• 0

2e hands camera overnemen van fotografe

Ik wil graag een camera overnemen van mijn schoonzus (Fotomel.nl) en dat wil ik uiteraard vanuit mijn bedrijf doen en heb daarvoor een factuur nodig.

 

Hoe doen we dit zo, dat de boeken kloppen?

Moet zij een deel van haar middelen (die camera) dan van haar balans halen?

Factureert ze mij die camera, en dan zonder BTW?

Of is het handiger het 'particulier' te doen, maar kan ik het dan nog wel als kosten opvoeren (als ik een betalingsbewijs van een privépersoon heb?).

 

Alvast dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

zo te zien hebben jullie allebei een bedrijf. Je schoonzus verkoopt de camera aan je en maakt hiervoor een factuur MET BTW.

Zij boekt deze in haar administratie. Als de boekwaarde lager is dan de verkoopprijs = boekwinst dan wordt deze of als winst geboekt (geen plannen herinvestering) of t,g,v, de herinvesteringsreserve (gaat binnen 3 jaar opnieuw investeren). De BTW draagt zij op de normale wijze af.

 

In jouw boekhouding boek je de camera op de balans (waarde excl. BTW boven 454) of als kosten (aanschaf excl. BTW minder dan 454).

De BTW vraag je op de gebruikelijke wijze terug.

Ik ga er vanuit dat de camera zakelijk wordt aangeschaft.

 

Wordt de camera prive gekocht dan hoef jezelf niets te doen. voor je schoonzus blijft het verder hetzelfde.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Je schoonzus kan de camera uitsluitend "uit prive" verkopen als zij de camera indertijd zelf in prive heeft gekocht (en dat lijkt voor een fotografe onwaarschijnlijk) en dan kan ze deze uiteraard ook weer prive verkopen.

Uiteraard hoeft zij niets in haar boekhouding op te nemen (het is prive en heeft niets met de onderneming te maken).

 

Als jij de camera vervolgens "zakelijk koopt" (je moet wel het zakelijke gebruik kunnen aantonen) zijn dit bedrjfskosten/investeringskosten, afhankelijk van het bedrag. Er is geen BTW, want een particulier kan geen BTW in rekening brengen. (De BTW marge-regeling is niet van belang omdat je geen fotohandelaar bent). Dus aankoopprijs=kosten.

Het is wel verstandig om een kwitantie te maken voor het aankoop bedrag zodat het aankoopbedrag in ieder geval vastligt.

Hoop dat je hier mee uit de voeten kan, zo niet, dan zie ik het hier vanzelf wel.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.