• 0

Bootstrapping

Ik las net een kort artikel getiteld "Bootstrapping: The Secret to Entrepeneurial Succes". Hierbij de link naar dit artikel http://www.sandhill.com/opinion/editorial.php?id=16.

 

Dit is me uit het hart gegrepen. Ik deel de mening van de auteur dat bootstrapping veel voordelen, niet in de laatste plaats de noodzaak om heel snel uit te vinden of er voldoende echte afnemers zijn voor je product of dienst. Bovendien geeft het een extra prikkel voor het bedenken van bijv. creatieve marketingtools. Je hebt immers geen grote zak met geld om dure campagnes te laten optuigen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met name bij internet- en (eenvoudigere) technologiebedrijven in de VS is deze term zeer populair momenteel. Echter, is dit niet standard practice voor 99% van alle bedrijven?

 

Dat staat ook precies in het artikel, dat 1% van de tech startups VC funding krijgt.

 

Ik heb zelf ervaring met een bedrijf dat teveel funding kreeg en daardoor alle focus kwijtraakte. Het ergste was nog dat er geen drang was om te verkopen, totdat het te laat was. In de bootstrap fase werd er wel behoorlijk verkocht.

 

Toch hangt het ook van je product af. Als je een "groot" product maakt dan kun je vaak door te beginnen met kleinere producten in de marge, je omzet op gang brengen voor het financieren van de grotere producten. Je begint met desktop software voordat je 100k appliances gaat bouwen.

 

In een bestaande markt kun je ook nog beginnen door eerst producten van anderen te gaan verkopen en gaandeweg je eigen fabricage ter hand te nemen. Ik denk dat Michael Dell het zo heeft gedaan.

 

Soms heb je niet de mogelijkheid om side products te maken. Als het dan 2 miljoen kost om je product te ontwikkelen voordat je het eerste exemplaar kunt verkopen, dan moet je wel erg cratief zijn om je bedrijf te bootstrappen. Dat zijn de situaties dat je dan toch eigenlijk wel wat VC funding kunt gebruiken. Iemand als Victor Muller had nooit zijn bedrijf kunnen bootstrappen, die heeft startkapitaal nodig.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Soms heb je niet de mogelijkheid om side products te maken. Als het dan 2 miljoen kost om je product te ontwikkelen voordat je het eerste exemplaar kunt verkopen, dan moet je wel erg cratief zijn om je bedrijf te bootstrappen. Dat zijn de situaties dat je dan toch eigenlijk wel wat VC funding kunt gebruiken. Iemand als Victor Muller had nooit zijn bedrijf kunnen bootstrappen, die heeft startkapitaal nodig.

 

 

Hierin heb je helemaal gelijk.

Maar ik vind dat veel start-ups die veel tijd besteden aan het binnenhalen van funding die tijd beter kunnen besteden aan het met weinig financiële middelen opbouwen van een klantenkring voor hun product (al dan niet ondersteund door de verkoop van producten van derden).

 

Het uitonderhandelen van slimme deals met je leveranciers hoort mijns inziens ook bij bootstrappen. Denk daarbij ook aan bartering.

 

Link naar reactie
  • 0

Mooie term dat "bootstrapping".

 

Victor Muller ..... nee, dat is denk niet een persoon die met Spyker actief is met het fenomeen bootstrapping ...

 

Lees deze column maar eens:

 

http://www.planet.nl/planet/show/id=1740280/contentid=693791/sc=e68b30

 

Maar chapeau voor de heer Muller. Ik ben benieuwd of hij zijn eigen (lees: persoonlijke) doelstellingen bereikt heeft.

 

Sommige mensen is het natuurlijk ook gewoon niet eigen om middels bootstrapping een onderneming uit de grond te stampen.

 

Daarnaast ben je natuurlijk als persoon ook in de tijd niet hetzelfde.

 

Hans Breukhoven heeft eigenhandig zijn platenwinkeltje uitgebouwd tot een "mooie toko". Dat zou je als bootstrapping kunnen betitelen.

 

Maar zou Hans bij een nieuw project nog in staat zijn om dezelfde weg te bewandelen ????

 

In die context is bootstrapping wellicht een "poor man's strategy", maar ik zie er zeer veel voordeel in wanneer je tenminste 1x in je ondernemerscarriere deze weg bewandelt hebt.

 

Dus wellicht heeft het ook iets te maken met de "ondernemerslevenscyclus". Dat het dus tot de bagage van een ondernemer behoort (net zoals ze in de VS met trots praten over een faillissement)

 

Gr.

 

Ard

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.