• 0

mag je bedrijfsmiddelen voor 1 euro verkopen?

Een simpele vraag wellicht... hoe zit het fiscaal gezien met het verkopen van bedrijfsonderdelen tussen B.V.'s onderling? Mag je dit voor elk willekeurig bedrag doen (dus 1 euro)? Gaat de fiscus dan om vpb over 1 euro vragen?

 

Dit vraag ik mede met het oog op een eventuele verhuizing van ons naar het buitenland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas, ook binnen de eigen bedrijfsonderdelen dient er sprake te zijn van zakelijk handelen, dus verkoop tegen de marktwaarde. dit geld ook voor verkopen aan de aandeelhouders/naturlijke personen.

als er voor de BTW geen sprake is van een fiscale eenheid, dan dient er over de verkop evneeens BTW te worden berekend.

als er voor de Vpb geen fiscale eenheid is, dan gelden ook de normale regels voor desinvestering (verkopende BV) en investeringsaftrek (kopende BV).

Afhankelijk van de marktwaarde en het soort (des) investeringen, kan een taxatie van de verkoopwaarde belangrijk zijn om later fiscale problemen te voorkomen.

 

FredLondema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Echt verstand hiervan heb ik niet, wel een beetje ondernemersverstand dat zegt dat dit onmogelijk is.

 

Als het wel mogelijk is (laat me dat dan even weten) dan begin ik z.s.m. 2 B.V.'s. De ene B.V. laat ik inkopen en voor € 1,00 verkopen aan de andere B.V. Het verlies van de eerste B.V. boek ik als verkoopverlies en de 2e B.V. maakt gigantische winsten.

Wellicht dat dit ook een oplossing is voor witwassen ..........

 

Nee, dus, ik zou er niet aan beginnen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

De motivatie is optimalisatie, maar dan wel binnen het kader van de wet.

 

 

Optimalisatie is natuurlijk wel iets anders dan flexibel de wet toepassen om er zelf beter van te worden. Als jij aan kunt tonen dat je integer gehandeld hebt, en niet de wet hebt omgebogen omdat je anders meer geld naar de staat doet vloeien dan je lief is,zal de belastingdienst er geen moeite mee hebben. Maar ja, als je zelf al denkt dat het een grijs gebied is, zal de belastingdienst dat ook wel kunnen bedenken. Ze zijn niet altijd aardig, maar zeker niet gek....

Link naar reactie
  • 0

Ik twijfel niet aan de integriteit, maar als bestuurder van een B.V. behoor je in het belang van de BV te handelen en dan is tegen een te lage prijs verkopen geen zakelijk handelen (goed koopmansgebruik!).

Het is zowel fiscaal als "zakelijk" niet toegestaan,waardoor persoonlijke aansprakelijk kan ontstaan.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.