Jos van Asten

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam + Eindhoven

Jos van Asten's trofeeën

  1. Verkopen isecht voor jezelf overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van je product of dienst. Dat is de eerste essentiële stap. Als je er zelf echt in gelooft, pas dan straal je het ook echt uit. Bij allerlei verkooptrainingen wordt je bewust gemaakt van het feit dat je op allerlei (non-verbale) manieren signalen uitzendt. Dat is goed om je daar meer bewust van te worden maar het is beter om bij de bron te beginnen en er voor te zorgen dat je onbewust zeker niet de verkeerde signalen uitzendt. Nee, verkopen is niet de basis van je bedrijf. Het is het onmisbare verlengstuk voor een bedrijf om succesvol te zijn. Veel bedrijven met goede producten missen dit verlengstuk en worden dus nooit echt succesvol. De basis is je product of dienst. Ja, het is meer een kwestie van waar leg je de nadruk. Pure verkopers hebben de neiging zich vooral met verkoop bezig te houden (en daardoor kunnen ze ook heel succesvol zijn) omdat het vaak leuk is om je bezig te houden met waar je goed in bent. Techneuten die weg zijn van het product dat ze hebben ontwikkeld vergeten heel vaak om dat "technische product" te vertalen in een verkoopbaar product. Een product waar de grote massa, zonder voorliefde/met minder affiniteit voor techniek, warm voor loopt. De juiste mix daarin vinden is heel moeilijk en wordt zelden binnen één persoon aangetroffen.
  2. Het is, denk ik, heel belangrijk om je kosten voor acquisitie goed in kaart te brengen. Hierbij dien je het totale traject op te hakken in onderdelen. Je begint met een mogelijke klant, vervolgens wordt het een potentiële klant (een lead) of je schrijft de mogelijke klant (voorlopig) af. Een lead wordt dan al dan niet een klant. Dit opsplitsen kun je zover verfijnen als voor je eigen bedrijf wenselijk is. Ga eens na in welk traject het meeste tijd/kosten wordt gestoken en of dit ook het gewenste rendement oplevert. Zu kun je ook je markt beter in kaart brengen en op basis daarvan keuzes maken voor de meest logische wijze van acquisitie. Kies je voor brede reclame-acties met een duidelijke boodschap over wat je bedrijf te bieden heeft of kies je voor een zeer gerichte benadering van mogelijke klanten en op welke manier benader je deze klanten. Acquisitie is in sommige markten een veel kosten vergend traject en dus zeer de moeite waard om goed over na te denken. In de meeste marketingboeken (Kotler bijv.) wordt het acquisitietraject wel nader besproken. Dit kan een goed houvast bieden bij het bepalen van je eigen acquisitiepad.
  3. Je kunt op diverse sites voorbeelden downloaden van hoe een ondernemingsplan eruit hoort te zien. Bij de Kamer van Koophandel kun je een voorbeeld van een ondernemingsplan opvragen. De branchevereniging voor de autohandel kan je ook ongetwijjfeld verder helpen. Er wordt door de Rabobank jaarlijks een rapport uitgebracht, genaamd "cijfers en trends". Daarin vind je misschien ook wel nuttige informatie over de ontwikkelingen in de autobranche die je kunt gebruiken voor je ondernemingsplan. Het lijkt me niet erg zinvol om een bestaand ondernemingsplan van een bestaande onderneming over te schrijven. Het kost best wel wat bloed, zweet en tranen ( :-[) om een goed ondernemingsplan te schrijven. Dat is ook goed. Het dwingt je na te denken over een heleboel aspecten van het ondernemerschap. Dat is een heel leerzaam en belangrijk proces. Succes! Joshua
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.