• 0

Investeren met bruto omzet

Beste mensen,

Ik ben vorig jaar een eenmanszaak begonnen waarbij ik als freelancer in de IT mijn geld verdien. Nu ben ik bezig met het opzetten van een horecazaak. Deze horecazaak wil ik in een BV opstarten.

 

Nu ben ik benieuwd wat mijn mogelijkheden zijn qua financieringen. Ik verdien aardig wat geld met mijn freelance-activiteiten (gem. 13000 bruto per maand). Nu is mij verteld dat het gunstig kan zijn om een bv op te richten, daar mijn freelance activiteiten in ontplooien en in dezelfde bv ook de horecazaak op te zetten. Op deze manier kan ik met mijn bruto omzet ook investeren in plaats van dat ik van mijn netto omzet uit de eenmanszaak (eigenlijk dus prive) ga investeren.

 

Heeft iemand hier ideeen over? Is het mogelijk om 2 totaal verschillende dingen te doen in 1 BV. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet van de netto omzet (50% afgetikt aan de belasting) maar van de bruto omzet kan gaa investeren?

 

Ik hoor graag van jullie, ook als ik fout zit ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou ook 2 aparte BV's te starten. Dan hou je beide activiteiten apart.

Het is niet gebruikelijk om 2 totaal verschillende activiteiten in een BV onder te brengen.

 

In een BV dien je over je omzet ook VPB te betalen. Door verschillende mogelijkheden is het opstarten van een BV voor je IT-opdrachten inderdaad verstandiger.

 

Heb je meer vragen neem gerust contact op via PM of op dit forum

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Idee is het volgende. Door mijn freelance opdrachten genereer ik omzet. Met deze omzet zou ik dan kunnen investeren, maar dan wel met de bruto omzet. Als ik 2 bv's start, wat is daar dan het voordeel van? Voordeel van eenmanszaak is nu de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. In een bv heb ik dat niet.

 

Punt is dus: hoe kan ik met de omzet gegenereert uit mijn IT-werk het beste investeren in mijn andere zaak? Is dat wel mogelijk? Moet het bijv altijd netto of zijn er manieren om ook voordat ik belasting ga betalen het geld te kunnen investeren?

Link naar reactie
  • 0

Idee is het volgende. Door mijn freelance opdrachten genereer ik omzet. Met deze omzet zou ik dan kunnen investeren, maar dan wel met de bruto omzet. Als ik 2 bv's start, wat is daar dan het voordeel van? Voordeel van eenmanszaak is nu de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. In een bv heb ik dat niet.

 

Punt is dus: hoe kan ik met de omzet gegenereert uit mijn IT-werk het beste investeren in mijn andere zaak? Is dat wel mogelijk? Moet het bijv altijd netto of zijn er manieren om ook voordat ik belasting ga betalen het geld te kunnen investeren?

 

Investeringen mag je onder voorwaarden aftrekken van je winst. Zowel bij een 1manszaak als bij een B.V. Dan betaal je dus minder, en in feite investeer je vanuit je bruto omzet.

 

Of de fiscus accepteert dat je investeert in een heel andere activiteit? Dat moet je gewoon aan hun vragen. Mij lijkt van wel, maar ik ben geen fiscalist...

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Investeren in je eigen zaak kan idd onder bepaalde voorwaarden. Waar het in deze om gaat is zoals je terecht opmerkt, investeren in een andere zaak.

 

Stel: Ik verdien 50000 euro met mijn eenmanszaak. Stel ik kan dat bruto investeren in een andere zaak, dan betaal ik uiteindelijk maar 25000 euro, want anders had ik toch 25000 euro moeten afcashen aan de belastingdienst.

 

Wat is hierin mogelijk? Iemand??????

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

als je het echt zeker wil weten kan je evt bellen naar kvk of belastingdienst, maar mij lijkt het vrij logisch dat je die investering ook in je boekhouding mag stoppen, mits:

- het bij kvk vermeld is dat je werkzaam ben in it en horeca

- je de winst van je horeca ook in je boekhouding stop.

 

stel een vriendin ga in de horeca werken en je helpt haar door te investeren, maar de winst staat niet in je boekhouding, dan kan je problemen krijgen volgens mij. maar voor de rest mag je gerust meerdere activiteiten in 1 eenmanszaak hebben, want je kan sowieso maar 1 eenmanszaak registreren onder jouw naam.

 

denk alleen wel dat je het beste kan uitzoeken wat bv verder voor voordelen heeft voor jou. vraag me ook af of je EN bv EN eenmanszaak mag hebben....

Link naar reactie
  • 0

op zich is dat wel mijn situatie, een eenmanszaak en een bv.

 

De freelance activiteiten doe ik in een eenmanszaak omdat ik dan zelfstandigenaftrek etc heb. Verder hoef ik ook geen moeite te doen voor de jaarrekening etc.

 

De horecazaak wil ik in een bv stoppen ivm aansprakelijkheid.

 

Ik snap dat niemand mij echt kan helpen hiermee en dat ik maar eens een accountant moet inschakelen. Ik houd jullie op de hoogte. Mocht iemand me nog kunnen helpen dan hoor ik het wel.

 

Groeten,

Dennis Remy

Link naar reactie
  • 0

Dag Dennis,

 

voordat ik antwoord geef heb ik altijd graag de vraag eerst helder.

 

Jij wil een horecazaak starten, even wat punten afchecken:

hoeveel personeel wordt er aangenomen???

komt er ook een ondernemer/eigenaar in de zaak???

wordt het onroerend goed gekocht of gehuurd???

wat is de totale verdere investering (inclusief inventaris/goodwill e.d.)????

wat is de verwachte winst/omzet???

 

Groeten Ard

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.