• 0

bbz periodieke uitkering

Hallo,

 

Ik ben 25 jaar en heb een eigen internet bloemenwinkel. Ik werd ziek en kon niet werken daarom kreeg ik een uitkering.Ik zocht om werk maar kon het niet zo snel vinden. Maar omdat ik niet lang een uitkering wilde hebben en ik altijd al een eigen bedrijf wilde beginnen ben ik het toen begonnen. Niet met behulp van een uitkering maar zelf. Had daar naast nog een bijbaantje gevonden daar kon ik de bedrijfsrekeningen van betalen. Ik woonde nog thuis hoefde dus niks verder te betalen dan alleen bedrijfsrekeningen. Alleen nu ben ik net een paar maanden geleden gaan samenwonen. Nu kreeg ik 2 maanden na dat ging samenwonen bericht dat het bijbaantje stopte wegens weinig werk. Nu is mijn vraag kan ik een periodieke bbz uitkering aanvragen. Het hoeft hopelijke niet voor lang ben aan het zoeken voor een baan er naast werken/leren in de verzorging. Maar de bedrijfsrekeningen gaan natuurlijk wel door stoppen is nog even geen optie want heb met een paar een 2 en half jaar contract en mijn bedrijfje bestaat pas 2 jaar. Maar mijn vriend verdient 1139 euro per maand heb ik dan wel kans op zo'n uitkering en hoe lang duurt zo'n aanvraag. En wat moet je daar voor allemaal doen. Het zijn wel veel vragen in 1 keer maar ik hoop dat iemand weet hoe en wat.

 

bikermuisje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou even gaan vragen aan de lokale BBZ uitvoerder bij jou in de beurt. Interpretaties van de wet willen nog wel eens per regio verschillen. In princiepe heb je geloof ik recht op een uitkering als je inkomen onder bijstandsniveau terecht is gekomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Ik lees dit net op het internet.

 

Periodieke uitkering

Kunt u niet in uw levensonderhoud voorzien vanwege tijdelijke inkomensproblemen? Dan kunt u een periodieke uitkering ontvangen waarmee het inkomen wordt aangevuld tot de bijstandsnorm.

 

Een uitkering voor 2 personen is nu 1185 mijn vriend verdient 1139 betekent dat ik dan alleen die paar euro krijg zo dat we op dat bedrag zitten?. Ik hoop het niet want dan draait mijn vriend voor alle rekeningen op en dat wil ik niet. En dat kan ook niet want die heeft zijn eigen vaste lasten want die woonde al op zich zelf toen ik er bij in kwam.

 

bikermuisje

Link naar reactie
  • 0

dat is het nadeel van samenwonen

je moet elkaar onderhouden...

iig in het geval van uitkeringen

die vinden dat als je gaat samenwonen, je samen een huishouding voert en je dus maar voor elkaar zorgt ipv je handje ophoudt voor een uitkering wat de samenleving betaald (sorry dat ik het zo negatief over laat komen, totaal geen moeite met uitkeringen..! is idd rot als je vriend opeens jouw rekeningen moet gaan betalen, maar dan had je niet zomaar samen moeten gaan wonen zonder je te laten informeren....)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben niet zo maar gaan samenwonen heb er anderhalf jaar over nagedacht om te gaan samenwonen. En heb me heel goed voor gelicht en er was toen ook niks aan de hand want had er een baan naast. En niemand kan van te voren hoe goed je je ook inlicht weten dat je baas op eens je ontslag geeft zonder er ooit over gehad te hebben dat het minder werk was. Ik ben ook niet zo van de uitkeringen daarom ben ik er toen ook snel uitgekrabbeld en nu ben ik ook meteen op zoek naar ander werk. Heb me aan gemeld voor werken/ leren in de verzorging dus hopelijk snel in september zelf weer een baan.maar als er in die tussen tijd ook ander werk is neem ik het ook aan. Ik neem nooit gauw beslissingen zonder er goed over na te denken en me in te lichten. Maar niemand kan dit voor uit weten dan zou je nooit kunnen gaan samenwonen want denk je over 30 jaar nog ik ga niet want als ik ooit mijn baan verlies. Mijn baas heeft het personeel nooit gezegd dat het slechter ging nee volgens hem ging alles prima. Hoe kun je dan nog meer laten voorlichten.

Link naar reactie
  • 0

ehm,

 

Je bent 25, zegt dat je ziek werd, een uitkering kreeg en vervolgens een bijbaantje vond. Wat bot misschien, maar niet vreemd dat je er als eerste uitlegd bij je huidige werkgever lijkt mij!

 

Even voruitkijkend, stel dat je nog 3 maanden een uitkering zou krijgen. Wat zou je dan kunnen doen om weer een inkomen te creeëren?

 

- Levert die online bloemenwinkel wel wat op? Gaat dat wat opleveren?

Zo nee! Zonder al te persoonlijke vragen te gaan stellen, maar wat zou nog je wel kunnen doen?

 

Wat zou je beter maken?

 

 

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bikermuisje,

 

Even een korte vraag:

Als jij een (parttime) baan hebt gehad en bent ontslagen heb je in principe recht op een werkeloosheidsuitkering (WW) die je bij het CWI kunt aanvragen. WW is namelijk gerelateerd aan je voormalige inkomen en bijstand is slechts een vangnet voor mensen die geen recht op WW of WIA (bij arbeidsongeschiktheid) hebben. Alleen bij bijstand wordt gekeken naar het inkomen van de partner waarmee je samenwoont.

 

Heb je al naar geïnformeerd naar WW en/of is er een bepaalde reden waarom je die niet krijgt?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

ehm,

 

Je bent 25, zegt dat je ziek werd, een uitkering kreeg en vervolgens een bijbaantje vond. Wat bot misschien, maar niet vreemd dat je er als eerste uitlegd bij je huidige werkgever lijkt mij!

 

Even voruitkijkend, stel dat je nog 3 maanden een uitkering zou krijgen. Wat zou je dan kunnen doen om weer een inkomen te creeëren?

 

- Levert die online bloemenwinkel wel wat op? Gaat dat wat opleveren?

Zo nee! Zonder al te persoonlijke vragen te gaan stellen, maar wat zou nog je wel kunnen doen?

 

Wat zou je beter maken?

 

 

 

Perry

 

 

Beste Perry

 

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. Ik kwam van school en zocht werk. Maar toen ik werk zocht werd ik ziek en moest geopereerd worden. Ik ging toen naar de gemeente voor een uitkering om te herstellen want mocht van de dokter niet werken. Maar na een paar maand herstel mocht ik wel weer gaan werken van de dokter en werd gezond verklaard. En toen ben ik een bedrijfje begonnen en haast meteen er na kreeg ik die bijbaan. En het had niks persoonlijk met mij te maken dat ik er na 2 jaar uit lag want bijna iedereen is er uit gegaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bikermuisje,

 

Even een korte vraag:

Als jij een (parttime) baan hebt gehad en bent ontslagen heb je in principe recht op een werkeloosheidsuitkering (WW) die je bij het CWI kunt aanvragen. WW is namelijk gerelateerd aan je voormalige inkomen en bijstand is slechts een vangnet voor mensen die geen recht op WW of WIA (bij arbeidsongeschiktheid) hebben. Alleen bij bijstand wordt gekeken naar het inkomen van de partner waarmee je samenwoont.

 

Heb je al naar geïnformeerd naar WW en/of is er een bepaalde reden waarom je die niet krijgt?

 

Karen

 

Maar dat krijg je toch niet als je een bedrijfje hebt?

Link naar reactie
  • 0

Bikermuisje,

 

Jij hebt recht op ww over dat deel van je inkomen waarover je via je baan ww-premie hebt betaald. Of je daarnaast ook een deel van je tijd spendeert aan een eigen bedrijf heeft daar niets mee te maken. WW is een werknemersverzekering en als jij een deel van je tijd werknemer bent, ben je daarvoor voor de uren dat je in loondienst werkt verzekerd.

Om deze reden starten juist heel veel mensen parttime met een bedrijf.

De hoogte van je ww-uitkering en de duur is overigens afhankelijk van de premie die je betaalt.

 

Om langs deze weg ook even je privemail te beantwoorden: het feit dat je samenwoont met iemand die een inkomen heeft is voor de werknemersverzekeringen niet relevant. Daarbij wordt alleen gekeken naar jouw situatie als ex-werknemer. Voor de bijstand waarover jij deze draad begon is dat wel relevant. Vandaar dat je daarvoor niet in aanmerking komt...

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat gefocus over die uitkeringen, heeft wat mij betreft weinig met innovatief ondernemen te maken.

 

Bikermuis,

 

Dit is meer een forum om ondernemend vooruit te kijken. We willen best met je mee denken wat je zou kunnen doen of misschien anders kunt doen. Om antwoorden te krijgen over uitkeringen zijn wat mij betreft genoeg andere instanties en forums voor.

 

Nou terug naar de vragen, Wat kun je allemaal doen om in deze situatie weer een inkomen te genereren?

 

Geef ons meer input wat je zou kunnen en willen gaan doen. Wat is de status van die bloemenwinkel? Wat zou je anders kunnen gaan doen? Is toch veel leuker om het daar over te hebben! Mensen genoeg hier die je verder willen helpen, maar wel met een duidelijke hulp vraag komen.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de url van je internet bloemenwinkel?

 

dagdag

Christine

 

Dat moet bikermuisje je even PMen. Voor een uitkering zie ik weinig mogelijkheden. Snel maar weer aan de slag of goed voor je vriend zorgen.

 

Dit topic gaat dicht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.