Adviesbureau Iris

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondersteunende organ
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Europalaan 16, Alphen aan den Rijn, 2408BG, Nederland
  • Voornaam
    Gerard
  • Achternaam
    van Gils
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Adviesbureau Iris
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

Adviesbureau Iris's trofeeën

  1. Dag Wendycle, Het is een levendig forum geworden met veel tips en adviezen. Maar je stelt duidelijk (en dat gaf je bij de topic start al aan) dat je energie inderdaad op begint te raken en dat je al heel, heel erg veel hebt geprobeerd. Ik snap de frustratie, en dat op zich kan al een probleem worden. In dat licht is het misschien helemaal niet gek om de zaak op maandag eens even dicht te doen. Maar goed, nu naar structurele oplossingen. Uit je reactie lees ik het volgende: Er is structureel te weinig toeloop Vandaag had je tot 15:00 slechts drie mensen over de vloer. Ik denk dat dat weinig is voor donderdag. Vanaf het forum is het moeilijk zonder precieze kennis van de locatie daar op in te zoomen. De geparkeerde auto's voor het stoepbord maken mij al wel iets meer duidelijk. Misschien heb je meer aan een bord hoog aan de gevel (als dit mag), maar verwacht daarvan niet dé oplossing. Kernvraag: Waarom weten klanten mij niet te vinden? Een groot deel van de klanten gaat niet over tot daadwerkelijke aankoop Daar moet een reden voor zijn. Of het nu de flatscreen is, de collectie, de benadering van de klant, het feit dat ze tourist zijn, het feit dat ze accesoires missen, het feit dat ze standaard kleding liever bij de grote zaken willen kopen (interessante opmerking van Sandra B.).., er moet te achterhalen zijn waarom mensen niet tot aankoop overgaan. Je hebt al het nodige uitgeprobeerd, ga nu kijken naar wat echt werkt en wat niet. Werkt écht helemaal niks? Kernvraag: hoe verhoog ik mijn conversie? Wat nu? Beide zaken kunnen worden bekeken en geannalyseerd, al dan niet met een professioneel bureau. Voor je daaraan begint bespreek met een (organisatie)adviseur wat het oplevert en zet dat af tegen de kosten. Het moet de bedoeling zijn dat je die investering terugverdiend. Zet de tips uit dit forum nog eens op een rijtje en kijk héél héél kritisch naar de zaak. Als dat écht niet meer lukt of je ziet het niet meer zitten om het nog eens te proberen hak dan de knoop door... Nogmaals veel succes!
  2. Beste B.runo, Begrijpelijk dat je even stoom wilt afblazen en ik kan me voorstellen dat je heel erg teleurgesteld bent.. Dat is bij deze dan gebeurd. Maar ik begrijp nu dat je de komende vier weken de tijd hebt om een doorstart te realiseren? Ga daar rustig voor zitten en bekijk al je mogelijkheden. Vier weken aanhouding heb je niet slecht gedaan, je hebt goed van de belangen van je eiser gebruik gemaakt. Als je de kans hebt schakel dan een derde partij in om alsnog met de eisers om de tafel te gaan. In het onderhandelen over een doorstart (na faillissement) zou dat wel eens succesvoller kunnen zijn dan wanneer jij zelf vol emotie en woede het woord doet. Mocht je daartoe niet de mogelijkheden hebben dan probeer een realistisch plan op te stellen waarin de belangen van de eisers goed vertegenwoordigd zijn. Als de kou uit de lucht is kun je misschien in alle redelijkheid tot een oplossing komen... Veel succes en sterkte de komende weken!
  3. Beste Wendycle, Om te beginnen is het denk ik goed om voordat je je zaak definitief sluit nog eens alle opties doorloopt. Je hebt immers al drie jaar lang alles voor de zaak gegeven en ik kan me goed voorstellen dat je dat niet zomaar wilt opgegeven. De randvoorwaarden van je zaak klinken helemaal niet zo slecht. Dus wat is er aan de hand? Tijd voor gestructureerde analyse: De locatie Ga nog eens goed na wat de kenmerken van je locatie zijn... * Je zit dicht bij een drukke winkesltraat (50m) * Je zit in een badplaats met veel volk in de zomer * Er zit een tearoom in de buurt * .......... ...en zet dit af tegen je huidige aanpak de mogelijkheden die dit zou kunnen bieden - Je zet géén stoepbord buiten, alleen bij speciale gelegenheden (jammer, de buren die rustig thee aan het drinken zijn zouden daarna zomaar even binnen kunnen lopen) - Je hebt een gewone voordeur met de deur soms open, soms dicht - Touristen: die zijn (vaak) al in een jubelstemming en wellicht eerder geneigd tot aankopen. Je klanten Bedenk wie je klanten zijn... * Je vaste klanten * De seizoensklanten * koopjesjagers? * komen er genoeg mensen binnen? ...en achterhaal wat hun behoeften precies zijn. - Waarom komen de vaste klanten speciaal bij jou terug, ken je je eigen kracht? - Wat zijn de behoeften van seizoensklanten, komen er veel ouderen/jongeren naar de plaats? - Waarom gaan ze uiteindelijk niet over tot aankoop...? Je inkoopbeleid * collectievorming : sluit je collectie aan op de wensen van je klanten? * Koop je misschien in naar jouw smaak of weet je ook precies wat je klant wil? * Je houdt regelmatig een aanzienlijke voorraad over: moet je voorraadbeleid worden aangepast? De kosten van je bedrijf * Heb je een goed inzicht in de kosten van je winkel? * Kan de huur misschien nog (tijdelijk) omlaag? * Hoe staat het met de marge op je artikelen? * Heb je inzicht in welke artikelen goed lopen en welke minder? .................. ................. ................. Ik sluit me graag aan bij de opmerkingen van Rene van Zandwijk. Je geeft zelf heel erg aan dat je een gewone winkel bent met gewone prijzen etc. Daarnaast lees ik een beetje tussen de regels door dat je heel erg uitgaat van de wijze waarop jij zelf benaderd wil worden en de wijze waarop jij zelf een aankoop doet. Bijvoorbeeld bij het benaderen van een klant, bij het plaatsen van een stoepbord en bij het inrichten van de winkel. Fred Wiersma geeft hierover terecht aan dat er niet één universele aanpak is. Wellicht komt je eigen voorkeur uiteindelijk toch ook teveel naar boven in je collectie en is er hierdoor onvoldoende aansluiting met wat de klant écht graag zou willen. Kijk hier eens goed naar. De hulp en visie van anderen is daarbij denk ik erg waardevol, maar dan alleen wanneer ze écht kritisch kunnen zijn. Echte buitenstaanders dus. Informatie van hen daar kun je zeker je voordeel mee doen... Nogmaals: Ga eens heel kritisch kijken naar de zaak, de mensen die binnekomen en probeer te achterhalen waarom ze vooral de laatste stap niet nemen. Het doen van een aankoop... Ik hoop dat je iets met de opmerkingen kunt. Alvast veel succes toegewenst!
  4. Dag Moesje, Jullie hebben hier goed over nagedacht zie ik en ik denk dat dit een zeer sterk argument is om er flink mee aan de slag te gaan. Goed verhaal...!
  5. Dag Louwrens, Het concept op zichzelf is inderdaad onduidelijk maar misschien kun je het wat meer toelichten? Dat maakt het denk ik makkelijker om in te gaan op hetgeen je wilt weten: hoe bouw ik een kostenefficiënte goede groeistrategie voor mijn product? In algemene zin: Bedenk je wat je marketingstrategie mag kosten en wat moet het opleveren. Dat hangt sterk samen met het verdienmodel achter je communictieplan. In ieder geval:"Als je voet aan de grond wilt krijgen bij detaillisten en supermarktondernemers en meer informatie wilt over hoe je je doelgroep kunt bereiken dan zoudan zou ik me vooral eerst wenden tot hun brancheverenigingen. Waar zijn deze organisaties geconcentreerd, hoe komen zij samen en kom je met ze in contact? Waarschijnlijk moet je de inkoopmanagers hebben. Het is aannnemelijk dat ook zij zich op het internet bevinden, maar vaak houden zij zich bezig met de voorraden op gesloten systemen. Ik denk dus dat je bij de mensen op de hoofdkantoren moet zijn die het assortiment bepalen. Ga het onderzoeken. Als je een ontwikkeld plan hebt waar je geheel achter staat zou ik vervolgens vooral ook met deze ondernemers gaan praten en je neus laten zien. Misschien kun je eens een artikel schrijven in hun vakblad? Ik geloof in deze markt niet zo in een start met direct mailings en advertenties, maar het is het onderzoeken zeker waard. Als ze goed in elkaar zitten zouden ze namelijk wel kostenefficient kunnen zijn. Een goede website over het product is wel een heel zinnige aanvulling maar dat hangt toch ook weer samen met hoe je product in elkaar zit. Ons advies: Schrijf een gestructureerd marketingplan waarbij je niet de middelen het doel laat bepalen, maar het doel de middelen. Ga na wat de kosten zijn van je marketingstrategie en wat een "lead" moet opleveren om je winst te kunnen garanderen. Veel succes!
  6. Dag Moesje, Ik zie het als een zeer goed initiatief met een duidelijke toegevoegde waarde ten opzichte van landelijke verzamelsites. Het zou immers voor een regiogerichte site mogelijk moeten zijn het aanbod goed te beheren en sterke relaties opbouwen met bedrijven en organisaties die stageplekkern aanbieden. Je zegt dat je aanbod up-to-date is: Sterk punt. Daarnaast zou je met studenten kostenefficiënt moeten kunnen werken. Maar... ...aangezien het aanbod studenten in de provincie Zeeland zeer beperkt is betekent dit ook dat de doelgroep beperkt is. Dat zou wel eens een probleem kunnen worden. Het aantal inwoners in de provincie Zeeland is 380.000. Helaas heeft Zeeland géén universiteit. Het aantal studenten in het voortgezet beroepsonderwijs was in 2006/07 bijna 19.000 (zie bijlage). Dat is in eerste aanleg de doelgroep voor je website, en het zijn er niet zo veel... ...tenzij... ...stage zeeland naast alleen de stageplekken haar diensten ook enigszins uitbreidt met gerelateerde diensten. Daartoe hebben jullie al een aanzet gemaakt, bijvoorbeeld "hulp bij solliciteren" (nu nog leeg). Je zou verder kunnen gaan met "het schrijven van een goed CV" , "hoe kleed ik me bij mijn sollicitatie" enfin, ik neem aan dat jullie daarmee creatief genoeg zijn. Hiermee zou je de doelgroep wat kunnen verbreden en een groter aantal bezoekers naar je website krijgen. Waarom wil je dat? Nou, dan is het voor adverteerders interessanter om op jullie website aanwezig te zijn. Ook voor organisaties die stages aanbieden wordt het interessanter naarmate zij meer sollicitanten op bezoek krijgen en een keuze kunnen maken. Het is dus zaak veel bezoekers naar je website te trekken en graag ook uit andere provincies. (Zuid Holland, Brabant) Een en ander betekent zeker dat jullie je doelgroep erg goed moeten weten te vinden en bereiken. Adverteerders zullen deze cijfers ook vroeg of laat willen hebben. Ik adviseer dus aan vanaf het begin af aan je website statistieken goed te beheren en te monitoren: Wie zijn je bezoekers? Waar komen ze vandaan? Welke pagina's bezoeken ze? Hoe lang blijven ze op de site? Komen ze ook weer terug? etc.. Daarnaast wordt het aanknopen van sterke relaties met het bedrijfsleven erg belangrijk. Dit is de achterkant van jullie website. Het geheel stopt dus niet bij het oprichten van de website alleen. Nog even over de website zelf: Zeker als het aanbod groter wordt is het belangrijk gedetailleerd te kunnen zoeken, dat is nu nog niet het geval geloof ik. Ik vind het sterk dat bij de advertentie de plaatsingsdatum staat, dat mis ik wel eens bij andere sites. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, heel veel succes met de website!
  7. Dag Monique, Mooi idee.. Een buitengewoon interessant concept waarvan ik denk dat er vele toepassingsmogelijkheden zijn. Ik krijg er direct allerlei ideeën bij. Extra interessant wordt het namelijk als ik uit de verschillende tijdschrijften artikelen kan selecteren en vervolgens mijn eigen tijdschirft kan samenstellen. Ik noem het blad vervolgens: Iris. Niet alleen aardig als cadeau bij verjaardag en huwelijk, maar het zou als abonnement voor bedrijven en organisaties erg interessant kunnen zijn om wekelijks een selectie van relevante artikelen te ontvangen. Nu is dat momenteel al wel mogelijk bij afzonderlijke titels (bijvoorbeeld het FD) maar een selectie uit meerdere (internationale) media is denk ik extra interessant. Enfin, dat lijkt toekomstmuziek. De huidige vorm geeft ook al genoeg aanleiding om succesvol te zijn, al is dat wellicht nog niet bij het grote publiek. Hoe nu je zaak promoten? Je stelt de vraag inderdaad wel heel breed, want er zijn tig manieren om onder de aandacht te komen. Ik hecht zelf belang aan een gestructureerd plan, waarin je duidelijke doelen stelt. Ik lees dat je op innovatieve wijze aandacht wilt zoeken. Is dat het doel? Of is het doel zo veel mogelijk klanten naar je website halen...(!) Ga bij je plan uit van wat je wilt bereiken en bedenk er vervolgens de middelen bij. Daarvoor moet je weten wie je doelgroep is, hoe ze zich gedragen, en waar ze zich bevinden. Tevens is het van belang de huidige beperkingen van je product goed te onderkennen. Teleurgestelde klanten zouden in de toekomst ook wel eens weg kunnen blijven. Schep realistische verwachtingen in je promotie. Afhankelijk van je budget en doelstelling zou je een optimum van online en offline aandacht moeten creëren. Hebben jullie een pakkende naam voor de website? Dat zal zeker bijdragen aan het succes. Een laatste opmerking: zorg dat je kunt achterhalen wat je promotiebudget oplevert en op welke wijze dit is bereikt. Dit is bruikbare informatie voor toekomstige promoties. Tot slot laat je het natuurlijk niet na een sterk persbericht te schijven. Niet erg innovatief, maar wel wel fucntioneel. Veel succes,
  8. Dag Kassandra, Je bent in een erg bekende situatie terecht gekomen en ten grondslag hieraan ligt, zoals al eerder werd gezegd, het ontbreken van goede afspraken over de organisatie structuur. Over het algemeen is dit te voorkomen met het opstellen van een ondernemersplan waarin ook de zeggenschap en beloning van werkzaamheden wordt geregeld... Maar goed hoe nu verder? Aangezien jullie met de onderneming al in de groeifase terecht zijn gekomen (dat lees ik tussen de regels) zijn de belangen van een ieder van jullie veranderd ten opzichte van het begin van het traject. In de diverse reacties is een aantal zeer zinnige aanknopingpunten beschreven voor een oplossing, vaak zit het succes in de combinatie. Ik ga er vanuit dat je momenteel nog op goede voet met je partners bent en dat jullie gezamelijk de onderneming willen voortzetten. In dat geval moet de einduitkomst van de oplossing in ieder geval door alle partijen worden gedragen. Nu kan het echter zijn dat jullie het uiteindelijk toch niet eens worden. Zeker wanneer de belangen echt groot zijn dan lukt het niet altijd om er zelf uit te komen. Mocht je een dergelijke uitkomst zien aankomen dan adviseren wij om een onafhankelijk partij de situatie te laten beoordelen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar jouw standpunt maar zullen ook de standpunten van je partners zorgvuldig worden meegewogen. Dit in combinatie met de feiten (je inleg, het aantal uren van je partners, de afspraken in den beginne) moet dan leiden tot een sterk advies. Denk er wel aan dat bij de keuze van een dergelijke partij ook je partners zich hierin kunnen vinden. Tot slot: Welke strategie je voor je "onderhandeling" ook kiest, zorg dat je van te voren voor jezelf duidelijkheid hebt over je eigen standpunt. Stel voorafgaand aan het gesprek ook duidelijke doelen. Bedenk goed waar je wel, en waar je géén genoegen mee neemt. Het is ook aan te raden een verslag van het gesprek te maken. Wanneer jullie vervolgens overeenstemming hebben dan lijkt het me voor de hand liggen de zaak direct vast te leggen om vervolgens aan de slag te gaan. Immers, je energie daadwerkelijk voor de onderneming inzetten levert uiteindelijk het meeste op. Veel succes!
  9. Beste Limor, Het werd al eerder genoemd, maar begin inderdaad met het schrijven van een ondernemersplan. Dat is in eerste instantie bedoeld voor jou en je vriendin en het geeft je structuur in de opstartfase. Mocht je later eventuele financiering nodig hebben dan is het ondernemingsplan ook van belang voor je geldschieter (een bank, een privé persoon etc.) Maar goed, je belangrijkste vraag die ik lees: Hoe kom je aan informatie voor het ondernemersplan? Daarvoor zul je echt zelf aan de slag moeten en vooral veel gaan praten met mensen die voor jou idee belangrijk zijn. Ook op internet is veel informatie beschikbaar. Je zou als volgt te werk kunnen gaan: Maak een lijst met dingen die je belangrijk vindt om te weten voordat je de winkel begint. Kijk aan de hand van de lijst waar je informatie daarover kan vinden. Bijvoorbeeld: Waar moet mijn winkel komen? informatie bij.. ..andere winkeliers: Praat met hen. ..Bij winkeliersverenigingen: zoek hun websites op ..Bij eigenaren van winkelcentra: Vraag hun informatie op over het aantal bezoekers, het type klanten, het bestedingspatroon ..Op internet: Pak een kaart en bekijk de locatie. Is het goed bereikbaar? In welke wijk ligt de locatie? Welke andere dierenzaken zitten er in de omgeving? Wat verkopen zij (ga er dus heen en ga kijken). Welke vergunning heb ik nodig? Informatie bij ..de overheid, kamer van koophandel, eventueel bestemmingsplan van de gemeente. Kijk maar eens op: http://www.startbedrijf.nl/artikel/Vergunningen Wil je ook echt de dieren zelf gaan verkopen? Dan heb je inderdaad papieren nodig. Lees maar eens: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=323 Vervolg... Zo ga je dus je hele chekclist af. Je schrijft het allemaal op tot je alle antwoorden hebt die jou het gevoel geven dat het volledig is. Praat er over met verschillende mensen. Vaak krijg je hierdoor extra vragen waaraan je zelf misschien niet hebt gedacht. Vervolgens ga je goed bekijken of het een en ander financiëel haalbaar is. Maak een liquiditeitprognose. Daarin staan al je inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode. Aan de hand daarvan kun je mede inschatten hoe lang het duurt voor je winst gaat maken. Het is goed om met een partner te werken op wie je kunt bouwen. Samen sta je natuurlijk sterk, en twee weten meer dan één. Ik zou niet te lang tobben, maar aan de slag gaan... Veel succes!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.