• 0

Hoe zit dat nou met die Autokosten?

Beste :)

 

Ik ga een auto aanschaffen voor mijn bedrijf. Ik ben starter dus ik begin niet met een Mercedes, maar met een leuke Peugeot 206 uit 99.

Nu kom ik op allerlei marktplaatsen deze auto's tegen van particulieren en dealers. Allereerst vraag ik mij af of de prijzen van dealers inclusief of excusief BTW zijn, staat er namelijk nooit bij. En stel ik koop een auto van een particulier, geeft dat verder dan nog problemen qua administratie? Ik wil de auto op de zaak zetten.

 

Ik schat dat ik 12000 kilomter per jaar zakelijk rijd en 3000 kilomter prive. Dan kan ik hem toch het beste op zakelijk zetten?

 

Ja ik weet het, het zijn weer meerdere vragen in een stuk tekst. Altijd leuk voor de lezer :D Hopelijk kunt u mij helpen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Allereerst vraag ik mij af of de prijzen van dealers inclusief of excusief BTW zijn, staat er namelijk nooit bij. En stel ik koop een auto van een particulier, geeft dat verder dan nog problemen qua administratie? Ik wil de auto op de zaak zetten.

 

Ik schat dat ik 12000 kilomter per jaar zakelijk rijd en 3000 kilomter prive. Dan kan ik hem toch het beste op zakelijk zetten?

 

 

 

Beste Andi, ik heb de indruk uit de vragen die je op het forum stelt dat je je enorm bezig houdt met allerlei "randzaken/details" en minder met de grote lijn en de inhoud van je onderneming.

 

Het thema auto is zo'n uitgekauwd verhaal belastingtechnisch, dat het bijna saaie vormen aan begint te nemen als je daar vraagjes over gaat stellen.

 

Kijk eerst eens op de site van de belastingdienst. Daar staat zoveel info over het thema zakelijk autorijden .....

 

Het is allemaal niet zo spannend ... waar je die auto ook koopt, hij kan altijd in je boekhouding verwerkt worden .....

 

Keuze tussen prive of zakelijk is met name ingegeven door fiscale motieven, dus hangt af van je fiscaal beleid (hoeveel winst verwacht je te maken bijvoorbeeld)

 

Vertel eens iets over je onderneming is wellicht boeiender ....

 

Groeten Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste prijzen op Internet/marktplaatsen zijn inclusief btw (wél navragen!). Koop je van een particulier, dan kan je de btw niet aftrekken. Koop je van een dealer/handelaar, dan krijg je een factuur en kan je de btw wél aftrekken. Overigen kan je een auto van een particulier net zo goed verwerken in je boekhouding.

 

Heb je geen omzet en koop je van een particulier, dan zou ik de auto privé nemen. Stel je hebt geen inkomen, dan moet je wél de premie van de bijtelling betalen.

 

Heb je wél omzet en koop je van een bedrijf, dat kan de auto prima "op de zaak"

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.