De prijsverhogingsgekte

Aanbevolen berichten

Gast Verwijderd account

Wist niet precies waaronder ik dit topic zou stoppen dus dan maar Off-Topic.

 

Ondernemers in de industrie, toelevering van de bouw en waarschijnlijk ook andere branches krijgen keer op keer te maken met prijs stijgingen die verookzaakt worden door stijgende grondstof prijzen. Om wat voorbeelden te geven uit de branch waarin ik actief ben:

 

  • In 2004 was het de staalmarkt die werd getijsterd door een tekort omdat al het staal richting china zou verdwijnen. Prijsstijgingen van 30% kregen we om de oren. 2 jaar later komt er gemiddeld nog eens 15% bij. We praten dan bijna over 50%.
     
  • In 2005 waren het de hoge energiekosten die de productie en vervoerskosten deden stijgen waardoor we vaak "energie toeslag" onder op ons factuur vermeld zien. Olie en ernergie bedrijven draaien record winsten.
     
  • Nu in 2006 is er een tekort aan glas en druppelen de eerste verhogingen van 12% binnen waarbij al is vermeld dat we binnen niet al te lange tijd meer kunnen verwachten.
     
  • Zelfs de postzegel word een prijsstijging verwerkt. 44 cent is bijna 1 gulden terwijl in het "gulden tijdperk" 79 cent betaalde.
     

 

Iedereen lijkt het normaal te (gaan) vinden en als je er je beklacht over doet word er nonchalant verteld "dat je de prijzen toch gewoon door kan rekenen naar je eigen klant." of "je zal minder klanten hebben maar je hebt dan toch evenveel omzet want je prijzen zijn hoger"

Precies je eigen klant, de consument is uiteindelijk het bokje en moet voor hetzelfde product steeds meer gaan betalen....

 

Naar mijn idee kan dit niet lang zo door gaan, mensen gaan het geld in hun zak houden, starters die al hoog zitten hebben geen ruimte om een huis te verbouwen of uberhaupt aan te kopen.

 

Waar komt die prijsstijgings gekte vandaan? Hebzucht? Beurs genoteerde bedrijven die onder druk staan? Hangt alles aan olie?

 

Wat is de ervaring en mening van mede forum gebruikers?

 

[titel gecorrigeerd - mod]

Link naar reactie

 

Tja, diezelfde chinezen die jouw goedkope schoenen en bh's en dvd-spelers (van een paar honder euro gedaald naar een paar tientjes) maken, willen ook spoorwegen en auto's en ijskasten. Ze werken er hard voor en verdienen niet zoveel. Maar het zijn er een heleboel, dus ze hebben veel staal en olie nodig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Prijsstijgingen zijn een gevolg van marktwerkingen, wet van vraag en aanbod enzovoort.

 

Overal waar een tekort in ontstaat zal automatisch resulteren in een prijsstijging.

 

Kosten zullen altijd stijgen over de hele linie. Zoals Jeroen reeds aangaf vragen medewerkers steeds meer, wat resulteert in hogere loonkosten, wat als gevolg heeft dat de kostprijs verder oploopt en de marges verder terug lopen. Dit is alleen maar op te lossen door de verkoopprijs te verhogen.

 

En zo doen wij dus allemaal mee aan de economische vicieuze cirkel.

 

By the way, ik hoorde dat TPG al 15 jaar geen prijsstijgingen had doorgevoerd [dit heb ik trouwens niet gecontroleerd], dus een verhoging van de prijs van een postzegel vind ik in dat licht niet eens zo vreemd (een postbode verdiende 15 jaar terug ook veel minder dan tegenwoordig).

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie

By the way, ik hoorde dat TPG al 15 jaar geen prijsstijgingen had doorgevoerd [dit heb ik trouwens niet gecontroleerd], dus een verhoging van de prijs van een postzegel vind ik in dat licht niet eens zo vreemd (een postbode verdiende 15 jaar terug ook veel minder dan tegenwoordig).

 

Klopt niet helemaal, maar het huidige tarief voor brieven is wel al ruim 5 jaar gelijk.

Link naar reactie

:-[ dat dacht ik al, daarom had ik voor de zekerheid maar vast gezegd dat ik het niet had gecontroleerd ;D.

 

Maar dan nog 5 jaar zonder prijsverhoging is nog steeds een weinig voor komend fenomeen, dus een klein beetje logisch is het wel.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.