Ga naar inhoud

Onroerend goed kopen + erfpacht

Geplaatst:

sven12

Beste Hl'ers,

 

allereerst ijn complimenten voor dit forum en haar bezoekers. Zeer inspirerend en leerzaam! ga zo door.

 

Ik heb besloten n.a.v. enkele vragen hier te posten.

Het volgende is houdt me op dit moment bezig.

 

We hebben een goedlopend jong multimedia bedrijf met name werkzaam op congressen, evenemten ,internet etc. Op dit moment huren we een leuk kantoor die echter zeer onpraktisch is en te klein. prive huur ik nog, maar wil graag snel over naar koop.

 

Daarom kijken we verder. Vandaag viel mijn oog op een boerderij met een aantal stallen en een hele mooie deel. Daarnaast bezit het enorm veel grond. Dezemoumentale woning is te koop voor 4 ton ex k.k.. Daarnaast is de grond erfpacht. 22.000 euro per jaar. Fiscaal aftrekbaar.

 

Mijn droom is zelf een congreslocatie te kunnen aanbieden aan klanten en deze zelf kunnen gebruiken voor presentaties, workshops e.d. Uiteraard moet dit een bijzondere plek zijn. De 'deel' van een boerderij is natuurlijk prachtig voor kantoor + bovenstaande ambitie. Ik denk wel dat er veel verbouwd zal moeten worden.

 

Maar nu is mijn vraag: Hoe is dit fiscaal / financieel het beste te regelen. Zakelijk of prive prive kopen en aan de zaak verhuren.

 

Daarnaast is het uiteraard nog de vraag of bovenstaande wel mag.. Maar dat is een andere kwestie. Mag je de grond verhuren aan anderen e.d., maar wrs verschilt dat per gemeente

Wellicht dat er mensen goede tips hebben omtrent bovenstaande. of het wellicht direct afraden om met erfpacht te gaan werken etc.

 

Ik ben benieuwd naar jullie opinie. Alvast dank

Featured Replies

Geplaatst:

sven12

  • Auteur

kleine toevoeging . zaak is op dit moment een VOF met een compagnon die al een koophuis bezit.

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Sietse Voorhorst

Over het algemeen moet je goederen die je deels zakelijk en deels prive gebruikt splitsen naar gebruik. Je hebt strikt zakelijk gebruik, strikt prive gebruik en gemengd gebruik (volgens een vast te stellen verhouding).

Bij een woning is dat echter anders. In beginsel heb je twee keuzes: prive of zakelijk.

Kies je voor zakelijk, dan moet je krachtens art. 3.19 IB 2001 een bedrag bij je inkomen optellen.

Kies je voor prive, dan tel je eigenwoningforfait op bij je inkomen, maar slechts over je eigen woning (3.111 en 3.112 IB 2001). Bij je eigen woning hoef je niet je werkruimte te bepalen. Waar je wel goed op moet letten is dat werkruimte voor je onderneming gebruikt moet worden en dat het naar verkeersopvatting een zelfstandig gedeelte van het gebouw moet zijn. Dit betekent bijvoorbeeld een eigen opgang en toiletten.

 

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat je het splitst in meerdere delen (bij het kadaster) en het als 2 losse objecten behandeld.

 

Wat voor jou de beste oplossing is hangt uiteraard af van de specifieke situatie en ook vooral wat je met je compagnon afspreekt.

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.