• 0

mogelijkheden met de kor

Hallo,

 

Ik ben een paar maanden geleden een kleine een manszaak gestart, welke ik naast mijn baan run. Ik lever voornamelijk dienstverlening. Nu wil ik daarbij om wat extra te kunnen verdienen ook kleinschalig producten gaan verkopen. Nu heb ik een manier bedacht waardoor ik altijd goedkoop dingen kan verkopen: Gebruikmakend van de kleine ondernemers regeling, producten inkopen en verkopen onder de prijs waarvoor ik heb ingekocht (incl BTW!!). Aangezien op deze manier de hoeveelheid voorbelasting hoger is dan de ontvangen BTW, betaald de fiscus via de kor deze korting.

 

Maar ik kan me niet voorstellen dat dit nu ook echt mogelijk is, heb ik alles wel goed begrepen? Ik ken de kor-regeling brochure inmiddels vrijwel uit mijn hoofd, maar heb niets kunnen vinden dat dit tegenspreekt, ook de belastingtelefoon liet me weten dat dit moet kunnen.

 

Omdat dit toch best veel voordeel op kan leveren ben ik erg voorzichtig en hoor graag of iemand het idee heeft dat dit toch niet mogelijk is op deze manier.

 

Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Okay: rekenvoorbeeld.

 

Je koopt in voor 10.000 + 18% BTW is 11.800

Normaal verkoop je voor 15.000 + 18% BTW is 16.700

 

Het verschil van 900 BTW zou je moeten afdragen (mag je trouwens houden van de KOR) en je brutomarge is 5.000. Maar jij doet het anders.

 

Je verkoopt voor 5.000 + 18% BTW is 5.900

 

Het verschil van 900 BTW is in jouw voordeel, dat krijg je terug. Je hebt geen 5.000 op deze deal verloren, maar slechts 4.100. Had je niet eens een KOR voor nodig.

 

Of zie ik iets over het hoofd? ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad zo ongeveer wat ik bedoel, maar dan zou ik het binnen de BTW marge willen houden, waardoor je geen verlies hebt, maar een hele kleine marge (onder het mom 1000 x 1 euro is ook 1000 euro)..

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het niet helemaal volgen (BTW is trouwens 19%). Bedoel je zoiets:

 

inkoop 10.000 + 19% = 11.900

verkoop 11.000 + 19% = 13.090

 

afdracht BTW = 2090 - 1900 = 190, valt onder KOR

 

Resultaat: 13090 - 11900 = 1.190

 

In dit geval hou je meer over dan het verschil excl. BTW. Als je onder de kostprijs verkoopt (dus voor minder dan 10.000), helpt deze regeling niet:

 

inkoop 10.000 + 19% = 11.900

verkoop 9.500 + 19% = 11.305

 

Teruggaaf BTW: 1.900 - 1.805 = 95

 

Resultaat: 11.305 - 11.900 + 95 = -500

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie, ik zag het allemaal helemaal verkeerd! Had er lang over nagedacht, maar om de een of andre reden valt nu het kwartje pas. :P

 

....er valt ook veel te leren als startende ondernemer......

 

Toch bedankt voor t meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.