Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Balans en journaalposten

Geplaatst:

TessaJane

Hoi,

 

Dit is misschien een hele domme vraag, but forgive me, I'm new to this stuff. Wij zijn dus in januari opgestart en werken allebei fulltime in loondienst naast ons bedrijfje. We stoppen totaal ongeveer 10 tot 12 uur per week in het bedrijf.

 

Naar verwachting gaan we later dit jaar winst maken, maar we gaan die winst meteen gebruiken om investeringen te doen (dat is ook echt nodig).

 

Op dit moment bestaat de boekhouding uit een duidelijk overzicht van facturen, zowel uitgaand en binnenkomend. Ik heb duidelijk de BTW losgetrokken, zodat in 1 overzicht te zien is wat we moeten afdragen (of niet, als we onder de grens blijven).

 

Uiteraard heb ik ook een apart overzicht van onze uitgaande facturen.

 

Ik heb nog geen balans gemaakt en hou dus geen grootboek bij met journaalposten. Naar mijn idee was 't nog niet nodig omdat we zo kleinschalig zijn.

 

Maar na het lezen van diverse threads op 't forum begin ik te twijfelen. Doe ik 't fout?

 

 

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Featured Replies

Geplaatst:

MTF

Op zich doe je het goed. Je maakt een lijst met inkomende bedragen en uitgaande. Omdat het kleinschalig is is een compleet grootboek met journaalposten niet perse noodzakelijk.

 

Wat voor jullie belangrijk is: het totaalplaatje. Wat is het resultaat aan het einde van het jaar.

 

Wat wel handig om te weten is, hoe zijn de kosten verdeeld. 10.000,00 kosten bijvoorbeeld verdelen in : accountants, telefoon, porti, drukwerk, rentekosten etc.

 

Ben je zo een beetje geholpen?

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

TessaJane

  • Auteur

Ja, daar ben ik zeker mee geholpen, dank je.

 

Begrijp ik het goed dat het pas zin heeft een balans op te stellen (en grootboeken etc) op het moment dat we aan het einde van het jaar winst maken?

 

In hoeverre heeft de belastingdienst die informatie nodig?

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Geplaatst:

MTF

Je kan zeker wel een balans maken natuurlijk!!

Hoe groot is je administratie nu?

De belastingdienst wil aan het einde van het jaar weten wat je resultaat is. Hoe je aan dit bedrag komt en of dit fiscaal toelaatbaar is.

 

Dus je hoeft niet perse winst gemaakt te hebben.

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

TessaJane

  • Auteur

Wat bedoel je met hoe groot de administratie is?

 

Neemt de Belastingdoenst genoegen met een duidelijk overzicht van inkomende gelden en uitgaande gelden?

 

 

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Geplaatst:

MTF

Ja!!

 

Heb je een zakelijke rekening of lopen je nota's door je prive administratie heen?

Mocht je een zakelijke rekening apart hebben zou ik wel een balans maken als ik jouw verhaal zo lees.

 

Je zou ook genoegen kunnen nemen met een resultatenoverzicht.

 

Ken je het verschil?

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

Gretha

je moet simpelweg bij je aangifte voor inkomstenbelasting je balans invoeren....

kan dus niet als je die niet hebt...

 

Geplaatst:

MTF

Maar ze zijn geen fulltime ondernemer en zoals de gegevens hier staan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Resultaat valt dus onder resultaat uit overige werkzaamheden!!

 

Dat is dus iets anders!!

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

Gretha

ik voldoe ook niet aan de uren, afgelopen jaar (startjaar) om wat voor reden dan ook toch electronisch aangifte moeten doen, dus ook zeker mn balans nodig gehad...

 

 

Geplaatst:

TessaJane

  • Auteur

We hebben inderdaad een zakelijke bankrekening, want ik wil de administratie gescheiden houden van de privé administratie. Gewoon omdat dat veel overzichtelijker is en ik dan precies weet waar we met 't bedrijf aan toe zijn.

 

Maar ik begrijp dat het misschien toch handig is een balans op te maken. Is een eenmalige balans, per 31 december a.s. voldoende voor de belasting? Of moeten ze een verschil zien tussen een balans per 1 januari jl en het einde van het jaar?

 

Op zich is 't niet zo'n punt om een balans op te maken, want zo veel zal er (nog) niet op komen te staan :-)

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Geplaatst:

MTF

Het zal inderdaad een simpele balans worden.

Hou rekening met het volgende:

 

Investeringen vormen een balanspost. Hier mag je op afschrijven.

Saldo liquide middelen per 31 december

Debiteuren per 31 december

Crediteuren per 31 december

Lopende schulden

Eigen vermogen

Overlopende activa / passiva

 

Heb je hierover vragen hoor ik het wel

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

Gretha

hoe zit het eigenlijk met afschrijven..

gaat dit per 31-12 of mag dit in het nieuwe jaar, en dan dus per 1-1 ofzo?

Geplaatst:

MTF

Koop je per 1-1 een pc van 900 euro

mag je in het geval van een pc 1/3 van de aanschafwaarde afschrijven.

1/3 van 900 euro = 300 euro. Dit boek je dus als kosten en is de boekwaarde op de balans op 31/12 dus 600 euro. Koop je hem in de loop van een boekjaar schrijf je af naar tijdsgelang

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

Gretha

naar tijdsgelang houdt in?

jaar na aankoop?

Geplaatst:

MTF

Nee

 

Koop je per 1 juni de pc schrijf je dus af 1/3 van de aanschafwaarde en dan 7/12 van dat bedrag omdat je vanaf 1 juni gaat afschrijven tot het einde van het jaar (= 7 maanden).

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

Gretha

maar dus altijd aan het einde van het jaar...?

Geplaatst:

MTF

Dan maak je je balans op. Per 31 december bepaal je je winstcijfer

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

Gretha

ha ha ja, dat snap ik

:)

maar thnx voor je antwoorden

(soorry voor het offtopic gaan....)

Geplaatst:

MTF

Graag gedaan..

 

Heb je meer vragen stel ze gerust!!

MORE THAN FINANCE

Geplaatst:

TessaJane

  • Auteur
  Op 30-3-2006 om 18:36, MTF zei:

Investeringen vormen een balanspost. Hier mag je op afschrijven.

Saldo liquide middelen per 31 december

Debiteuren per 31 december

Crediteuren per 31 december

Lopende schulden

Eigen vermogen

Overlopende activa / passiva

 

Duidelijk. Alleen: wat zijn "overlopende activa/passiva"?

 

Ik zie wel dat ik mijn boekhoudkennis (laatst gebruikt op de Havo, zo'n 16 jaar geleden) moet gaan bijspijkeren....

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Geplaatst:

MTF

Bijvoorbeeld

 

Een contributie over 2006 die je in december al betaal zijn kosten in 2006 dus opnemen als vooruitbetaalde kosten

bankkosten die je betaald in januari over 2005 boek je als nog te betalen kosten

 

Ga zo maar door

MORE THAN FINANCE

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.