• 0

Niet betalen voor gebruik van muziek

Aangezien het gebruiken van muziek in de meeste gevallen geld kost, en ik als startende ondernemer een klein budget heb wil ik hier graag onderuit zien te komen.

 

Op bumastemra.nl heb ik gevonden wanneer betalen voor muziek niet nodig is.

 

Betalen niet nodig

Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.

 

Wél betalen

Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt, moet wél betalen: symfonie-orkesten, amateurkoren, horecabedrijven, sportclubs, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, sportscholen, dansleraren, omroepen etc. Ook als het 'slechts' om achtergrondmuziek gaat, zoals in winkels, fabrieken en kantoren. Of om een eenmalige gelegenheid, zoals een feest van de voetbalclub.

 

Voor het vastleggen van een muziekstuk op een beeld- of geluidsdrager (cd-rom, dvd, etc.) – verveelvoudigen – moet de maker altijd worden betaald (tenzij deze meer dan 70 jaar dood is). Ook vertalingen en imitaties vallen bv. onder de noemer verveelvoudiging.

 

In de informatie- en tarieven-brochure Muziek in audiovisuele producties staat ongeveer hetzelfde.

 

Behoudens de beperkingen bij de wet gesteld wil zeggen dat in bepaalde gevallen het recht niet geldt. Ook is het auteursrecht niet eeuwigdurend. In Nederland kennen wij een beschermingsduur van 70 jaar na het overlijden van demuziekauteur.

 

Als ik echter werk van componisten als Vivaldi (overleden in 1741) wil gebruiken, is er dan sprake van andere internationale regels?

Zijn daarmee “Behoudens de beperkingen bij de wet gesteld” bedoeld?

Welke gevallen zijn dat?

 

Is het mogelijk zonder toestemming verkregen bij de rechthebbende partijen (uitgevers, platenmaatschappijen e.d.). muziek te gebruiken; wellicht door gebruik te maken van oude lp’s of downloads?

Of is het "gebruiken" van de gegevens op een drager legitiem als in de zaak: Kopiëren wetteksten van cd-rom toegestaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Heeft klokske niks te maken met betalen voor muziek of ben je niet op de hoogte van deze kosten in nederland.

 

Heb je enig idee wat een redelijke discotheek per jaar moet betalen?

 

BMK

 

Kan je niet helpen, geen ervaring mee (buiten betalen uiteraard), maar moest dit even kwijt.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Dan zal ik het wel niet begrijpen, maar in een discotheek (gaat het hierover?) muziek waar de auteur minimaal 70 jaar dood is?

 

Dit klinkt dan meer als bejaardensoos voor slechthorenden.

 

Sommige kosten heb je nu eenmaal, daar moet je dan ook gewoon voor betalen. Ik denk dat scherp inkopen of een scherpere tariefhantering, vaak meer oplevert met dezelfde inspanning

Link naar reactie
  • 0

 

Sommige kosten heb je nu eenmaal, daar moet je dan ook gewoon voor betalen. Ik denk dat scherp inkopen of een scherpere tariefhantering, vaak meer oplevert met dezelfde inspanning

 

 

Bij het betalenvoor muziekrechten bestaat er helaas geenscherp inkopen. Er wordteen tariefvastgesteld,en at moet je betalen,afh. van de oppervlakte van je toko, het aantal mensen dat erin past en de tijdsuur dat je muziek afspeelt.

 

Bij discotheken of een kroeg is het nog een belangrijk onderdeel van je geldmachine, maar voor een kapper of een ijsverkoper is het toch een discutabele kostenpost. Overigens juich ik Vivaldi toe:er zijn weinig winkels/eetgelegenheden waar je eens lekker tot rust kunt komen zonder al het getetter van radio538.

Link naar reactie
  • 0
Als ik echter werk van componisten als Vivaldi (overleden in 1741) wil gebruiken, is er dan sprake van andere internationale regels?

Zijn daarmee “Behoudens de beperkingen bij de wet gesteld” bedoeld?

Welke gevallen zijn dat?

 

Is het mogelijk zonder toestemming verkregen bij de rechthebbende partijen (uitgevers, platenmaatschappijen e.d.). muziek te gebruiken; wellicht door gebruik te maken van oude lp’s of downloads?

Of is het "gebruiken" van de gegevens op een drager legitiem als in de zaak: Kopiëren wetteksten van cd-rom toegestaan?

 

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil de muziek niet gaan gebruiken in een discotheek ;D, de muziek is als achtergrondgeluid bedoeld voor bedrijfspresentatie op het internet.

 

Ik kan mijn geld beter in andere dingen investeren dus maak hier graag gratis gebruik van, heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten mag je tot 30 seconden van een nummer gratis gebruiken voor dit soort doeleinden. Of is dit een fabeltje? Anyway, je zou er dus voor kunnen kiezen om uit verschillende nummers stukjes van 30 seconden te knippen en voor elk item een ander nummer te gebruiken.

 

Als je gewoon een achtergrondmuziekje of 'loopje' zoekt dan vind je met goed zoeken hier en daar wel gratis 'loopjes'. Bijvoorbeeld hier: http://www.flashkit.com/loops/

 

Het merendeel is gewoon prut, maar als je even zoekt en je wilt bezuinigen is dit misschien waar je het moet zoeken..

Link naar reactie
  • 0

Muziek op je site als achtergrond vinden de meeste bezoekers erg irritant denk ik. Mocht je besluiten omdat wel te doen, zorg er dan voor dat je de muziek op een duidelijke manier snel uit kunt zetten!

 

Verder is het belangrijk wat voor site het is, als het echte een zakelijke website is vind ik achtergrond muziek echt "not-done" maar dat is mijn ervaring en mening.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0
Verder is het belangrijk wat voor site het is, als het echte een zakelijke website is vind ik achtergrond muziek echt "not-done" maar dat is mijn ervaring en mening.

Ik ben, naar eigen zeggen, redelijk thuis in de grenzen van een zakelijke website. Ben zeker met je eens dat achtergrond muziek not-done is!

 

Het gaat hier om een bedrijfspresentatie, in een YouTube achtige videospeler, welke op verzoek start.

 

Als je gewoon een achtergrondmuziekje of 'loopje' zoekt dan vind je met goed zoeken hier en daar wel gratis 'loopjes'. Bijvoorbeeld hier: http://www.flashkit.com/loops/

Bedankt voor de tip, maak echter liever gebruik van 'echte' muziek.

 

Heb inmiddels mijn vraag nogmaals neergelegd bij Buma Stemra, in de hoop dat zij mijn vraag nu wel kunnen beantwoorden.

 

"Mag ik muziek van een buitenlands componist, welke meer dan 70 jaar geleden overleden is, van een cd halen voor gebruik in een bedrijfsspotje?"

Link naar reactie
  • 0
"Mag ik muziek van een buitenlands componist, welke meer dan 70 jaar geleden overleden is, van een cd halen voor gebruik in een bedrijfsspotje?"

 

Volgens mij heeft Nonex deze al beantwoord toch? Hoe oud zijn de opnamen? Als die recenter zijn dan 70 jaar, dan zijn er dus nog rechthebbenden en mag het dus niet zomaar kosteloos van een CD afgehaald worden.

Link naar reactie
  • 0

@ jeroen: zie startpost!

 

Het is mij niet duidelijk of dit het geval is bij uit het buitenland afkomstige artiesten.

Bovendien is het de vraag of een recente compilatie van muziek, van een auteur welke meer dan 70 jaar geleden is overleden, zomaar van een cd mag worden gehaald.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het ook even interessant om aan te geven hoe de rechten over muziek verdeeld zijn.

 

Voor de muziek die je normaal gesproken in de platenzaak koopt of die je van de leverancier van de muziekcomputer krijgt geldt dat het de normaal gezien de bekende, populaire werken zijn. Op deze muziek rusten in vrijwel alle gevallen zowel auteursrechten (voor de auteur en tekstschrijver) als naburige rechten (voor de uitvoerende artiest). De BUMA is de aangewezen instantie voor de inning en uitbetaling van auteursrechten; de SENA (ja die envelop die alle bedrijven zo'n beetje in de bus hebben gehad) doet hetzelfde voor de naburige rechten.

 

Het Verdrag waarop de naburige rechten gebaseerd zijn, is door lang niet alle landen getekend. Voor muziek uit die landen gelden dus geen naburige rechten. Veel Oostaziatische landen én de Verenigde Staten kennen geen naburige rechten.

 

STEMRA wordt vaak in één adem genoemd met de BUMA maar heeft betrekking op het vermenigvuldigen van muziek. Als je een CDtje koopt heb je daarover dus STEMRA betaald, maar als je dit CDtje vervolgens in je zaak laat horen heb je niets meer met STEMRA te maken.

 

Al met al is het glad ijs waarop je je begeeft, wellicht kun je meer info halen uit de bron van bovenstaande tekst : Hospitalitymusic

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.