• 0

Voor- en nadelen management-bv

Waarschijnlijk absolute noob vragen maar ik ben benaderd om met eigen bvtje in dienst te treden als manager. Klinkt leuk goeie management fee en andere emolumenten maar wat zijn nu de daadwerkelijke voordelen en pitfalls?

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grote verschil is dat je geen werknemer bent en je bij problemen niet met arbeidsrecht te maken hebt. Ook wat betreft pensioen, ziektekosten etc moet je alles zelf regelen.

 

Ik zou nog maar eens narekenen of het dan nog steeds leuk is.

 

In de meeste gevallen waar ik dit tegenkom is het bedoelt als een tijdelijke oplossing.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

In de meeste gevallen waar ik dit tegenkom is het bedoelt als een tijdelijke oplossing.

 

Als tijdelijke oplossing vragen of iemand een BV wil oprichten? Gebeurt dat echt? Lijkt me vrij veel werk eerlijk gezegd. En als het tijdelijk is, wat wordt het samenwerkingsverband na die tijdelijke periode dan?

 

Overigens, met een BV in dienst treden kan niet. Men kan jou wel inhuren via jouw BV, en een fee hiervoor aan jouw BV overmaken. In feite werkt elke Persoonlijke Holding zo. Ik ben DGA van mijn Persoonlijke BV, die 50% (in mijn geval) bezit van een andere BV, waar de daadwerkelijke activiteiten inzitten. De voordelen hiervan, als eigenaar, zullen duidelijk zijn. Maar als je geen aandeel hebt in het bedrijf waar je voor gaat werken moet ik me bij carsulae aansluiten, ik denk niet dat het echt voordelen toevoegt. Tenzij de fee dusdanig interessant is, en in loondienst niet in soortgelijke omvang uitgekeerd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

@jeroen bakker

Ik lees nu dat ik kort van stof was ::). De constructie die voorgesteld wordt lijkt erg op het aanstellen van een interim manager, die worden vaak vanuit hun eigen bv ingehuurd om als manager aan de slag te gaan. En één van de karakteristieken daarvan is dat het tijdelijk is en een andere dat er een hoge fee wordt uitgekeerd. Ik probeerde die parallel te trekken met te weinig woorden.

 

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal. Thing is het gaat mij om het volgende werkgever wenst mij in dienst te nemen maar komen er niet uit qua opties en aandelen. Zijn voorstel is nu om het financieel een stuk aantrekkelijker te maken door mij in te huren middels mijn bv. Management Fee is goed te noemen maar het gaat met name om het onderbrengen van behaalde commisies in deze BV ipv als loon uit te keren. Voor mij belangrijk is dat ik het wellicht prima vind maar geen risico's danwel overmatige kosten voor mijn kiezen krijg middels deze constructie (pensioen, verzekeringen etc.)

Link naar reactie
  • 0

Let er wel op dat de Belastingdienst graag uitgaat van loon - ook als er een BV tussenzit. Als je (BV) maar 1 opdrachtgever hebt, vindt de belastingdienst al snel dat er feitelijk sprake is van loon uit dienstbetrekking, voor nagenoeg de hele management fee. Dat kan op verschillende manieren uitwerken: De opdrachtgever kan als inhoudingsplichtige worden aangewezen, de hele fee is dan loon, of de belastingdienst stelt het gebruikelijk loon op bijna de gehele vergoeding, omdat jij persoonlijk alle inkomsten genereert. Dan blijft er weining over van het (eventuele) voordeel van het BV-gebruik.

 

Mijn advies: praat er eens over met een belastingadviseur, als je dit echt door wil zetten (zo'n structuur opzetten heeft meestal alleen zin als de vergoeding zo groot is, dat je er ook wel een belastingadviseur van kan betalen...) 8)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.