Voor op de Kamerkrant van maart staat een grafiek met hierop "Factoren voor een succesvolle start", met de volgende cijfers:

Goede relaties: 33%

Doorzettingsvermogen: 29%

Prijs/kwaliteit verhouding: 21%

Ervaring in de branche: 19%

Wat ik me afvraag is wat de starters hier verstaan onder "goede relaties" en hoe ze denken daar aan te komen-- de cijfers zijn namelijk niet afkomstig van succesvolle ondernemers van van pas gestarte ondernemers.

Hoe realistisch vinden de wat ervarener ondernemers hier een overzicht als dit?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8213-goede-relaties/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik denk dat `goede relaties` in de startperiode van een onderneming voornamelijk slaat op de mensen die in je persoonlijke netwerk zitten en jou kunnen helpen met het opstarten van een onderneming. Op het moment dat je bepaalde informatie of diensten uit je eigen (sociale) netwerk kan halen scheelt je dit vaak bakken met geld en kan je er behoorlijk zeker van zijn dat jou `relaties` je oprecht willen helpen.

Daarom moet in mijn ogen een van de eerste stappen van een (potentieel) ondernemer het in kaart brengen van zijn netwerk zijn. Wie ken je, wie doet wat, wie ken je via wie, en op wat voor manier zouden je contacten (ooit) iets voor jou en je onderneming kunnen betekenen.

Goede relaties in de zin van goede zakelijke relaties kun je pas hebben op het moment dat je ook daadwerkelijk actief bent zakelijk gezien. Wellicht komt de titel `goede relaties` een beetje vertekenend over en slaat het voornamelijk op iemands (sociale) netwerk.

Op deze manier gekeken denk ik zeker dat het een van de belangrijkste factoren is voor een succesvolle start.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8213-goede-relaties/#findComment-82258
Delen op andere sites

• 0

Goede relaties: 33%

Doorzettingsvermogen: 29%

Prijs/kwaliteit verhouding: 21%

Ervaring in de branche: 19%

2 t/m 4 lijken me wat open deuren.

"Goede relaties" moet je, denk ik, heel breed opvatten. Als je al veel potentiele klanten persoonlijk kent verkoop je makkelijker dan wanneer je cold calling moet gaan doen. Als je al veel investeerders kent, krijg je makkelijker geld. Als je veel resellers kent, gaan ze sneller voor je verkopen. Als je ..... nu ja, bij alles wat je doet is het handig als je van te voren al de juiste mensen goed kent.

Dit zal wel een van de punten zijn waar een serial entrepreneur, althans een ervaren entrepreneur, in het voordeel is. Kom je zo van de uni dan heb je die goede relaties nog niet, maar als je in jouw vakgebied al 's een bedrijf hebt gerund heb je vanzelf het goede netwerk.

Ik wil een kanttekening plaatsen bij "kunstmatige netwerken". Je kunt lid worden van een netwerk-organisatie in de hoop dat je dan een netwerk opbouwt, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je netwerk (je "goede relaties") organisch moeten groeien in de loop van de tijd. Het helpt heel erg om te investeren in je netwerk, niet zozeer door iedereen die je kent om de zoveel tijd op te bellen met een kletspraatje, maar met name door er altijd te zijn voor je netwerk. Als 1000 mensen in jouw netwerk weten dat ze altijd bij je kunnen aankloppen, dan zijn zeker 200 van die mensen ook altijd bereid jou te helpen. Maar het duurt even voor je zo'n omvangrijk netwerk hebt.

dagdag

Christine

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8213-goede-relaties/#findComment-82262
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar