earmenow

Junior
  • Aantal berichten

    29
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

earmenow's trofeeën

  1. Beste forumleden, Er is mij door een bloedverwant in rechte lijn een aandeel aangeboden van 10% in een BVBA (Belgische BV). Het is de bedoeling dat bij overlijden de overige 90% van de aandelen van de BVBA naar mij toe komt. Bij mijn weten heb ik bij zowel 1% als bij 5% of bij 10% een aanmerkelijk belang. Bij een mogelijke winst zal dus in alle gevallen worden belast met 25%, tenzij het aandeelpercentage <5% is zonder aanmerkelijk belang. Ik wil geen voordelen uit mijn aandelenpakket ontvangen (geen dividend of winst op verkoop aandelen). Paar vraagjes: 1. Hoe kan ik controleren of de BVBA nog volgestort is ivm een mogelijk aansprakelijkheid van de aandeelhouders bij faillissement. (Als de grootaandeelhouder besluit een kasrondje te doen, hoe kan ik mijzelf hiertegen verdedigen? 2. Moet ik omdat ik in Nederland woon mij richten op het Nederlandse of op de Belgische belastingstelsel? 3. Klopt het dat bij overlijden van de grootaandeelhouder ik hierdoor geen successierechten hoeft te betalen over het aandelenpakket? (Komen er wel andere belastingen bij kijken?) 4. Ik kan toch helemaal geen 100% aandelen van een BVBA op naam hebben? Dat kan toch alleen met een EBVBA? (Of moet ik dan weer een x-aantal aandelen verkopen?) 5. Moet ik (4%) belasting betalen omdat ik officieel doe aan ‘sparen en beleggen’? En waarover? Over mijn 10% aandeel a €1800,- 6. Welk percentage raden jullie mijn aan? Wil gewoon zo min mogelijk risico lopen en zo weinig mogelijk belasting betalen (ook al krijg ik dat terug van de grootaandeelhouder). 7. Zitten er nog risico’s aan verbonden aan het aandeelhouderschap? Het zijn een hoop vragen. Ik wacht rustig af wat jullie mij kunnen vertellen en adviseren. Alvast bedankt!
  2. Hoi Doing, Bedankt voor je reactie. Het is vast werk in de bouw. Payrol vanuit Polen is idd ook interessant. Moet er dan nog wel naar de CWI worden gestapt? lijkt me wel. Hoe komen ze eigenlijk aan een 'arbeid toegestaan aantekening' in hun paspoort? hebben ze die dan ook nog nodig? Als je een Poolse werkBV opstart, dan hebben ze toch geen TWV meer nodig?
  3. Hallo, Een kennis van mij neemt werk aan in Belgie via zijn Nederlandse BV. Het werk wordt verricht door poolse arbeiders. Heeft er iemand ervaring met of heeft iemand goede raad om het personeel daar zo goedkoop mogelijk aan het werk te houden? Uiteraard werkt 'zwart' op korte termijn het goedkoopst. Dit is niet geheel de bedoeling. Diegene heeft geen behoefte om achteraf een grote boete te krijgen voor het illegaal in dienst hebben van zijn medewerkers. Wat zijn volgens jullie slimme constructies? Poolse WerkBV..? Hoppen met VARverklaring tussen extra ondernemingen etc Creatief met Polen!
  4. Ik zou hier een afstudeer opdracht van maken. Regel via een afstudeerbureau een groepje die bestaat uit een student van SBRM, Accountantie, Communicatie, Rechten etc. en laat hun met alle gedupeerde ondernemers praten om zo uiteindelijk de schade te bepalen. Dit rapport doorspelen naar de gemeente voor vergoedingen etc.
  5. laatst hoorde ik van een boek,. waarin het bereik en de kosten staan van alle mogelijke adverteerkanalen. Heeft iemand een idee welk boekje dat is?
  6. Supertip, Fred! Was hiervan niet op de hoogte. reusje erbij ;)
  7. Met het risico hier een payroltopic van te maken terwijl het dat niet is: ga sowieso wel praten met wat kleine lokale uitzendbureautjes. Kunnen véél goedkoper zijn dan Randstad. ja zal ik idd nog ff gaan doen. Heb iig 5 grote al gehad.
  8. Hoe streng is de belastinginspecteur wat betreft de noodzaak van iedere zakelijke rit? Ik wil bijvoorbeeld om de week naar familie(pa), die in belgie woont. Ik ga daar in principe enkel naar toe om te praten over zaken en advies.
  9. ja dat was ook gewoon mijn bedoeling, maar zal ik even contact met ze opnemen. Toch denk ik dat VAR het niet gaat worden. bedankt!
  10. Hallo Stefan, Randstad is op dit moment verreweg de goedkoopste. Mocht jij een goedkopere weten,. dan hoor ik dat graag.
  11. Neej dat weet ik nog niet. Ze doen wel heel erg vaag wat betreft de eisen eraan. Ik ben er in ieder geval mee bezig. Misschien dat er in de tussentijd mensen langskomen die ervaringen hebben met VAR-verklaringen en daarmee mijn vragen kunnen beantwoorden.
  12. Voor het bedrijf dat ik wil gaan opstarten heb ik minimaal 50 meewerkers nodig. Het zijn medewerker die voornamelijk mij als 2e 'werkgever' hebben. Een gemiddelde opdracht bedraagt 1 uur, welke gemiddel 2 x perweek zal plaats vinden. De verhoudingen tussen de groepen 'medewerkers': 55+/AOW=20% 55- Naast fulltime baan = 70% 55- Werkloos 10% Nu zit ik te twijfelen tussen 'op de payroll' of via een VAR-verklaring. MIsschien kunnen jullie mij vertellen voor welke groepen ik welk dienstverband moet nemen. Payroll -kosten = bruto salaris x 1,8 -Geen juridisch werkgever -geen personeelkosten etc. -geen vast dienstverband, dus direct onslag etc mogelijk. VAR (graag bevestiging of onderstaande klopt) -makkelijk ontslag, mist opgenomen in contract -hogere verdiensten voor medewerkers -lagere kosten voor bedrijf -hoge eisen voor verkrijging VAR zojuist gebeld met de belastingdienst. Omdat er teweinig uren worden gemaakt, is er geen spraken van inkomsten als winst uit onderneming. Hierdoor ben ik zelf aansprakenlijk, mochten zijn geen loonbelasting, btw en ander premies afdragen. De vragen die gesteld worden voor verkrijging VAR inclusief de juiste antwoorden om geaccepteerd te worden zijn: * 1.Gegevens o Naam, Adres, Postcode en woonplaats, Telefoonnummer, Sofinummer, Naam besloten Vennootschap, FI-nummer besloten vennootschap, Voor welk jaar vraagt u deze verklaring aan. * 2.Werkzaamheden o 2a) Omschrijving van de werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt: o 2b) Heeft de belastingdienst deze gegevens al eerder beoordeeld? Nee. o 2c) Hoe beoordeelt u zelf de inkomsten uit deze werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt? Als winst uit onderneming. o 2d) Hoeveel uur denkt u aan deze werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt: 700 of meer. o 2e) Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor deze werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt? 3 a 10. o 2f) Hoeveel opdrachtgevers had u voor deze werkzaamheden in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt. Niet van toepassing, ik ben starter. o 2g) Kunt u deze werkzaamheden zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? Ja, in overleg met de opdrachtgever is dat geen probleem. o 2h) Wanneer bent u met deze werkzaamheden begonnen? o 2i) Is het risico (tijd, geld) voor u als opdrachtgevers niet tevreden zijn over het resultaat van de werkzaamheden? Ja o 2j) Verricht u werkzaamheden voor opdrachtgevers bij wie u voorheen een dienstbetrekking had waarin u soortgelijke werkzaamheden verrichte: nee. o 2k) Worden dezelfde werkzaamheden (ook) door werknemers verricht die in loondienst zijn bij de opdrachtgever? Nee o 2l) Werkt u via een detacheringbureau of uitzendbureau? Ja, maar dit betreft minder dan de helft van mijn werkzaamheden. * 3. Inkomsten o 3a) Wat zijn uw geschatte jaarinkomsten voor de werkzaamheden waarvoor u een verklaring aanvraagt? 25.000 of meer. o 3b) Houdt uw opdrachtgever loonheffing in op deze inkomsten: Nee o 3c) Wordt u door uw opdrachtgever doorbetaald als u ziek bent of vakantie hebt? Nee o 3d) bent u verplicht aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen ten aanzien van de uitvoering van uw opdrachten: Nee. o 3e) Worden de inkomsten hoofdzakelijk behaald bij een opdrachtgever. Nee. * 4.Werkwijze o 4a) Verstuurt u facturen voor de werkzaamheden waarvoor u deze verklaring aanvraagt? ja o 4b) Maakt u reclame voor deze werkzaamheden: ja o 4c) Bent u ingeschreven bij de kamer van koophandel: ja. o 4d) Heeft u personeel in dienst: nee o 4e) Heeft u een BTW-nummer: ja. o 4f) Investeert u jaarlijks voor meer dan €2500,-: ja o 4g) Verricht u deze werkzaamheden op de locatie van uw opdrachtgever? Ja. o 4h) Beschikt u over de vergunningen / certificaten noodzakelijk voor de uitvoering van uw werkzaamheden: Niet van toepassing. o 4i) Houdt u een boekhouding bij of laat u die bijhouden: Ja.
  13. top! bedankt iceman. omdat jij als enige hier een antwoord op kon/ wilde geven, krijg je van mij een reusje ;)
  14. Ik ben ff de draad kwijt wat betreft de positie van post ondernemersaftrek op mn exploitatiebegroting. Als toevoeging een kleine samenvatting van mn begroting in excel. Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe ik hem af moet maken. bedankt! [Edit:even de titel verduidelijkt] waar_ondernemersaftrek.xls
  15. Cor, Ben een paar dagen geleden nog bij de kvk geweest. DIt kwam toevallig ter spraken. De medewerker noemde als voorbeeld 'wonen op een boot'. Bel ze maar op, dan vertellen ze je het verhaal wat ik je al eerder heb verteld. Succes.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.