• 0

Opdracht aannemen van klant ex-werkgever

Ik vraag me af of het volgende nou wel of niet kan.

Als ik stop met mijn huidige baan bij een detacheerder en voor mezelf begin, dan staat er gegarandeerd een erg leuke klant bij me op de stop met een meerjarige opdracht.

Dit wetende maakt de stap om een snelle start te maken met freelancen wel erg aantrekkelijk. (VAR problematiek daargelaten)

Echter, ik weet dat ik geen klanten van mijn ex-werkgever mag benaderen, maar hoe zit dat nou andersom ?

Kan ik de opdracht van een klant van mijn ex-werkgever aannemen?

Waar vind ik de jurisprudentie omtrent dit soort zaken ?

Concurrentiebeding heeft een beperkt gebied, waar ik buiten val.

Relatiebeding heb ik niet.

Jules...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Misschien een vraag om te beantwoorden: als jij in de schoenen van je werkgever zou staan, wat zou jij er dan van vinden?

Je kunt hier op verschillende manieren naar kijken, een juridische is slechts een van de manieren. Wat zoiets voor je reputatie doen? Wat zegt dit over jou als persoon? Is het uberhaupt gebruikelijk in jouw branche, of is het juist 'not done'?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Concurrentiebeding heeft een beperkt gebied, waar ik buiten val.

Relatiebeding heb ik niet.

Wat wél kan, is dat de opdrachtgever in zíjn contract met jouw voormalige werkgever een beding heeft, waarin staat dat men geen werknemers over mag nemen danwel actief benaderen. Dus niet in het contract tussen jou en de detacheerder, maar in dat van de klant/opdrachtgever en de detacheerder. Zo'n beding raakt jou in principe niet, maar kan de opdrachtgever wel ervan weerhouden zaken met jou te doen.

Link naar reactie
  • 0

Het relatiebeding in de overeenkomst van opdracht spreekt heel duidelijk over het verbod om in dienst te nemen, waar geen sprake van is.

De klant was al aan me gebonden, toen ik bij de werkgever in dienst trad. Deze heeft de klant overgenomen.

De investering in ondergetekende is de laatste 2 jaar nihil, terwijl de brutomarge op mijn omzet de 50% overstijgt.

Jules...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar