• 0

Berekening voorbelasting op aangifteformulier

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Regenboog,

 

Gezien het feit dat onze deskundigen op het gebied van administratie met vakantie schijnen te zijn, een poging je toch verder te helpen met je aangifte. Hieronder puntsgewijs mijn reactie:

 

1. De gekochte software

Zoals je thuis wel eens een miskoop doet, gebeurt dat ook in bedrijven regelmatig. De Belastingdienst is niet de partij die oordeelt over jouw aankopen, dat ben jij. Als jij als eigenaar van een bedrijf besluit een zojuist aangeschaft softwarepakket (dat je niet meer kunt terugbrengen) te vervangen door een ander (beter) pakket is dat jouw beslissing als ondernemer. Gevolg: je bedrijf bezit 2 pakketten ipv 1 en je mag beide boeken als bedrijfskosten in je administratie en van beide de betaalde BTW terugvorderen.

 

2. BTW ADSL-abonnement.

Als je op 17 april ondernemer bent geworden zou ik de helft van de factuur over april (en dus de helft van de btw) als bedrijfskosten rekenen. Mei en juni helemaal.

 

3. Aankopen van voor 17 april

Ik neem aan dat je de goederen die je voor 17 april van privégeld hebt gekocht, op die datum hebt overgedaan aan je bedrijf om ermee aan de slag te kunnen en dat ze nu van je bedrijf zijn. De BTW-bedragen dus gewoon optellen bij de andere betaalde btw en het geheel terugvorderen.

 

4. De 10 stenen

Heb je die 10 stenen privé gebruikt of voor je bedrijf? Als ze niet voor je bedrijf waren mag je slechts 4/5 van de rekening als kosten van je bedrijf boeken en 4/5 van de betaalde BTW terugvorderen. Als je ze ook voor je bedrijf hebt gebruikt of gaat gebruiken, mag je alle BTW terugvorderen.

 

5. De Kleine ondernemersregeling

Als ik de bedragen zie waar je over schrijft ontvang je (over een aantal weken) de teveel betaalde btw terug en hoef je helemaal niets te betalen.

 

Betalen: 38,-btw over eerste omzet

Terugvorderen: 37,62 btw 1e softwarepakket, btw 2e softwarepakket, btw ADSL abonnement, btw printer en btw 40 stenen.

 

De Kor is een vrijstelling van btw afdracht voor ondernemers die op jaarbasis slechts een klein bedrag aan btw hoeven te betalen, derhalve heb je daar bij je eerste aangifte voor zover ik kan zien nog niets mee te maken. Volgende keer hopelijk wel, want dat betekent dat je meer omzet hebt gemaakt dan kosten. ;)

 

Zo, ik hoop dat je er nu wel uitkomt. Succes ermee.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Een boekhouder die niet met vakantie is, maar wel even paar dagen van het mooie weer genoot.

De BTW over aankopen die je ten behoeve van je bedrijf hebt gedaan voordat je officieel gestart bent mag je volgens de normale regels in mindering brengen. Een miskoop van software valt onder het gewone bedrijfsricisico en de kosten/btw zijn dus aftrekbaar.

Dus de aankoop van het 2e pakket is zakelijk en dus btw kmag je terugvragen, evenals de BTw

 

Da de aankopen / investering edelstenen artikelen. De ten behoeve van de zaak gekochte goederen zijn aftrekbaar als kosten en de BTW hierover aftrekbaar. Wel is het zo dat als je goederen "in voorraad hebt aan het einde van het jaar" deze niet als kosten worden geboekt maar als voorraad op de balans komen. Voor de BTW is uisluitende de factuurdatum van belang.

 

De kleine ondernemersregeling is bij de eerste aangifte niet van belang omdat je geld terug krijgt. Pas als je moet gaan betalen is deze regeling van belang (op jaarbasis wordt dit uiteindelijk bekeken).

 

Voor de telefoon zijn speciale regelingen. Zo zijn abonnementen en 2e aansluiting etc. deels niet aftrekbaar en dient de BTW hiervoor als proive gebruik te worden aangemerkt. Advies: neem factuurbedrag volledig mee en verwerk het prive gebruik in de laatste aangifte van het jaar.

 

Fakturen die je ontvangt: Je mag BTW uitsluitend terugvragen als deze ook daadwerkelijk op de uitgereikte factuur vermeld staat.

Dus zelf uitrekenen en terugvragen mag helaas niet.

Zo moet de naam, adres en woonplaats van de klant en leverancier altijd opde facuur staat. Verder moet het BTW nummer van de leveranciervermeld staan.

Er moet altijd de datum en een een (doorlopend) factuurnummer vermeld worden.

Bij inkopen uit andere EU landen heb je altijd zowel het BTW nummer van klant en leverancier nodig.

als een factuur niet aan de eisen voldoet, kan de belastingdienst de "teruggevraagde BTW" naheffen + boete. Het is dus belangrijk als je een factuur krijgt goed op tel etten dat deze correct is en daarna pas betalen.

 

Op de website van de belastingdienst > zakelijk > omzetbelasting > administratieve verplichtingen > factureereisen staan deze regels ook genoemd. Kijk hier eens voor aanvullende gegevens.

 

Tenslotte je hoeft bij de aangifte geen stukken mee te sturen. Trouwens alleen de eerste aangifte is op papier, daarna kan je niets meesturen want dan moet je aangifte elektronisch insturen.

In voorkomende gevallen kan de belastingdienst wel gegevens of (kopie) fakturen opvragen. Bij belastingcontrole zal de belastingdienst aan de hand van je aangifte gegevens controleren of e.e.a op elkaar aansluit.Het is dus belangrijk dat je achteraf kan zien welke gegevens je in een bepaalde aangifte hebt verwerkt.

De belastingdienst zal je altijd schrfitelijk en een enkle keer telefonisch benadren. Ze staan niet zomaar onaangekondigd voor je deur.

 

Tenslotte veel succes

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Omdat een deel van de faktuur prive is, is ook maar een van de nota zakelijke kosten en wordt over het zakelijke deel de btw teruggevraagd. Zolang de faktuur correct is, geen probleem.

 

als je een keer een nota hebt, waarbij de bTW niet vermeld staat, mahg je inderdaad de BTW niet terugvragen. Er vanuitgaande dat je wel kan aantonen dat er sprake is van zakelijke kosten, wordt het factuurbedrag als kosten verwerkt.

 

Overeigens als je goederen in het buiteland (EU) koopt van een ondernemer is er sprake van het 0% tarief (dit is iets anders als geen btw!). Wel moeten in dat geval beide BTW nummers worden vermeld en draag jij de BTw in Nederland af, die je vervolgens weer als voorbelasting mag terugvragen.

Het is verveveld, maar de BTW regels zijn nu niet meteen de gemakkelijkste.

 

Nogmaals succes

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Lastig om te bepalen of ik de stenen nu wel of niet voor mijn bedrijf heb gebruikt. Direkt niet, maar indirekt wel. Ze waren niet voor de verkoop bestemd, maar als prijsjes bij een prijsvraag die ik voor de bezoekers van een bepaalde site van me heb georganiseerd. Die prijsvraag was niet noodzakelijk, maar ik vind het gewoon leuk om er een paar keer per jaar eentje te maken. Ik vind dat namelijk een goede manier om aan community-building/ (toekomstige) klantenbinding te doen.

 

Hallo Regenboog,

Dat heten marketingkosten. Die kosten zijn zelden rechtstreeks gerelateerd aan je verkoop, maar zorgen er wel voor dat je bedrijf klanten krijgt en behoudt. Daar mag je als ondernemer net zoveel aan uitgeven als je zelf noodzakelijk en/of wenselijk acht.

 

Ik las ergens op de site van de Belastingdienst dat de opgegeven BTW-bedragen gecontroleerd gaan worden. Hoe doen ze dat, misschien wel door huisbezoeken? Hoop dan niet dat die onaangekondigd zijn, zou ik heel vervelend vinden. Niet dat ik voor de fiscus iets te verbergen heb, maar stel dat ik net op het punt sta om weg tegaan, of net visite heb, of een rotbui....

 

Maak je over toekomstige controles van de Belastingdienst nu nog maar niet te druk. Ik ben volgende maand 15 jaar ondernemer en heb al 1x telefonische vragen over een btw-aangifte en 2x controle aan huis voor de Inkomstenbelasting+Omzetbelasting (BTW) gehad. Allemaal aardige mensen en zo'n huisbezoek kondigen ze ruim 2 weken tevoren schriftelijk aan.

 

Op je laatste vraag over het al dan niet kunnen vertrouwen van je leverancier kun je alleen zelf oordelen. Ikzelf ga ervan uit dat iedereen te vertrouwen is totdat men mij het tegendeel heeft bewezen en dat hebben in de afgelopen jaren nog geen handjevol mensen gedaan.

 

De reactie en eerste opgaaf van je leverancier komt op mij niet onbetrouwbaar over, eerder slordig (en slordige ondernemers met desinteresse in fiscale zaken lopen er legio rond).

Koop jij overigens bij die leverancier op rekening of reken je meteen af? Voor bonnetjes bij contante verkopen gelden namelijk andere regels dan bij levering op factuurbasis. Als al zijn klanten contant betalen, zal hij inderdaad zelden naar zijn BTW-nummer worden gevraagd.

 

Succes met de aangifte en de leverancier.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Tussen ondernemers moet je altijd een factuur hebben die aan de vereisten voldoet (als je de BTW tenminste af wil trekken). Daarbij hoord dus ook het BTW nummer van de leverancier. Ook moet het BTW bedrag dan op de factuur staan (bij een verkoper buiten Nederland, maar binnen EU krijg je dan de verleggingregeling). Als er een BTW-bedrag op de factuur staat, moet de leverancier dit in beginsel ook daadwerkelijk afdragen, of het nu klopt of niet. Alleen mag je het alleen aftrekken als de factuur aan de vereisten voldoet.

 

Als je een BTW-nummer krijgt en wilt controleren of dit een bestaand nummer is, kun je terecht bij:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/nl/vieshome.htm

 

Groeten,

 

Ronald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.