• 0

Hoe uit een VOF te stappen?

Beste Highlevellers,

 

Zojuist heb ik de beslissing gemaakt uit een V.O.F. te stappen. Ik hou het ondernemersschap voor gezien en ga voor de 'vastigheid'.

 

Vorig jaar November 2004 zijn wij (4 pers.) gestart met een L.T.D. Wij hebben in 2005 een redelijk jaar gehad maar hebben nog weinig loon genoten. Hiervoor zijn vaststellingsovereenkomsten met de belastingdienst gemaakt voor een lager loon. Om dit circus elk jaar te voorkomen hebben we in November 2005 de werkzaamheden in een nieuw bedrijf (rechtsvorm: V.O.F.) doorgezet. We hebben dit zogenaamd geruisloos kunnen doen. (Hoe weet ik niet..)

 

Welke stappen moeten er nu genomen worden om te bepalen wat er aan mij 'uitbetaald' moet worden, en kan dit zowel in passiva als in activa, en hoe werkt dat met de belastingen?

 

Hopelijk kan iemand mij meer vertellen over dit soort zaken, want dit soort dingen liggen niet in mijn straatje.

 

We hebben een acte met daarin ook opgenomen eventueel doorzetten (dat wat zeker gaat plaatsvinden), een waardebepaling evt door een accountant en een betalingsregeling inclusief rente en 5 jaarlijkse termijnen.

 

Stel:

- Ik krijg een bepaalde waarde in geld, wat voor belasting betaal ik daarover ?

- Ik neem de laptop van de zaak over als zijnde 'activa betaling', als dit uberhaupt kan? Wat betaal ik dan als belasting of resterende BTW?

 

Moet er nu een nieuwe VOF gestart worden met weer een nieuw kvk nummer en belastingnummer?

 

Stephen

 

Edit admin - titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beter laat dan nooit.....

 

Over de waardebepaling en de daarmee samenhangende aandachtspunten kan ik je niet veel vertellen. Hier ligt mijn expertise niet. Wellicht dat anderen je daarmee verder kunnen helpen.

 

M.b.t. het uittreden (en dan ga ik er vooralsnog vanuit dat het louter een Vof betreft) krijg je te maken met mogelijk fiscale consequenties. Immers, je beëindigd je ondernemersaktiviteiten. In hoeverre de fiscus gaat meesnoepen is afhankelijk van de stakingswinst en toe te passen stakingsaftrek. Je boekhouder kan je hier zeker meer over vertellen want die heeft ook zicht op de bedragen die vrijkomen.

 

De laptop kan tegen boekwaarde (accountant) probleemloos worden "uitgekeerd" lijkt mij.

 

Indien (en je geeft het zelf al aan) in de vennootschapsovereenkomst een voortzettingsbeding is opgenomen dan blijft de Vof bestaan en is het niet nodig om een nieuwe inschrijving te doen bij de Kvk. Ook het BTW nummer kan blijven bestaan.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Moet er nu een nieuwe VOF gestart worden met weer een nieuw kvk nummer en belastingnummer?

 

Stephen

 

Hoe om te gaan met de waardebepaling e.d. is voer vooor accountants. Om het eenvoudig te zeggen. Bij het eindigen van de vennootschap dient de balans te worden opgemaakt. Deze balans dient bij een daadwerkelijk einde van de vennootschap als afrekeningsbasis bij liquidatie.

 

Indien de bedrijfsactiviteiten worden voortgezet dan zal de activa moeten worden gewaardeerd. Meestal is dit op basis van een going concernwaarde. Deze kan c.q. moet worden vastgesteld door de accountant. Dit alles is echter afhankelijk van hetgeen jullie in de vennootschapsovereenkomst met elkaar hebben afgesproken. Raadpleeg dus de vennootschapsovereenkomst en hetgeen daarin is bepaald ten aanzien van het beëindigen van de vennootschap.

 

Juridisch betekent het uittreden van één van de vennoten zonder voorzettingsbeding het einde van de vennootschap. Jullie hebben kennelijk een voorzettingsbeding opgenomen. Dat maakt het eenvoudiger. Hoe en onder welke voorwaarden de onderneming kan worden voortgezet is ook weer afhankelijk van hetgeen in de vennootschapsovereenkomst is geregeld.

 

Behoud van KvK inschrijving en nummer is geen probleem, deze dient alleen aangepast te worden. Voor wat betreft de Belastingdienst is het waarschijnlijk evenmin een probleem om het btw nummer te behouden.

 

Succes in je vaste baan.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.