Ondernemer in spe..

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Graag zou ik mij even willen voorstellen.

 

Ik ben Guido, 28 jaar en kom uit hetzuiden des lands.

Momenteel ben ik volop in de voorbereiding van mijn eigen bedrijf.

Alhoewel ik al voor een groot deel mijn zaken op orde heb, en weet wat ik wil is er toch een soort van drempelvrees.

Ik ga mijn bedrijf runnen naats mijn gewone baan. Parttime dus.

Graag zou ik willen weten hoe het belastingtechnische verhaal er uitziet.

Hiermee bedoel ik:

 

-Hoe zit het precies met het afdragen van belasting i.c.m. een gewone baan.

-Hoe bereken je een kostprijs rekening houdend met de 3-maandelijkse afdracht van je inkomstenbelasting.

-Hoe zit het met verzekeringen, zowel voor mijn bedrijf als voor ziektekosten.

 

Evenetuele tips, links naar websites, en dingen waar ik goed rekening mee moet houden zijn van harte welkom..

 

Alvast bedankt! :)

 

Link naar reactie

Dat vind ik nou netjes, iemand die zich keurig voorstelt. Welkom op HL!

 

Ik zou zeker een fiscalist of boekhouder in de arm nemen voor je vragen. Zelf ben ik een groot voorstander van het uitbesteden van een boekhouding aan een klein kantoor bij jou in de buurt, dat scheelt zo ontzettend veel tijd, en zij maken geen fouten, en jij wilt je niet teveel verdiepen in fiscale aspecten en zo.

 

 

PS: ik zeg dit vaak, over uitbesteden en zo, je zou denken dat ik aandelen heb in de kleine administratiekantoortjes, maar dat is niet zo. Ik denk echt dat uitbesteden van dergelijke dingen voor een ondernemer een no-brainer is.

 

 

 

 

Link naar reactie

-Hoe zit het precies met het afdragen van belasting i.c.m. een gewone baan.

Drie dingen:

 

1. Winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden (één van de twee wordt het) wordt belast met inkomstenbelasting, net als brutosalaris.

 

2. Een onderneming is al snel BTW-plichtig. Dat wil zeggen: BTW heffen, administreren, aangeven en afdragen/terugvragen. Maar dat is kostenneutraal voor jou.

 

3. Als je onderneming een BV wordt: vennootschapsbelasting.

 

Hoe bereken je een kostprijs

Van wat?

 

rekening houdend met de 3-maandelijkse afdracht van je inkomstenbelasting.

Stop! Kostprijs heeft niets te maken met inkomstenbelasting, laat staan met de driemaandelijkse afdracht daarvan.

 

Hoe zit het met verzekeringen, zowel voor mijn bedrijf als voor ziektekosten.

Die wil je waarschijnlijk.

 

Evenetuele tips, links naar websites

Ik mag hier geen reclame maken, maar ik doe het stiekem toch: Dienstverband naast ondernemerschap.

Link naar reactie
Stop! Kostprijs heeft niets te maken met inkomstenbelasting, laat staan met de driemaandelijkse afdracht daarvan.

 

 

Driemaandelijkse afdracht is vermoedelijk van de BTW. Inkomstenbelasting betaal je achteraf. Wel kan (zal...) de belastingdienst voor je ondernemingsdeel vragen wat je denkt om te zetten, en je daarvoor alvast een aanslag sturen, die later verrekend wordt met je aangifte. Hou daarmee wel rekening, het beïnvloedt je cashflow nogal... :P

 

Over kostprijsberekeningen zijn boeken vol geschreven. Hou het zo simpel mogelijk. Bijv inkoopkosten, + evt voorraadkosten, + evt verlies (bederf, gedateerd). Als je zelf een product maakt worden de inkoopkosten (inkoop ruw materiaal / halffabrikaat + fabricagekosten). Ga je ook personeel in dienst nemen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Om het even in het kort samen te vatten, ga ik werken in de reclame en belettering. Na 9 jaar ervaring bij het werken voor diversen werkgevers ga ik het gewoon na de tijd op mezelf proberen in de vorm van een eenmanszaak.

 

Wat is nu het precieze vershil tussen BTW en inkomstenbelasting...?

BTW is die 19% die je afdraagt en dus doorberekend naar je klant, maar de inkomstenbelasting, hoe word die berekend..?

 

@Renep.... jij zegt dat de inkomstenbelasting niks te maken heeft met je kostprijsberekening, maar deze zal wel betaald moeten worden (achteraf....???), dus ik redeneeer dan simpelweg dat ik die moet doorberekenen naar de klant of zie ik dat verkeerd..? Komt misschien een beetje dom over, maar zoals gezegd ben ik nog in de orienterende fase, en denk dat ik hier wel het een en ander kan leren...

Link naar reactie

Wat is nu het precieze vershil tussen BTW en inkomstenbelasting...?

Ik zou zeggen, lees het Handboek Ondernemen van de belastingdienst, zoek in dit forum, of lees de artikelen op de site in mijn sig.

 

maar de inkomstenbelasting, hoe word die berekend..?

Over de winst. Met een schijvensysteem.

 

jij zegt dat de inkomstenbelasting niks te maken heeft met je kostprijsberekening, maar deze zal wel betaald moeten worden (achteraf....???), dus ik redeneeer dan simpelweg dat ik die moet doorberekenen naar de klant of zie ik dat verkeerd..?

Je bedrijf maakt omzet en heeft kosten. Het verschil is winst. Daar stopt je bedrijf. Die winst is voor jou een brutosalaris waarover je inkomstenbelasting betaalt.

 

Het is makkelijker die twee werelden gescheiden te houden. Bedenk het brutosalaris dat je wilt verdienen en zorg dat het bedrijf zoveel winst maakt. Op die manier houd je de complexiteit van de inkomstenbelasting buiten de financiële modellen van je bedrijf.

Link naar reactie

Bedenk het brutosalaris dat je wilt verdienen en zorg dat het bedrijf zoveel winst maakt. Op die manier houd je de complexiteit van de inkomstenbelasting buiten de financiële modellen van je bedrijf.

 

Klopt helemaal. Let wel op dat het brutosalaris wat jij op je jaarspecificatie ziet, een lager bedrag is dan je werkgever kwijt is vanwege afdracht sociale premies.

 

Als ondernemer moet je die premies eigenlijk ook meerekenen, omdat je nu zelf het risico draagt, en daar eventueel zelf verzekeringen voor afsluit. Vergeet ook je pensioenvoorziening niet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.