• 0

Digitale handtekening

Ik heb een elektronische handtekening op een smartcard, een zgn "gekwalificeerde elektronische handtekening". Bij wet is vastgelegd dat die dezelfde status heeft als mijn geschreven handtekening. Toch gebeurt me nu voor de tweede keer dat een notaris weigert mijn digitale handtekening te erkennen. Ze willen dat ik met een document naar een notaris ga en mijn handtekening op het document laat valideren. Dat kost tijd en geld, terwijl ik het met mijn digitale handtekening zo mooi via email en zonder extra kosten kan doen.

 

Hoe kan ik het beste een notaris, advocaat of instantie overtuigen dat ze verplicht zijn mijn digitale handtekening te accepteren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Wellicht, ik zou het zelf iig niet accepteren omdat ik gewoon niet 100% zeker ben hoe het zit - laat staan dat ik daar bij een conflict een rechter van kan overtuigen.

 

Dat is een beetje het probleem, de software van Adobe en MS geeft zulke onduideijke meldingen dat je er als leek niks van begrijpt. Bovendien geven ze geen of geen duidelijke uitleg. Dan kun je naar de site van PKI Overheid gaan voor uitleg, maar dat staat ook bol van het jargon. Daar is wel te vinden dat alleen Diginotar en Pink Roccade zijn gecertificeerd voor het uitgeven van gekwalificeerde handtekeningen en ik hoop dan maar dat die certificering ook inhoudt dat wat deze twee bedrijven zeggen over de betrouwbaarheid van handtekeningen ook klopt. Ik zal het 's aan Pink vragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet gewoon dan maar zo'n verisign handtekening ding nemen? Dan werkt het in elk geval met Acrobat Reader zoals het hoort wat een hoop ingewikkelde dingen scheelt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe episode: ook Senter Novem accepteert geen elektronische handtekening, ook niet als het een gekwalificeerde handtekening is. Ik zou met de wet in mijn hand kunnen eisen dat ze 'm erkennen, ze zeggen zelf ook dat ze dat eigenlijk zouden moeten doen, maar ze weten er te weinig van en vragen dus een papieren handtekening.

 

Hoe komt het toch dat innovatie zo moeizaam gaat in ons land, als instanties als Senter Novem er zijn om de innovatie te stimuleren?

 

Het is eigenlijk nog veel erger:

Bij Senter kun je (althans, kon je vorig jaar) subsidieaanvragen elektronisch indienen en dan moesten ze ook elektronisch ondertekend zijn. Daarvoor accepteerde Senter dan niet een certificaat van Verisign, en ook geen officiele gekwalificeerde handtekening die volgens de wet rechtsgeldig is, maar alleen certificaten die ze zelf uitgaven en die je bij Senter moest aanvragen. Dat had ik gedaan, en toen kreeg ik een certificaat dat niet erkend werd in windows, door niemand anders verder wordt geaccepteerd, en dat een crl had die ongeldig was en werd gehost bij een vaag bedrijf ergens in Almere. Een crl is een lijst met ingetrokken certificaten, een crl is essentieel bij het controleren van de geldigheid van een certificaat.

Senter gebruikte hiervoor geen software van een Nederlands bedrijf (van Diginotar, van Getronics, of van ons), maar ze hadden zelf iets gebouwd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Christine,

 

Grappig : deed net HL open, nadat ik zelf dacht aan beveiligingde certificaten. Zie nu ook dat www.diginotar.nl beveiligde emails propageert. Weet jij hier iets meer van ?

 

Verder denk ik dat je het komende jaar wel lekker druk gaat krijgen : omdat de verzekeringsbranche binnnekort toestemming gaat krijgen om electronische polissen te gaan verstrekken, zie je daar congressen over loskomen. Merk jij daar al iets van ?

 

Mijn vermoeden is dat dit een aardig begin kan zijn voor grotere acceptatie van beveiligde documenten online.

Link naar reactie
  • 0

Verder denk ik dat je het komende jaar wel lekker druk gaat krijgen : omdat de verzekeringsbranche binnnekort toestemming gaat krijgen om electronische polissen te gaan verstrekken, zie je daar congressen over loskomen. Merk jij daar al iets van ?

 

We zien de markt nu wel komen. Er is zichtbaar meer interesse voor ons product. De grotere opdrachten komen echter niet uit Nederland, we lopen hier toch wel achter.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.