Verkopen isecht voor jezelf overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van je product of dienst. Dat is de eerste essentiële stap. Als je er zelf echt in gelooft, pas dan straal je het ook echt uit. Bij allerlei verkooptrainingen wordt je bewust gemaakt van het feit dat je op allerlei (non-verbale) manieren signalen uitzendt. Dat is goed om je daar meer bewust van te worden maar het is beter om bij de bron te beginnen en er voor te zorgen dat je onbewust zeker niet de verkeerde signalen uitzendt.
Nee, verkopen is niet de basis van je bedrijf. Het is het onmisbare verlengstuk voor een bedrijf om succesvol te zijn. Veel bedrijven met goede producten missen dit verlengstuk en worden dus nooit echt succesvol. De basis is je product of dienst. Ja, het is meer een kwestie van waar leg je de nadruk.
Pure verkopers hebben de neiging zich vooral met verkoop bezig te houden (en daardoor kunnen ze ook heel succesvol zijn) omdat het vaak leuk is om je bezig te houden met waar je goed in bent. Techneuten die weg zijn van het product dat ze hebben ontwikkeld vergeten heel vaak om dat "technische product" te vertalen in een verkoopbaar product. Een product waar de grote massa, zonder voorliefde/met minder affiniteit voor techniek, warm voor loopt. De juiste mix daarin vinden is heel moeilijk en wordt zelden binnen één persoon aangetroffen.