er niet. Je moet er alleen wel naar toe werken om dat risico zo klein mogelijk te maken. Maak een lijstje met alle zorgen, en kijk of je ze systematisch weg kan werken.

 

Ik begrijp dat je niet alleen het voornemen hebt om te starten, maar binnen korte tijd gaat starten,en dus geen betrekking in loondienst hebt.

 

Je hebt eerder een kostenraming gepresenteerd voor je benodigde spullen. Hierin missen de kosten voor voorfinanciering (btw) en onderhanden werk en een buffer voor de maanden.

Als het mogelijk is zou ik proberen om dit alsnog te regelen via je (al afgesloten) lening bij de bank.

 

Je zult jezelf zoveel mogelijk bekend moeten maken onder potentiele klanten. Voor een paar hodnerd euro heb je een ontwerp en 5000 folders, die je op zaterdag ochtend zelf kunt verspreiden. Je bent even bezig, maar je bereikt klanten.

 

Bekijk wie je grote klanten in je omgeving zijn. Verzorgingstehuizen, woningbouwverenigingen etc. Stap zelfverzekerd op ze af: zorg dat je weet hoeveel werk je in een bepaalde tijd kunt verzetten, en maak dat zichtbaar, zodat je kunt rekenen aan grote klussen. Stap op ze af, vraag wat ze nu betalen en probeer een voorstel te doen wat ze minder kost. Zorg dat je relaties met vakgenoten aanknoopt om grote klussen aan te kunnen nemen.

 

het belangrijkste advies: zorg ervoor dat je zorgen en onzekerheid niet met jou aan de haal gaan: stap voor stap moet je ermee aan het werk; probeer het overzicht te behouden.

 

Bij de KvK kun je een boekje/checklist voor starters krijgen. Als je dat boekje als leidraad gebruikt, en zorgt dat je aan al die punten hebt gedacht, dan ben je al een heel eind.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Schilder!!

 

Zoals NONEX al zo mooi zegt: 'laat je de kop niet gek maken'.

 

Voor jezelf starten moet je als je er voor klaar bent gewoon doen. Als schilder zul je in het begin veel overuren moeten maken, maar dat weet je waarschijnlijk wel van toen je nog in loondienst werkte!! (hoop ik)

 

Verder zal een schilder het vooral moeten hebben van zijn mond op mond reklame. Als je gaat adverteren zorg dan dat je advertenties er eigenlijk altijd het zelfde uitzien. Dit omdat als men je gaat zoeken in een regionaal blad ze je ook kunnen herkennen.

 

Dan even een succes verhaal: Een heel goede vriend van me is enkele jaren vanuit een ongeveer dezelfde situatie gestart als ZZP'er schilder. Op dit moment kan hij het werk bijna niet meer aan en moet tussendoor al anderen (collega's) inhuren om het werk binnen de afgesproken tijd af te krijgen. Hij heeft trouwens van het begin af aan de materiaal kosten vooruit laten betalen, en daar had niemand een probleem mee.

 

Dus een advies van hem: zorg dat je goed werk levert voor een goede en reele prijs (niet de goedkoopste!!) dan komt het wel goed.. ;)

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Heb je wel een businessplan of start je uit de losse pols? Als dit je angsten zijn klinkt het wel alsof je nog niet goed hebt nagedacht over het vorm-geven aan je bestaan als ondernemer.

En...hebben vrouw en kind straks niks te eten als het niet lukt of komt er nog wel iets binnen op de eenofandere manier?

Een onderneming geeft wel meer onrust dan een vaste baan, maar als jij verder lekker in je vel zit en je leeft op een manier waar jij achter staat dan past je omgeving zich ook aan.

 

Als je wat meer zekerheid wil kan je je als eerste richten op het krijgen van onderhoudscontracten, bijvoorbeeld in de betere wijken in je stad/regio. Geef mensen dan gratis een "verfscan" ("Zit uw huis nog lekker in de verf? Karel Kwast biedt u de gratis verfscan aan, bel voor een afspraak")...je kunt dan persoonlijk kennismaken met die mensen en dan kan je een relatie gaan opbouwen en daar vloeien meestal wel opdrachten uit voort, vooropgesteld dat je goed werk levert natuurlijk :-)

 

Stress hoort erbij, ondernemers kunnen dat bovengemiddeld goed managen. Inclusief de incidentele "Straks raak ik mijn huis kwijt!" angstaanval.

Probeer ook te verzinnen hoe jij je gaat onderscheiden van je collega' (ahum, concurrenten). Je kunt voor weinig geld veel aan marketing doen. Als het niet anders is kun je zelfs met nauwelijks geld aan marketing doen, tijd is dan je grootste investering.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat was je huidige situatie eigenlijk?

 

Heb je je plannen al laten ventileren uit het netwerk(nest) waar je vandaan komt?

 

Ventileer eens wat meer dichter bij huis, komt vast wat lucht in de zaak waardoor je wellicht met weinig start kapitaal aan de gang kunt.

 

Ga eens op de koffie bij een collega schilder op de hoek van de straat.

 

Het moeilijkste van starten is het starten!

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor bedrag zal ik moeten lenen specifiek voor regendagen en of andere tegenslagen om mijzelf geen buil te vallen,

 

Je moet een brekening maken hoe je financielepositie zich gaat ontwikkelen. Een financieel overzicht, waarbij je per maand je inkomsten en uitgaven op een rij zet. Je eerste maand(en) zal dus op een min uitkomen: je maakt kosten (auto, benzine, verf, marketing, 'loon'; in juridische zin is er bij een eenmanszaak geen sprake van 'loon'.), maar hebt nog geen inkomsten. Na een paar maanden ontvang je de eerste betalingen, en wordt het saldo langzaam weer positief.

 

Je vraagt hoeveel je moet berekenen: of je moet een boekhouder in dienst nemen, of jij moet gaan rekenen: je zult wel moeten weten hoeveel je per maand meot verdienen om een positief getal onderaande streep te gaan houden.

 

Je zegt dat je staat te trappelen om je eigen ondernemingte starten: maar je wilt toch niet in de valkuil vallen van een gebrekkige administratie en binnen het jaar failliet. Je komt toch onvoorbereid over.

 

Jij bent de ondernemer, jij moet de cijfers van je bedrijf uit je hoofd kennen. Je moet weten hoeveel je moet verdienen, hoeveel er naar de belasting moet (en dat apart houden) en wat je dan overhoud. En je moet weten hoe je de klanten gaat vinden om dat geld binnen te halen. Als je dat niet weet, dan noemen we het geen onderneming maar een illusie, uit de hand gelopen hobby. Voor dat je start: zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Voor je het weeet benn je te druk om dat voorbereidingswerk 'ernaast' te doen,en als het gelazer met de belastingdienst begint ben je verder van huis.

 

Ben je al bij de seminarsvan deKamer van Koophandel geweest? Heb je al een gesprek met de belastingdienst gehad, heb je al een zakelijke rekening en een btw-nummer? Wat heb je al allemaal gedaan?

 

Kijk eens bij deze topics over liqiditeits-en exploitatiebegrotingen:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=6011;start=0#msg49010

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=3528;start=0#msg27987

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=8627;start=0#msg72278

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=5488;start=0#msg44519

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.