• 0

start bedrijf | financiering met 'gift'?

Beste forumleden,

 

Morgen wil ik mezelf gaan inschrijven bij de KvK. Voor mijn plan heb ik een investering nodig van 10.000 euro.

 

Plan A: Nu heeft een kennis aangeboden om tegen aandeel in de zaak/ percentage van de winst, te investeren in het plan.

 

Dit heb ik verteld aan een familielid.

 

Plan B: Welke op zijn beurt heeft gezegt dat hij mij dat geld wil geven als gift.

 

Stel ik ga voor 'plan A', kan ik dan om fiscale redenen beter voor een CV kiezen? en hoe zit dat precies?

of ik ga voor 'plan B'.

 

Hoe kan dan ik dan het beste met die 10.000 euro omgaan, zodat we uiteindelijk ook daadwerkelijk de 10.000 euro in zn volledigheid kunnen gebruiken, zonder dat daar weer een bepaalde belasting over betaald moet worden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iemand is bereid het bedrag je te geven als ik het goed lees? Dus echt geven, als in: 'ik geef je dit nu contant en hoef er nooit iets voor terug'? Dat is erg aardig :)

 

Aanpakken en gebruiken voor je bedrijf. Daar betaal je geen belasting over of iets dergelijks, het vormt mooi het kapitaal dat je nodig hebt voor je bedrijf. Zonder dat percentages aandelen of winst kwijt bent aan iemand anders. Lijkt me een duidelijke zaak toch?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je over een gift (wordt gezien als schenking) schenkingsrecht betalen.

 

Tenzij je deze krijgt van je ouders, dan mag je eenmalig € 21.700 onbelast geschonken krijgen en jaarlijks € 4.342.

 

Als de schenking groter is dan € 2.606 moet er dus belasting betaald worden.

 

Misschien dat je van degene (als het niet je ouders zijn natuurlijk) een lening krijgt van groot € 10000 en je lost deze jaarlijks af met € 2.606 welke je meteen geschonken krijgt???? (ik weet niet hoe de belastingdienst hier tegenover staat, maar volgens mij mag dat).

 

Belasting over schenkingsrecht kan namelijk aardig in de papieren lopen, tot wel 40%, maar dat is afhankelijk van de relatie tussen jou en dat familie lid (bv. oom, neef, opa, oma etc).

 

Ik zou wel voor de schenking gaan, dan hou je in ieder geval je bedrijf voor jezelf.

 

Succes

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou wel voor de schenking gaan, dan hou je in ieder geval je bedrijf voor jezelf.

 

 

Ook met een C.V. is het bedrijf van jezelf.

De commandiet heeft (en mag zelfs niet) geen enkele zeggenschap.

 

Er kleven slechts 2 nadelen aan de CV dus:

1. Er zal een (rente)-vergoeding betaald moeten worden.

2. De commandiet kan ieder moment zijn inbreng terug vragen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je over een gift (wordt gezien als schenking) schenkingsrecht betalen.

 

Tenzij je deze krijgt van je ouders, dan mag je eenmalig € 21.700 onbelast geschonken krijgen en jaarlijks € 4.342.

 

Als de schenking groter is dan € 2.606 moet er dus belasting betaald worden.

 

 

Bedankt voor de reacties!

Ja. geven ja. :)

 

Dus het beste is het om het zo te spelen dat ik eenmalig 10.000 euro als gift krijg van mijn ouders, en hierover hoeft ik geen belasting te betalen.

En dat gooi ik dan gewoon onder EV op de balans? of EV-gift?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou wel voor de schenking gaan, dan hou je in ieder geval je bedrijf voor jezelf.

 

 

Ook met een C.V. is het bedrijf van jezelf.

De commandiet heeft (en mag zelfs niet) geen enkele zeggenschap.

 

Er kleven slechts 2 nadelen aan de CV dus:

1. Er zal een (rente)-vergoeding betaald moeten worden.

2. De commandiet kan ieder moment zijn inbreng terug vragen.

 

Voor punt 2 kun je het bedrijf toch contractueel tegen beschermen?

Link naar reactie
  • 0

Dus het beste is het om het zo te spelen dat ik eenmalig 10.000 euro als gift krijg van mijn ouders, en hierover hoeft ik geen belasting te betalen.

En dat gooi ik dan gewoon onder EV op de balans? of EV-gift?

 

Als het een gift van je ouders betreft: Accepteer deze, en stort hem gewoon op je prive-rekening. Dit geld is van jou, en wordt bedrijfsvermogen als je zelf besluit het te investeren in je bedrijf.

 

Op die manier staat de gift los van de zaak, ook al is het geld wel daarvoor bedoeld.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Oor,

 

Ik vraag me alleen nog even af waarom niemand het over een Tante Agaathlening door je ouders heeft gehad. Daarmee regel je (voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat) een extra aftrekpost voor de rente en het hele bedrag, als je bedrijf onverhoopt failliet gaat en jij die lening niet kunt terugbetalen aan je ouders.

 

Misschien dat een van de fiscale deskundigen even kan vertellen of dit nog een interessantere optie is?

 

In ieder geval succes met je bedrijf.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

karen,

 

De ouders van "oor" willen schenken, dit houdt in dat je het bedrag niet meer terug wilt wat er ook gebeurd. ::)

 

Dus terugbetalen is niet nodig, ook als het kan ;)

 

[denk mode] mhh, ik moet ook maar eens gaan praten met mijn ouders [/denk mode] ;)

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Ik wilde Oor (die in het echte leven vast een prachige naam heeft) er juist op wijzen dat lenen (voor zijn ouders en hem) fiscaal gezien soms een interessantere optie is dan schenken.

Misschien willen zijn ouders het geld schenken omdat ze - net als de meeste mensen - de voordelen niet kennen van fiscaal vriendelijk geld lenen aan startende ondernemers.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Karen :-[ ik ben weer eens kort door de bocht.

 

Natuurlijk heb je gelijk, dat er misschien andere opties zijn (ik wordt altijd hebberig als ik het woord krijgen of schenken zie).

 

Maar nu het volgende, volgens de regels van het durf kapitaal zouden de ouders belastingvrij kunnen lenen, waarbij de rente inkomsten onbelast zijn, tot een max. natuurlijk.

 

Terwijl voor de verkrijger "oor" in dit geval, de rente betalingen aftrekbaar zijn.

 

Zouden de plannetjes slagen dan betaald "oor" het geleende geld terug en ook nog eens rente (wel fiscaal aftrekbaar maar toch), dus per saldo betaal je meer terug dan dat de ouders lenen (schenking is zo wie zo onbelast voor beide partijen).

 

Zouden de plannetjes niet slagen dan kunnen de ouders het niet terugontvangen gedeelte van de belastingdienst aftrekken en er zo alsnog voordeel van hebben voor hun lef (durf).

 

Dus als de ouders willen schenken dan zeg ik doen!

 

(p.s. dit is natuurlijk ook voor ear bedoeld) :-\

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.