• 0

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken

Nadat ik ongeveer 14 jaar trouw zelf de gegevens van de loonbelasting op een formuliertje heb ingevuld en op de post gedaan is het nu zover dat ik dat via internet moet doen.

 

Ik heb een poging gewaagd; Er werd een zgn invul pdf gedownload waar ik een veelvoud aan gegevens op moest invullen waar ik nog niet eerder van gehoord of gelezen had. Ook de helpfunctie bracht geen soelaas.

 

Uiteindelijk na de nodige frustratie (ik vind mijzelf namelijk geen digibeet) vond ik mijzelf telefonerend met mijn helpdesk accountant. Hij bracht de oplossing: Mijnheer de Greef, wij willen dat graag voor u invullen en opsturen.

 

Één ding maken ze waar bij de belastingdienst, het is gemakkelijker, want ik hoef (en kan) het niet meer zelf (te) doen. Ik ben alleen benieuwd naar de extra accountantskosten.

 

Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die PDF voor de IB is een compleet drama, althans, die van vorig jaar wel. Openen van die pdf duurt 2 minuten, opslaan 10, en de nodige keren vastgeslagen zodat het weer (half) overnieuw kon.

 

Eerlijkgezegd vind ik het bizar, want ze laten met aangifters voor OB, ICL en dergelijke zien dat ze het ook kunnen met gewone webformulieren die nooit crashen.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst maakt het inderdaad uitsluitend eenvoudiger voor zich zelf. De enige voordelen van de electronische aangiften in het algemeen voor ondernemers en particulieren zijn de feiten dat de programma's gratis door de belastingdienst worden verstrekt en de verzending niet meer in de post kan zoek raken (minder kans op boetes i.v.m. verzending).

Ik vind de loonaangifte met de wet Walvis ook voor de doorsnee ondernemer te complex en het is duidelijk dat ook de belastingdienst er zelf de nodige problemen mee heeft.

De aangiften BTW en ICL werken daartegen voortreffelijk hoewel ik toch zelf enkele hinderlijke storingen heb meegemaakt in de eerste drie maanden waardoor ik alles opnieuw moest invullen. De aangifte Inkomstenbelasting over 2005 voor zowel ondernemers als particulieren werkt prima en is niet in Pdf.

De aangifte vennootschapsbelasting 2004 in Pdf is wel te doen maar zeer gebruikersonvriendelijk om uit te printen want dat dien je per blad te doen en werkt zeer langzaam.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

De aangifte Inkomstenbelasting over 2005 voor zowel ondernemers als particulieren werkt prima en is niet in Pdf.

 

Dat is goed om te horen.. ik ga er binnenkort mee aan de slag, en was al even bang dat het weer een drama zou worden.

 

Overigens vind ik wel dat electronische aangifte in het algemeen bijzonder handig is, veel beter dan gedoe met allerlei formuliertjes.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Henk,

 

Ja gezellig hè, ze zijn zo creatief! Vervelend dat de accountant daar extra voor gaat rekenen!

Ik zelf wil dat mijn klanten niet aandoen! Zij kunnen er immers niets aan doen! Ik bereken dus niets extra (en ook maar 10,00-15,00 per strook). Let op als je accountant je wat gaat berekenen: de te maken kosten vallen ook wel mee en zijn als volgt:

 

Certificaten Diginotar: 1e jaar € 85,00, 2e jaar € 60,00 en het 3e jaar € 60,00. Met één set certificaten kan de intermediar dus onbeperkt aangeven!

 

Groeten Ingrid

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zouden we massaal een campagne moeten oprichten tegen de Belastingdienst, volgens mij zou dat best wel lekker voelen, al was het alleen maar voor het idee! Zoals die slogan..... die gonst maar steeds door ieders hoofd, hoe kunnen zij dan op deze manier finaal de plank misslaan???

Dit machtige orgaan doet ons kruipen als onderdanige slaafjes omdat er anders huizenhoge boetes boven ons hoofd hangen........ :-[

Hoewel....... in de praktijk is er nog beter te onderhandelen met de Belastingdienst als met het UWV, dat is zo'n gepanserd instituut met regels en dichtgetimmerde voorwaarden, daar is zelfs met de beste bouwvakkers van Nederland geen gat in te slaan.......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zijn er nog fatsoenlijke accountants. Ik heb het hele gebeuren al twee jaar fullproof met digitnotar en reken maar 20 minuten per LB aangifte. Daar zitten mijn klanten anders uren op de zwoegen, dus dat is gauw terugverdiend. Zo kan het dus ook, ieder zijn vak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.