• 0

relatiemarketingplan

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om een plan te maken (zou) je moeten beginnen met het eind doel en de

visie die daarbij hoort. Van daaruit werk je terug naar het begin van het plan door de tactieken en strategieen uit te kiezen die je doelen (mogelijk) behalen.

 

Ik geloof dat er een aantal standaard plannen op kvk.nl te vinden zijn die je kan aanpassen.

 

 

"Idleness is not doing nothing--It's being free to do anything".

 

"The purpose of doing business, is to not be in any business".

Link naar reactie
  • 0

 

Of CRM en relatiemarketing hetzelfde zijn, betwijfel ik. Het gaat echter niet om de definities, maar om Erics specifieke bedoeling. Je kan al je stakeholders beschouwen als relaties of alleen je commerciële contacten. Dat scheelt nogal in planning:

 

bestaande klanten

vroegere klanten

potentiële klanten waar al contact mee gelegd is

onbekende potentiële klanten

etc

 

leveranciers

medewerkers

gezinnen van medewerkers

buren (in brede zin)

belangenorganisaties

pers

enz

 

Je kan het zo breed en smal maken als je wil. In het eerste geval zit je in een commerciële context, in het tweede meer in PR, PA of corporate communications. Dat maakt verschil in de plannenzoekerij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

CRM is onderdeel van relatiemarketing. Zoals je zelf al zegt vallen alle doelgroepen waar een bedrijf mee te maken heeft onder een relatiemarketingplan. Vandaar dus ook dat ik het stelde als een vraag, en er verder niet op in ging.

 

Ik ging er vanuit dat het voornamelijk ging om klanten. De meeste bedrijven (~80-90% ?) zijn klein, hebben weinig werknemers en niks te maken met aandeelhouders.

 

Mischien een valse assumptie.

 

Ik ben het wel met je eens dat vragen iets specifieker gesteld kunnen worden. Als het hier inderdaad om alle doelgroepen zou gaan dan zou ik antwoorden dat zo'n voorbeeld plan niet ergens te vinden is =) Mischien dat je een goed plan kan kopen voor veel geld van een ander bedrijf?

"Idleness is not doing nothing--It's being free to do anything".

 

"The purpose of doing business, is to not be in any business".

Link naar reactie
  • 0

Mischien dat je een goed plan kan kopen voor veel geld van een ander bedrijf?

 

Maar wat heb je daar dan aan? Je zou toch ook niet en ondernemingsplan kopen van een ander bedrijf? De kracht van zo'n plan is neit zozeer de uitvoering en een plan, maar van het plan van jouw bedrijf. Tijdens het schrijven van zo'n plan verzamel en orden je je kennis over jouw klanten,hun wensen, behoeften, eigenschappen en doelen. Hiermee maak je voor jezelf inzichtelijk welke kant je uit wilt en ga je je realiseren met welke gereedschappen dat het beste kan.

 

Dat geld voor een plan zou je dan beter kunnen steken in je eigen uren om het lan te schrijven en een onderzoekte doen onder je relaties.

 

Als je persoonlijk een enquete af komt nemen om hun behoeften nog beter in kaart te brengen, zodat je daar op in kunt spelen en ze beter van dienst kan zijn, zullen er weinig zijn die je meteen de deur wijzen. Het gaat er natuurlijk wel om dat je uitstraalt dat zij er beter van worden,en niet dat je gegevens van hen verzameld om meer klanten voor jezelf te gaan vinden.

 

Om wat voor business gaat het, en hoeveel budget heb je?

Link naar reactie
  • 0

Nee daar heb je niks aan, vroeg mij alleen af of er een soort van algemeen plan voor was wat je kan volgen als voorbeeld.

 

En uiteraard is het mogelijk om zelf enige research te doen en aan de hand daarvan verder een plan uit te werken.

 

Maar dacht dat het eenvoudiger zou zijn met een voorbeeld.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.