• 0

Aandelen van BV kopen voor minder dan boekwaarde

(Ik hoop dat dit bericht hier in het juiste forum staat, anders moet hij maar verplaatst worden.)

 

Ik vraag me af of er bepaalde belasting(heffing)en van toepassing zijn op het kopen van aandelen van een bepaalde BV (BV X) door een andere B.V. (BV Y), waarbij er voor de aandelen minder betaald wordt dan dat de aandelen eigenlijk waard zijn?

 

Om het concreet te maken:

 

Stel BV X heeft een aandelenvermogen met een totale waarde van 100.000 euro. Deze aandelen zijn in eigendom van 2 natuurlijke personen, beide hebben 50% van de aandelen in hun bezit.

 

BV Y wil nu een belang nemen van 10%. Hier zou dus eigenlijk 10.000 euro voor betaald moet worden. Omdat BV Y een belangrijke toeleverancier is voor BV X, wil BV X de aandelen wel verkopen voor 5.000 euro (de helft van de boekwaarde). Hiervoor krijgt BV X dan de garantie dat BV Y de komende 2 jaar goederen levert tegen een voordelig tarief.

 

Zijn hier nog speciale belastingen van toepassing?

 

Aangezien BV Y een aanmerkelijk belang krijgt in BV X (want meer dan 5% v.d. aandelen) en beide eigenaren van BV X ook een aanmerkelijk belang hebben/houden (50% > 45%) lijkt de deelnemingsvrijstelling me van toepassing op zowel het "verlies" van de huidige aandeelhouders van BV X (beiden hebben 5.000/2 = 2500 euro "verlies" op de verkoop van hun aandeel) en op de "winst" van BV Y (10.000-5.000 = 5.000 euro voordeel).

 

Ik heb al wel gebeld met de Belastingdienst, maar die mensen daar komen ook niet veel verder dan de antwoorden uit hun standaard vraag-antwoordlijstje...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp, houden 2 natuurlijke personen ieder de helft van de aandelen in X BV. Natuurlijke personen vallen onder de inkomstenbelasting en niet onder de vennootschapsbelasting, zodat zij geen aanspraak kunnen maken op de deelnemingsvrijstelling.

 

Wat voor aandelen gaat BV Y kopen? Bestaande aandelen van de aandeelhouders, of nieuw uitgereikte aandelen? Daar zit nogal verschil tussen.

 

De verkrijgingsprijs voor Y BV zal dan betaling zijn, vermeerderd met de waarde van de te verlenen kortingen. Die waarde zal voor X BV (danwel de huidige aandeelhouders) tenminste net zoveel moeten zijn als het verschil tussen de werkelijke waarde van de aandelen en de betaling door Y BV. Anders zou je alleen maar waarde vernietigen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.