AMSTERDAM - Reed Elsevier heeft maandag een internetzoekmachine gelanceerd voor de zakelijke markt in Nederland. Zibbsearch.nl. draait op honderden servers in de Verenigde Staten en moet in twee jaar tijd 20 procent van de zakelijke zoekmarkt in Nederland hebben veroverd. Dat komt neer op een omzet van ruim 10 miljoen euro. Het uitgeefconcern zegt een 'significant' bedrag in Zibbsearch.nl te hebben geïnvesteerd.
Reed Elsevier steekt veel geld in internetdiensten. Dat geldt zeker voor de Nederlandse tak van het uitgeef- en informatieconcern. Volgens Marianne van Leeuwen, algemeen directeur van Reed Business Information Nederland, is het leveren van digitale informatie de speerpunt. „In 2005 kwam 10 procent van de omzet van de Nederlandse divisie uit internetdiensten. Dat moet dit jaar minimaal 15 procent worden en op termijn 30 procent.”
Dankzij de stijgende advertentieopbrengsten maakt Reed Business Information inmiddels winst met zijn digitale producten. Van Leeuwen: „Die omslag is gekomen aan het eind van 2004. Elektronische diensten zijn verreweg onze grootste groeiers.”
Zibbsearch.nl staat niet op zichzelf. Reed Business Information komt dit jaar met veertig nieuwe websites rondom bestaande merken en breidt het aantal online-advertentieverkopers uit van vier tot vijftig.
Reed Elsevier is met een omzet van 7,5 miljard euro en een marktwaarde van 8,5 miljard euro een van de grootste informatieleveranciers ter wereld. De Nederlandse medialoot bezit onder meer een honderdtal Nederlandse vakbladen en geeft opinietijdschriften als Elsevier en FEM Business uit.
„Zibbsearch.nl is geen generieke zoekmachine als Yahoo of Google, maar ontsluit informatie, producten, diensten en leveranciers voor zakelijke gebruikers”, aldus Reed Business Informations internetdirecteur Paul Verhoeff. De zoekmachine ordent volgens Verhoeff de geïndexeerde webpagina's op de essentie van de inhoud. „Wie bijvoorbeeld op het trefwoord 'roddels' zoekt, krijgt resultaten over roddelen op de werkvloer en niet het laatste royaltynieuws.”
Behalve de circa drie miljoen nieuwsartikelen die onder de vlag van Reed Business zijn verschenen, zijn via Zibbsearch.nl data te vinden van Kellysearch, een reeds bestaande zoekmachine van Reed Business. Zibbsearch.nl is gelieerd aan de zakelijke nieuwssite van Reed Elsevier, Zibb.nl, en krijgt wereldwijd de naam Zibb.com.
Zibbsearch.nl omvat ook miljoenen webpagina's nieuws en weblogs voor de zakelijke markt en miljoenen catalogi, persberichten en documenten. Verhoeff verwacht dat de zoeksite eind dit jaar gemiddeld een miljoen bezoeken per maand heeft.
Reed werkt samen met Google wat betreft de 'sponsored links'. Dat zijn advertentielinks die meestal rechts van de zoekresultaten staan. „De online advertenties doen we zelf.”
De combinatie met Google is volgens internetdeskundige Henk van Ess een slimme zet. „Adverteerders hebben daar veel geld voor over. De provisie kan oplopen van 0,20 tot 1 euro per aangeklikte sponsored link.” Volgens hem is er steeds meer behoefte aan gespecialiseerde zoekmachines. De oprichter van zoekmachine Voelspriet.nl, meent dat 60 à 70 procent van het wereldwijde web nog niet is ontsloten. „Daar zijn nog miljarden mee te verdienen.”
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Verwijderd account
Gast Verwijderd account
AMSTERDAM - Reed Elsevier heeft maandag een internetzoekmachine gelanceerd voor de zakelijke markt in Nederland. Zibbsearch.nl. draait op honderden servers in de Verenigde Staten en moet in twee jaar tijd 20 procent van de zakelijke zoekmarkt in Nederland hebben veroverd. Dat komt neer op een omzet van ruim 10 miljoen euro. Het uitgeefconcern zegt een 'significant' bedrag in Zibbsearch.nl te hebben geïnvesteerd.
Reed Elsevier steekt veel geld in internetdiensten. Dat geldt zeker voor de Nederlandse tak van het uitgeef- en informatieconcern. Volgens Marianne van Leeuwen, algemeen directeur van Reed Business Information Nederland, is het leveren van digitale informatie de speerpunt. „In 2005 kwam 10 procent van de omzet van de Nederlandse divisie uit internetdiensten. Dat moet dit jaar minimaal 15 procent worden en op termijn 30 procent.”
Dankzij de stijgende advertentieopbrengsten maakt Reed Business Information inmiddels winst met zijn digitale producten. Van Leeuwen: „Die omslag is gekomen aan het eind van 2004. Elektronische diensten zijn verreweg onze grootste groeiers.”
Zibbsearch.nl staat niet op zichzelf. Reed Business Information komt dit jaar met veertig nieuwe websites rondom bestaande merken en breidt het aantal online-advertentieverkopers uit van vier tot vijftig.
Reed Elsevier is met een omzet van 7,5 miljard euro en een marktwaarde van 8,5 miljard euro een van de grootste informatieleveranciers ter wereld. De Nederlandse medialoot bezit onder meer een honderdtal Nederlandse vakbladen en geeft opinietijdschriften als Elsevier en FEM Business uit.
„Zibbsearch.nl is geen generieke zoekmachine als Yahoo of Google, maar ontsluit informatie, producten, diensten en leveranciers voor zakelijke gebruikers”, aldus Reed Business Informations internetdirecteur Paul Verhoeff. De zoekmachine ordent volgens Verhoeff de geïndexeerde webpagina's op de essentie van de inhoud. „Wie bijvoorbeeld op het trefwoord 'roddels' zoekt, krijgt resultaten over roddelen op de werkvloer en niet het laatste royaltynieuws.”
Behalve de circa drie miljoen nieuwsartikelen die onder de vlag van Reed Business zijn verschenen, zijn via Zibbsearch.nl data te vinden van Kellysearch, een reeds bestaande zoekmachine van Reed Business. Zibbsearch.nl is gelieerd aan de zakelijke nieuwssite van Reed Elsevier, Zibb.nl, en krijgt wereldwijd de naam Zibb.com.
Zibbsearch.nl omvat ook miljoenen webpagina's nieuws en weblogs voor de zakelijke markt en miljoenen catalogi, persberichten en documenten. Verhoeff verwacht dat de zoeksite eind dit jaar gemiddeld een miljoen bezoeken per maand heeft.
Reed werkt samen met Google wat betreft de 'sponsored links'. Dat zijn advertentielinks die meestal rechts van de zoekresultaten staan. „De online advertenties doen we zelf.”
De combinatie met Google is volgens internetdeskundige Henk van Ess een slimme zet. „Adverteerders hebben daar veel geld voor over. De provisie kan oplopen van 0,20 tot 1 euro per aangeklikte sponsored link.” Volgens hem is er steeds meer behoefte aan gespecialiseerde zoekmachines. De oprichter van zoekmachine Voelspriet.nl, meent dat 60 à 70 procent van het wereldwijde web nog niet is ontsloten. „Daar zijn nog miljarden mee te verdienen.”
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8893-concurrent-voor-google/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag