• 0

Voorwaarden bedrijf vanuit koop- of huurwoning en op welk adres inschrijven?

Wat zijn de voorwaarden voor een bedrijf/werkkamer in een koop- of huurwoning en op welk adres kan je het bedrijf inschrijven?

 

- Het gaat om een bedrijf/werkkamer aan huis, waar je ook clienten ontvangt.

Waar moet zo'n ruimte officieel aan voldoen?

Ook gelet op belastingaftrek e.d.

 

- Inhoeverre mag dit vanuit een huurwoning van een woningbouwvereniging als je een kamer over hebt, die je hier mooi voor zou kunnen gebruiken?

 

- En op welk adres is het in dit geval handig het bedrijf in te schrijven?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De werkruimte dient een eigen opgang te hebben en een eigen sanitaire voorziening om voor belastingaftrek in aanmerking te komen.

In een huurhuis lijkt mij dit niet realiseerbaar. Zie verder http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-10.html

 

Gr, Niek

 

Nb.Vraag mij af of een garage met een toiletemmer voldoet aan bovengenoemde eisen maar maar dat terzijde ;D

 

Dat heb ik idd wel eens eerder gelezen maar dat is alleen om voor belastingaftrek in aanmerking te komen?

Of kan het inprincipe dus wel maar kan je het dan niet van de belasting aftrekken? En wat heeft dat dan als nadelen? Ik begrijp het nog niet zo goed.

Link naar reactie
  • 0

Naast de belastingtechnische kant die hier al even aan de orde kwam heb je in het algemeen toestemming nodig van de gemeente om vanuit een eigen woning een bedrijf uit te oefenen.

Daarnaast bij een huurwoning eveneens toestemming van de verhuurder (huurcnotract nalezen) en bij een eigen woning met hypotheek (en die hebben de meeste mensen) toestemming van de hypotheekverstrekker.

 

Als er personeel in dienst is dient de ruimte eveneens aan de gestelde Arbo wetgeving te voldoen (en mag de emmer in de gerage ook niet).

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

De gemeente gaat over het algemeen akkoord, in mijn huurcontract ben ik niets tegen gekomen waaruit zou blijken ik hier geen kamer voor mag gebruiken en personeel heb ik niet.

 

Al heb je geen aparte voordeur en toilet, gezien onderstaande kom je toch in aanmerking voor belastingaftrek, als ik het goed begrijp.Klopt dat of is dit inmiddels achterhaald?

Optie 2 lijkt me wel van toepassing; dat zou betekenen ik wel alle kosten van werkruimte en inrichting zou kunnen aftrekken.

 

De kosten van het ondernemen vanuit uw eigen huis zijn in principe niet aftrekbaar. Er zijn echter twee uitzonderingen op de regel:

 

1. U heeft elders ook een werkruimte maar er wordt meer dan 70% van het inkomen (box 1) verdient in de werkruimte thuis.

2. U heeft elders geen werkruimte en verdient meer dan 70% van uw inkomen (box 1) in of vanuit de werkruimte en minimaal 30% van uw inkomen in de werkruimte.

 

In deze gevallen kunt u alle kosten van de werkruimte en de inrichting aftrekken. Het gaat hier om uw totale belastbare jaarinkomen van box 1.

Link naar reactie
  • 0

De regels zijn in 2005 aangescherpt. Niet alleen het inkomenscriterium is bepalend voor aftrek maar ook moet voldaan worden aan het "zelfstandigheidscriterium" en vooral daardoor vallen veel "werkruimtes (kantoor, atelier,praktijkruimte, spreekkamer, garage etc.) af. De werkruimte moet een zelfstandig onderdeel van de woning vormen. Kenmerken daarvan zijn b.v. eigen ingang, eigen sanitair, verhuurbaar aan derden.

 

Daarnaast moet nog worden voldaan aan het inkomenscriterium:

Als er elders werkruimte ter beschikking is moet 70% van de winst (in vorkomende gevallen: samen met uw belastbaar loon en resultaat uit overige werkzaamheden) in de werkruimte behaalt.

Als u uitsluitend werkruimte in de prive woning aanwezig is dient 30% van de winst (en in voorkomende gevallen belastbaar loon en resultaat uit overige werkzaamheden) in de werkruimte te worden behaalt.

 

Als aan BEIDE voorwaarden (zelfstandigheid + inkomenskriterium) wordt voldaan is aftrek mogelijk. Bij een eigen woning geldt als aan de voorwaarden tot aftrek wordt voldaanhet bedrijfsgedeelte dan niet meer als "eigen woning"

 

Fred Londema. Administratiekantoor Frelo

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.