• 0

2 BV's met daarnaast weer een nieuwe onderneming

Op dit moment zitten we in de oprichting van 2 BV's, van beide BV's word ik aandeelhouder, echter uiteindelijk kom ik waarschijnlijk maar bij 1 BV op de loonlijst. Bij de andere BV krijg ik bijvoorbeeld een winstuitkering.

 

Nu heb ik naast deze BV's nog andere activiteiten waarbij de eerste klus (voor deze nieuwe ondeming) al ruim 15.000 euro omzet genereert. Ik verwacht in de toekomst nog meer van dit projecten te doen waarbij ik samen met iemand anders werk buiten de eerstgenoemde BV's. Deze persoon heeft er geen problemen mee als we dit per klus bekijken hoe hij wordt beloond, of dat hij mij een factuur stuurt voor zijn werkzaamheden of op basis van freelance.

 

Gezien de bedragen en de opdrachtgever moet ik gewoon een factuur kunnen uitschrijven. Maar omdat de derde onderneming nu nog meer indicenteel opdrachten genereert wil ik nog niet direct een BV starten (los van de kosten).

 

Bij het oprichten van de eerste twee BV's was sowieso al het punt naar voren gekomen om een holding op te richten. Nu zat ik te denken: is het niet mogelijk dat ik een eigen holding op richt (BV) en dan voor die indicentele klussen vanuit de holding factureer.

 

En wat zijn de kosten die die ongeveer bij komen kijken, 18.000 euro heb ik wel of kan ik wel regelen. Ik begreep dat het onderandere aan 'onderhoud' een holding zo'n 3000 euro per jaar kost. Boekhouding ben ik wel bedreven mee en wil ik zoveel mogelijk zelf doen.

 

Wat ik nu eigenlijk wil doen is die klussen uitvoeren zonder me in te schrijven bij de kvk hiervoor, maar wel een BTW-nummer aanvragen om facturen e.d. uit te kunnen schrijven.

 

Daarnaast eigenlijk meer een algemeen punt: is het überhaupt handig om met zoveel zaken tegelijk bezig te zijn? Op dit moment kost me de eerste BV ongeveer een 40 uur per week, van de tweede BV wordt alle arbeid uitbesteed bij de eerste BV. Maar de huidige BV's bieden me op dit moment nog niet voldoende mogelijkhedenom echt te kunnen doen wat ik leuk vind (wat ik mijn hele leven wil blijven doen bedoel ik eigenlijk), dus daarom wil ik zegmaar een vast inkomen uit deze twee, en daarnaast nog weer nieuwe dingen gaan ondernemen.

 

Complex verhaal naar mijn idee, ik hoop dat iemand mij goede raad kan geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik zou toch overwegen, om alles gewoon in 1 BV te stoppen, tenzij de bedoeling is om een activiteit separaat te verkopen.

 

De kosten die je al hebt gemaakt en de kosten die jaarlijks zullen terug komen, zijn alleen al de moeite waard om te besparen.

 

Daarnaast kun je 1 BV onder verschillende handelsnamen en dus ook activiteiten in de markt zetten. Ook is het nog mogelijk om je BV een eenmanszaak te laten oprichten waarin je de activiteit vat. Met de bijbehorende fiscale voordelen.

 

Mijn klanten raad ik tegenwoordig altijd aan het aantal BV te beperken, want de kosten voor onderhoud blijven toenemen en de voordelen nemen af. Zeker in vergelijking met buitenlandse opties. Vergeet niet globalisering komt nu pas echt op gang, dus afhankelijk van je activiteit is ook dit het overwegen waard.

 

Hoop dat het wat bijdraagt. Voor vervolg, kun je me altijd bereiken.

 

Danny de Wit

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 34 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.