• 0

Gevolgen opkomst webshops voor traditionele handel

Hallo,

 

Beste mensen ik ben momenteel bezig met een marktonderzoek voor een groothandel van computer aparatuur. Het bedrijf houd zich voornamelijk bezig met het distribueren van de producten onder de afnemers (zowel b2b en b2c). Nu ben ik benieuwd wat jullie mening/advies is wat de grote opkomst van webshops die computerartikelen verkopen voor gevolgen heeft voor het traject van de "traditionele" distributie van de producten (fabrikant -> groothandel -> detaillist -> consument). Door de opkomst van de vele webshops zie je dat vele ondernemers van een webshop direct de producten laten afleveren bij de consument door direct bij de groothandel te bestellen. Dit heeft natuurlijk enkele voordelen voor de webshop (het niet hebben van een voorraad en gebruik maken van het jit leverprincipe) Maar door deze methode worden de detaillisten "overbodig". Hoe zou je nou kunnen participeren op de markt om een groot marktaandeel te kunnen behouden en te voorkomen dat de detaillisten verwaarloosd worden.

 

Alle reacties/opmerkingen en leesvoer omtrend dit onderwerp zijn welkom.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sowieso moet elk bestaand bedrijf gaan nadenken hoe ze internet kunnen combineren met hun bestaande activiteiten. Daarbij dan dus niet meteen denken van "nee dat kan niet" en "dan gaan we met onze bestaande dingen concurreren" maar gewoon eens echt open brainstormen.

 

Hierbij moeten ze uiteraard wel mensen bijhalen met kennis van zake want 9 van de 10 weet niets van internet, internetmarketing etcetera.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad ik geef je helemaal gelijk aangezien er zeer veel kansen open liggen om een grotere omzet te realiseren als bedrijven de bestaande activiteiten combineren met internet, er is echter wel "vaak" wel sprake van een grote investering, maar deze zal zich op den duur weer terug betalen doormiddel van kostenbesparingen, werving van nieuwe klanten etc.

 

Ik heb deze topic ook geopend om gewoon eens met mensen te discusseren over de toekomstvisie rondom dit onderwerp aangezien de meeste bedrijven met dit onderwerp te maken krijgen :)

 

Ik was eigenlijk al verbaasd dat er geen bestaande topic aanwezig was ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik vind die investering, uiteraard persoonlijk, nog niet eens zo hoog. Even voor de duidelijkheid: ik heb affiniteit met zowel de handelskant als de technische kant van het online en offline verkopen.

 

Om je een simpel voorbeeldje te schetsen:

Een winkel met cadeau-artikelen besluit om ze online te gaan verkopen, directe kosten:

-webshop/website: 2000 euro

-digitale camera 0 euro (wie heeft er persoonlijk nog geen?)

-promotie: calimeromarketing deels toegepast, in totaal een 500 euro. Denk aan een goede email-template, paar posters etcetera.

 

Ter nuance: de cadeauwinkel was niet echt onderscheidend en de eigenaar had de gehele dag veel tijd waarop ze de pakketjes konden maken en verzenden!

 

Wat is het gevolg: de zaak wordt beter bezocht en de webshop draait goed. Of die kosten hoog zijn? Nee, ga maar eens 3x per jaar een post-mailing sturen? Nu doen ze dat per email, ze zijn daarin actueel en dat werkt.

 

Wat is het probleem, waarom doen andere dit niet? Daarvoor moet je mijn vorige post lezen, het is een kwestie van lef denk ik?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad ook een kwestie van lef, maargoed dat is het hele ondernemen toch ook?? :)

 

Anyway om te voorkomen dat er een discussie ontstaat over het wel of niet opzetten van een webshop, wat denk je dat de gevolgen zijn voor de traditionele markt? Met name de detaillisten, die lijden namelijk onder de grote opkomst van de internetwinkels. Er zal natuurlijk altijd wel een markt blijven voor de detaillisten omdat consumenten nou eenmaal waarde hechten aan persoonlijk contact, het vasthouden van het product alvorens het te kopen etc. Het valt in deze tijd allemaal nog wel mee omdat we relatief vroeg in de ontwikkeling zitten van het internet en met name de komst van webshops. Maar hoe zal de situatie er voor staan over een jaar of 10? of zelfs over een jaar of 5 of zelfs kortere termijn aangezien de ontwikkeling van webshop het afgelopen jaar explosief te noemen is.

Link naar reactie
  • 0

 

De groothandel zal een proces moeten opzetten waarin de totale afhandeling voor N=1 end-user naadloos afgewikkeld kan worden ten behoeve van die webshop, en een keuze moeten maken tav customer ownership en service-verantwoordelijkheid. Voor een prijs die concurrerend is.

 

De investering in een shop is misschien niet zo hoog, maar voor de groothandel gaat het waarschijnlijk wel om veel geld en gedoe.

 

De groothandel dient tevens de afweging te maken in hoeverre een onvermijdelijk channel-conflict binnen de perken gehouden kan worden. Voor zover ik weet hebben groothandels als Ingram Micro, Copaco en Tech Data dat jaren geleden al gedaan, met wisselend succes overigens. Shopnet, dat in 1990 precies met dat doel voor Nederlandse resellers is opgezet, ging ergens halverwege de jaren negentig al over de kop.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De groothandel dient tevens de afweging te maken in hoeverre een onvermijdelijk channel-conflict binnen de perken gehouden kan worden.

 

Kan je dit misschien iets meer toelichten? Bedoel je het conflict wat ontstaat door directe levering aan de consument en de levering aan de detaillisten tav de derde partij die de verzending regelt?

Link naar reactie
  • 0

Het eerste wat bij me opkomt is dat ik morgen een "intermediair" bedrijf op ga richten.. die alle "local activities" kan verrichten... die de "groot handel" niet kan ondersteunen. (repairs, help desk)

 

Kortom, ik denk dat huidige detailhandel hierop kan inspelen. ::), maar natuurlijk heeft het in bepaalde mate invloed op de huidige activiteiten van een detailhandelaar.

 

maar djluc... jwvb schets een situatie... waarbij er geen tussenhandel is. Als detailhandelaar... kan je dus niet lager dan DE source van goederen. ... Je kan wel een webshop openen, maar als alle andere kosten gelijk zijn aan de andere aanbieder, maar hij lagere inkoopprijs kent. Dan heeft het weinig zin om exact hetzelfde aan te bieden tegen een "hogere" prijs.

 

Uiteraard is dit pure theorie.. en in het praktijk zijn de situaties meer complex, en is het van meedere factoren afhankelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk zie ik het niet gebeuren dat alle bedrijven alle sores van consumentenverkoop op zich gaan nemen. Een bedrijf kan niet effectief zijn in alles. Je moet dus, als je stelt dat de prijs vanuit de fabrikant het laagste is, daar wel de kosten tegenover zetten. Over het algemeen is een bedrijf wat zich specialiseerd (bij voldoende vraag) vele malen kosten-effectiever. Dat is een economisch principe wat volgens mij altijd zo blijft.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er een grote markt is voor affiliatemarketing en dropshipping wanneer het gaat om groothandels.

 

Affiliatemarketing

 

Wanneer een groothandel een percentage van de omzet afstaat aan webmasters die hun producten promoten op commissiebasis ontstaat er een interessant verdienmodel met een win-win situatie. De webmaster zorgt voor extra verkopen doordat consumenten via zijn of haar link naar de website van de groothandel gaan, hier iets aanschaffen wat uiteindelijk resulteert in meerdere verkopen voor de groothandel en aardige commissies voor de webmaster oplevert. Het enige wat de webmaster hier hoeft te doen is het verschaffen van een link. De groothandel betaalt pas bij een daadwerkelijke verkoop. No cure no pay dus.

 

of

 

Dropshipping

 

In Nederland nog niet echt populair, maar in Amerika is dit een enorme business op zichzelf. Het komt er in het kort op neer dat je producten van bepaalde leveranciers aanbiedt op je website of bijvoorbeeld op eBay of marktplaats. Je ontvangt de betalingen en speelt deze weer door aan de leverancier minus de winst voor jezelf. De leverancier levert het product aan de klant. Qua distributie heb je er dus geen werk van. Voordeel hiervan is dat je het in je eigen assortiment kunt opnemen, nadeel is dat je zelf bestellingen en betalingen moet verwerken en het klantencontact moet onderhouden, wat bij affiliatemarketing niet hoeft.

 

Succes ermee,

Eelco

 

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

De groothandel dient tevens de afweging te maken in hoeverre een onvermijdelijk channel-conflict binnen de perken gehouden kan worden.

 

Kan je dit misschien iets meer toelichten? Bedoel je het conflict wat ontstaat door directe levering aan de consument en de levering aan de detaillisten tav de derde partij die de verzending regelt?

 

Een kanaalconflict ontstaat wanneer een fabrikant of groothandel tussenschakels passeert en direct gaat leveren. In jouw geval krijgt de groothandel te maken met mopperende detaillisten die het niet op prijs stellen dat er een nieuw kanaal opgezet wordt ten behoeve van webshops. Het wemelt van de voorbeelden.

 

Maar misschien begrijp ik je case niet, want de andere reacties gaan over heel andere problemen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nee, maar veel grotere grossiers kunnen overgaan op direct selling.

 

En je kan ook aan bedrijven als Dell denken.

 

Winstmarge is vele malen hoger in zulke situaties. Dus het weegt op zich wel op... Ik bedoel.. het techniek is er... het kan makkelijk. Het is normaal dat veel bedrijven het gaan overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Een kanaalconflict ontstaat wanneer een fabrikant of groothandel tussenschakels passeert en direct gaat leveren. In jouw geval krijgt de groothandel te maken met mopperende detaillisten die het niet op prijs stellen dat er een nieuw kanaal opgezet wordt ten behoeve van webshops. Het wemelt van de voorbeelden.

 

Dit is precies het geval wat ik bedoel, de detaillisten zullen zich verwaarloosd voelen omdat het bedrijf op dit moment ook al gebruik maakt van dropshipments zoals beschreven in het 1e bericht. Wat zouden de groothandels kunnen doen om beide partijen (detaillisten en webshops) tevreden te houden?

Link naar reactie
  • 0

Dat kan niet zomaar, niet iedereen zoals Dell kan zo'n compleet concept neerzetten.

 

Verder heb je dan weer de niches over: Een bedrijf als Dell gaat niet 100-duizend typen PC's verkopen. Zo zijn er mensen die een blauwe kast willen, anderen een witte en weer anderen willen graag een super grote kast met tien koelers er in. Er blijft altijd een niche over, en daar zijn de detaillisten met hun kleinschaligheid gewoon uniek. Ik zie het echt niet gebeuren dat een innoverende detaillist (zolang die niet te ver vooruit loopt) zomaar verdwijnt als een groothandel zelf de producten gaat resellen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is uiteraard een veel voorkomend probleem en onlangs ben ik betrokken geweest bij een project waar men de strijd tegen de "zolderkamer" artiesten is aangegaan.

 

In dit project is gekozen om zowel van webshop als showroom gebruik te maken en afhankelijk van de mate van service en advies wordt het geheel duurder of goedkoper.

 

Zo heeft de klant de mogelijkheid om te kiezen tussen service en advies en ook de mogelijkheid om de gekozen producten ook in het echt te zien. Dit project is volgens mij zeer vernieuwend en heeft tevens een grote kans van slagen. Want het blijft nog altijd zo dat kopen emotie en gevoel is.

Leon Hillebrand

Link naar reactie
  • 0

Het opzetten van een webshop is niet zo eenvoudig als het lijkt...

 

Wat heb je nodig:

 

- goede software om de shop op te zetten (gratis www.oscommerce.nl )

- veel tijd om de shop te configureren (erg belangrijk)

en dan het belangrijkste

- een goede domeinnaam (eenvouding, kort en logisch)

 

 

In een goede naam investeren is het belangrijkste wat er is,

ik ben begonen met een webshop welke inkt en fotopapier leverde.

Eerst hadden we de naam foto-papier.com en koste veel geld om de naam bekend te maken.

 

Na wat telefoontjes hebben we dik geinversteerd in INKT.nl en bleek de gouden zet te zijn. De naam is kort, eenvoudig en logisch.

 

Om de concurrentie niet mee te laten genieten van zo'n goede naam hebben we INKT.com ook maar aangeschaft.

 

Met de combinatie van naam, prijs, kwaliteit en goede shop kunnen we ons onderscheiden van de rest.

 

Maar om nu een groothandel te starten in pc materialen lijkt me niet zo'n goede zet. Waarom? Marges zijn zeer laag, aanbod is zeer groot en je zit met de service op de onderdelen.

 

Ga voor meer info over pc-groothandels maar eens kijken op www.dealerinfo.nl .

 

Des al niet te min wens ik je veel succes met je onderneming!!

 

Link naar reactie
  • 0

We hadden het eigenlijk over bestaande detaillisten, die hebben vaak al een naam en veelal hebben die ook hun bedrijfsnaam al als domein geregistreerd. Of deze naam bekend is hangt uiteraard van de ondernemer af en zijn marketing strategie. Ik denk dat je, zeker als je uitgaat van een keten van detaillisten, je al een redelijke naamsbekendheid hebt en je ook al een leuke marketingkanaal (de winkels) hebt om mee te beginnen. Het is dus zeker in het begin geen noodzaak om vele duizenden euro's in een domeinnaam en de promotie daarvan te steken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Oh OK,

 

Als je dan de naam hebt is het zeker een goede zet, zeker als men voor de service naar 1 van de vestigingen kan.

 

Een leuk voorbeeld is www.com4.nl , een pc zaak bij ons om de hoek.

Deze hebben nu 3 vestigingen en nu sinds een paar maanden ook de mogelijkheid om via een webshop te kopen.

 

Als je al een zaak hebt zou ik zeggen, stort je vrije uurtjes in OScommerce en ga on-line verkopen!!

Link naar reactie
  • 0

Beste Rens,

 

Volgens mij is het verhaal niet helemaal duidelijk. Het gaat mij niet om het opstarten van een groothandel. Ben momenteel namelijk al werkzaam bij een groothandel die niet de minste is, denk aan de grote van een bedrijf zoals MC-Dos. Het is dus niet mijn bedoeling een webshop op te zetten of een groothandel te starten, ik heb enkel deze discussie gestart om er achter te komen wat de meningen van verschillende mensen zijn over de grote opkomst van de webshops en wat de gevolgen hiervoor zijn voor de traditionele markt.

 

Alle informatie is uiteraard welkom, maar laten we het wel bij het onderwerp houden ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je het dan helemaal goed wil opzetten moet je zorgen dat je webshop applicatie volledig geintegreerd is met je financieel logistieke applicatie.

Hiermee bedoel ik niet een losse webshop en vervolgens iedere dag handmatig alle artikelen, prijzen etc bijwerken. Maar een volledige oplossing die als je in je backoffice wijzigingen doorvoert deze ook realtime op het web laat zien. Actuele voorraden toont etc.

Daarnaast moet het dan ook zo zijn dat bij on line registratie van nieuwe klanten dit ook in je backofficesysteem komt, zonder veel extra handelingen.

 

Hiermee bespaar je administratief, logistiek en commercieel veel tijd en dus geld.

Daarnaast voor een bedrijf in Computerhardware is het belangrijk om een goede service en garantieregistratie te hebben en zo zijn er nog vele dingen die een webshop met koppeling interessant kunnen maken.

 

Een dergelijke oplossing is commercieel beschikbaar. mYuice kan je hier over informeren, voor grote en kleine organisaties beschikken we over oplossingen die beproefd zijn.

Leon Hillebrand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.