• 0

Wit uitbetalen voor kleine klussen

Een goededag,

 

Ik ben een kleine ondernemer naast mijn studie en de zaakjes lopen steeds behoorlijker. Ik wil daarom af en toe voor korte tijd graag studenten in dienst nemen, voor kleine klussen. De verdiensten voor hun hiervan lopen uiteen tussen de 100 en 1000 euro. Ik kom er alleen niet uit hoe ik ze dan legaal kan betalen.

 

De opties:

"Laat ze een factuur schrijven" - is erg lastig; ze zijn geen ondernemer en willen enkel hiervoor dat ook niet worden. De KvK en de belastingdienst ziet ze dus niet als ondernemer.

 

"Betaal ze onderhands uit" - dat kan. Alleen dan betaal je ze uit van je netto inkomen en kosten ze dus +/- 40% meer dan wit.

 

"Neem ze in dienst met een 0-uren contract" - dankzij onzer aller vriend de flexwet is het technisch mogelijk om na drie keer opgeroepen te zijn een vast contract te eisen. En daarnaast moet ik me dan gaan verdiepen in sociale premies en dergelijke. En om eerlijk te zijn vind ik het dat niet waard.

 

 

Wie heeft hier ervaring mee en/of heeft een oplossing?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf loonheffing en premies werknemersverzekeringen inhouden, of dit laten doen door een loonadministratiekantoor, of inhuren via een studentenuitzendbureau, of via een payrollservice.

 

Dat zijn volgens mij de enige legale oplossingen, rendabel of niet.

 

Ik regelde vergelijkbare klussen tot voor kort via een studentenuitzendbureau, maar daar blijft flink wat aan de strijkstok hangen. Zelf doen is te ingewikkeld. Maar nu ik bij een accountant zit die ook loonadministraties etc. verzorgt zou ik de studenten zelf inhuren en de loonheffingen laten doen door mijn accountant. Dat lijkt me de rendabelste constructie: met je hele bedrijf naar een accountant of administratiekantoor die ook de loonheffingen etc. verzorgt.

Link naar reactie
  • 0

Dat wordt ook pas rendabel als je een beetje aantallen maakt neem ik aan? Het schaalvoordeel van zo'n payroll bedrijf lijkt mij redelijk groot als je zo soms eens wat studenten inhuurt. Zeker omdat deze ook alle faciliteiten als online je salarisstrookjes bekijken e.d. al allemaal geregeld hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als je steeds en regelmatig andere studenten voor je laat werken is een payroll bedrijf of uitzendorganisatie meestal een goedkopere oplossing als zelf in dienst nemen en dan de loonadministratie uitbesteden.

Voordeel is namelijk dat alle administratieve rompslomp je uithanden wordt genomen.Bovendien heb je geen onvoorziene kosten i.v.m. de felxwet, doorbetaling bij ziekte etc.

Nadelen, ja er hangt een prijskaartje aan en heel belangrijk de eventuele aansprakelijkheid. Als opdrachtgever ben je, als "de werkgever" niet aan zijn premie en loonbelastingverplichtingen voldoet daarvoor aansprakelijk. Je kan deze aansprakelijkheid wel beperken, door een deel van de faktuur die je ontvangt te storten op de g-rekening of de belastin/sociale premies rechtsreeks te storten op de rekening van de belastingdienst. En uiteraard in zee gaan met een betrouwbare partij.

 

Gebruik je steeds dezlefde student/werknemer, dan is in dienst nemen en aan een administratiekantoor eventueel wel een optie. maar laat je dan goed ondersteunen en zorg dat je weet wat de kosten zijn.

 

Het lijkt misschien wat vreemd van een eigenaar van een administratiekantoor om voor te stellen bij een uitzendbureau/paroller te gaan, maar mijn ervaring (ook toen ik nog voor een werkgever veel met dit soort zaken te maken had) dat de klant hiermede vaak het beste uit is en dat blijft ook voor mij altijd het uitgangspunt.

 

Succes,

 

Fred Londema- Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal Fred, maar wat bedoel je precies met deze opmerking?

Als opdrachtgever ben je, als "de werkgever" niet aan zijn premie en loonbelastingverplichtingen voldoet daarvoor aansprakelijk.

 

In dit geval hebben we het toch over een onderneming die rechtstreeks studenten inhuurt en dus hun werkgever is? Wie of wat is in dit verband de opdrachtgever?

Link naar reactie
  • 0

OOk payroll organisaties hebben met de flexwet te maken, in een aantal gevallen wel op een iets andere manier omdat de wetgever voor uitzendkrachten aanvullende wetgeving heeft. naast de aangepaste wetgeving kunnen zij een groot aantal werknemers plaatsen en zijn de gevolgen vaak veel minder.

 

Administratiekantoor Frelo, kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.