Aangezien het gebruiken van muziek in de meeste gevallen geld kost, en ik als startende ondernemer een klein budget heb wil ik hier graag onderuit zien te komen.
Op bumastemra.nl heb ik gevonden wanneer betalen voor muziek niet nodig is.
Betalen niet nodig
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.
Wél betalen
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt, moet wél betalen: symfonie-orkesten, amateurkoren, horecabedrijven, sportclubs, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, sportscholen, dansleraren, omroepen etc. Ook als het 'slechts' om achtergrondmuziek gaat, zoals in winkels, fabrieken en kantoren. Of om een eenmalige gelegenheid, zoals een feest van de voetbalclub.
Voor het vastleggen van een muziekstuk op een beeld- of geluidsdrager (cd-rom, dvd, etc.) – verveelvoudigen – moet de maker altijd worden betaald (tenzij deze meer dan 70 jaar dood is). Ook vertalingen en imitaties vallen bv. onder de noemer verveelvoudiging.
Behoudens de beperkingen bij de wet gesteld wil zeggen dat in bepaalde gevallen het recht niet geldt. Ook is het auteursrecht niet eeuwigdurend. In Nederland kennen wij een beschermingsduur van 70 jaar na het overlijden van demuziekauteur.
Als ik echter werk van componisten als Vivaldi (overleden in 1741) wil gebruiken, is er dan sprake van andere internationale regels?
Zijn daarmee “Behoudens de beperkingen bij de wet gesteld” bedoeld?
Welke gevallen zijn dat?
Is het mogelijk zonder toestemming verkregen bij de rechthebbende partijen (uitgevers, platenmaatschappijen e.d.). muziek te gebruiken; wellicht door gebruik te maken van oude lp’s of downloads?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bmk
bmk
Aangezien het gebruiken van muziek in de meeste gevallen geld kost, en ik als startende ondernemer een klein budget heb wil ik hier graag onderuit zien te komen.
Op bumastemra.nl heb ik gevonden wanneer betalen voor muziek niet nodig is.
In de informatie- en tarieven-brochure Muziek in audiovisuele producties staat ongeveer hetzelfde.
Als ik echter werk van componisten als Vivaldi (overleden in 1741) wil gebruiken, is er dan sprake van andere internationale regels?
Zijn daarmee “Behoudens de beperkingen bij de wet gesteld” bedoeld?
Welke gevallen zijn dat?
Is het mogelijk zonder toestemming verkregen bij de rechthebbende partijen (uitgevers, platenmaatschappijen e.d.). muziek te gebruiken; wellicht door gebruik te maken van oude lp’s of downloads?
Of is het "gebruiken" van de gegevens op een drager legitiem als in de zaak: Kopiëren wetteksten van cd-rom toegestaan?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9746-niet-betalen-voor-gebruik-van-muziek/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag