Neg

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  1. Hoppa, inmiddels alweer een tijdje geleden dat deze thread gaande was, maar hij blijft actueel. De zaak is uit handen gedaan naar een incassokantoor dat eerst nog een aantal brieven gestuurd heeft. Daarop kwam in eerste instantie geen reactie, tot de toon in de brieven wat dreigender werd. Overigens bleven de reacties op een nogal vaag niveau en nog steeds van het type: de deadline is overschreden en de scripts kloppen niet. Zucht.. we zijn nu bijna 8 maanden verder en nog steeds geen enkele aanwijzing van wat er nu precies niet goed is aan het scriptwerk. Enfin, communiceren met een incassobureau blijkt ook een moeizame klus, maar vorige week hebben zij een laatste aanmaning gestuurd waarin staat dat de tegenpartij voor moet komen als er niet binnen 10 dagen betaald is. Die brief is aangekomen... Gisteren werd ik gebeld door de ontvanger; ze wilden nog één voorstel doen. Eerst kwam weer hetzelfde verhaal dat al 8 maanden opgehangen wordt (deadline, scriping, blaaat) en vervolgens een voorstel dat volstrekt onredelijk is (ruim minder dan de helft van het oorspronkelijke bedrag). Niet akkoord gegaan, dus nu wordt het waarschijnlijk dagvaarden. Het blijft een interessant traject. Veel bluffen van hun kant ("onze advocaat is zich aan het inlezen") en veel twijfel van onze kant om het door te zetten. Benieuwd waar dit heengaat :)
  2. We zijn weer een tijdje verder en de situatie is als volgt: Ik heb een aangetekende ingebrekestelling opgestuurd. Daarop kwam geen reactie. Vervolgens heb ik een gerechtelijk deurwaarderskantoor aan de gang gezet die een aanmaning gestuurd hebben. Vandaag kreeg ik bericht van hen dat de advocaat van de debiteur de aanmaning zal gaan beantwoorden. Ik ben benieuwd!
  3. Update: er is een strenge redelijk officiele mail verstuurd met daarin een reactie op het 50%-voorstel (onredelijk) en voor de laatste keer nadrukkelijk de vraag om per direct de gebreken op te noemen. Inmiddels ook al een reactie gehad. Niks inhoudelijks, geen lijst met gebreken en slechts wat gebrom. Mijn volgende stap is een aanmaning en daarna een incassobureau. Jullie horen hier nog van. Bedankt voor de reacties in ieder geval!
  4. Ik heb daar natuurlijk ook niet zoveel zicht op. Ze zeggen dat er nogal kosten en manuren in het project zijn gaan zitten. Tja... wordt niet gerept over volgschade. Dan is het dus toch erg belangrijk om anwoord op deze vraag te krijgen. Hoewel dit aspect weggemoffeld wordt in hun laatste schrijven en ze eigenlijk compensatie willen voor het overschrijden van die deadline. Ook moeilijk om hier alles uit te leggen.
  5. Je gaat hier verder niet op in, maar in hoeverre zijn wij aansprakelijk hiervoor? Ik vind dat nogal belangrijk omdat dit wel herhaaldelijk hun dreigement is tijdens de laatste discussies. Domme vraag misschien, maar wat doet een incassobureau dan precies? Gatver, ik kan totaal niet inschatten in hoeverre dit dreigement waar gemaakt kan worden. Ok, maar we zijn nu in een stadium aangekomen waarin ik herhaaldelijk hierom gevraag heb en ik daar geen antwoord op krijg... Goeie vooruitzichten dus.
  6. Ik ga wel uit van een pittige reactie. Overigens is het voor een groot deel aan ons te wijten dat de deadline niet gehaald is. De programmeur (freelancer) heeft in eerste instantie niet topwerk geleverd waardoor er een hoop gesleuteld moest worden na het verstrijken van de deadline. Daar zijn wij verantwoordelijk voor. Ik weet niet of we hierin zwak staan of niet. Wat ik wel weet is dat het al een lang proces is en vooralsnog uitzichtloos. En: zij hebben het geld uiteindelijk en wij moeten nog maar zien hoe we dat krijgen. Momenteel hebben we al wel hulp, maar dit is niet van een jurist. Wel veel verstand van zaken overigens. Voor de rest post ik natuurlijk niet voor niks op dit forum :) Ik kan niet zomaar een blik met deskundigen opentrekken.
  7. Alvast bedankt voor jullie adviezen! Even samengevat: Het beste kunnen we dus nu een aanmaning sturen met daarin misschien een verwijzing naar hun laatste voorstel (die van die 50%, om toch daarop nog te reageren) en verder te stellen dat ze in gebreke blijven met betalen en, als dat zo blijft, een incassobureau in armen genomen wordt. Hoewel ik jullie adviezen natuurlijk zeer waardeer vind ik het wel moeilijk om hier blindelings op af te gaan. Mijn verhaal is uiteindelijk natuurlijk een samenvatting van het hele traject en is waarschijnlijk gekleurd. En alvorens hier hard in te gaan vraag ik mij af wat de tegenpartij voor steekhoudende argumenten kan hebben. In de laatste mail stellen ze dat ze een vergoeding willen hebben voor het overschrijden van de deadline. .
  8. De discussie is inmiddels gereduceerd tot mijn eenvoudige vraag of ze kunnen aangeven wat er mankeert aan het geleverde werk en hoeveel ze gecompenseerd denken te moeten worden. Op de 'gebrekenvraag' wordt vervolgens niet ingegaan, maar wel kregen we het voorstel om 50% van de totale factuur te vergoeden. Die 50% zou dan gebasseerd zijn op de kosten die zij hebben geleden veroorzaakt door het overschrijden van de deadline. Ik heb daar nog niet gereageerd omdat ik het een slecht voorstel vind. Moet ik hier nu nog op reageren of direct een aanmaning sturen. (die dan wel redelijk uit de lucht komt vallen)
  9. Via een MSN hebben we uiteindelijk goedkeuring gekregen voor het werk en voor het sturen van de factuur. Op dat moment waren alle aangedragen punten opgelost. Het gesprek is overigens bewaard gebleven in een log-file. De factuur ten dele voldoen is nu juist de kwestie. Het eerste gedeelte van de opdracht is al in een eerder stadium afgerond en betaald. Het lijkt me niet redelijk dáár nu weer op terug te komen. En wat voor opdracht moet er dan naar een incassobureau? En hoe gaat dit vervolgens in zijn werk? Ik vind dat nog zo abstract, want hoe weet ik dan zeker dat de klant hier dan wel mee accoord gaat? En wat gebeurt er als hij dat niet doen? ( :) sorry nogal wat vragen achter elkaar)
  10. "Het is nog niet helemaal wat we zoeken" was erg onbevredigend zodat we de trein hebben gepakt naar de andere kant van het land om samen met hun ter plekke (laptop mee) tot een oplossing te komen. Daar waren ze erg over te spreken. Wat betreft de punten die niet in de offerte staan: op dat moment hebben we geaccepteerd dat de offerte te algemeen was en dus hebben we het werk gedaan zonder te factureren. De tweede en laatste factuur omvat dus gewoon het bedrag dat oorspronkelijk geoffreerd is. Laten we het er dus op houden dat we niet meer hebben gedaan dan de offerte, maar ook zeker niet minder.
  11. Helemaal mee eens. Maar uiteindelijk is er precies geleverd wat er in de offerte staat. Althans, dat vinden wij. De klant vindt van niet, maar geeft niet aan waar het mankeert en wil wel compensatie hiervoor. Wat is precies een mediator?
  12. Beste Higherlevelaars, Ik ben met mijn onderneming verwikkeld geraakt in een vervelende onderhandelingssituatie over een factuur en zou graag advies van jullie krijgen, daar ik geen verstand heb van deze juridische kant. Het verhaal is als volgt. Vorig jaar hebben wij de opdracht gekregen om een website met verschillende technische onderdelen te ontwikkelen, naar aanleiding van onze offerte. Een deel van het technisch werk moesten we echter uitbesteden. Wij hartstikke blij want het was de eerste serieuze opdracht en het zou aardig wat opleveren. Maar... we waren zo groen als gras. De offerte was wel ok, maar dekte heel oppervlakig de lading. Voor de rest geen algemene voorwaarden, geen rechtsbijstandverzekering kortom: één dikke vette valkuil met een dun laagje takken eroverheen. Na enig geonderhandel over de offerte zijn we het eens geworden over de prijs en aan de gang gegaan. Na een x-aantal weken de eerste voorstellen laten zien, iets aangepast en gefactureerd. Dat is allemaal netjes gegaan zonder noemenswaardige onenigheden. Al wel wat voortekenen dat het niet eenvoudig zou worden (“het is nog niet helemaal wat we zoeken, maar we geven goedkeuring”). Tegen het verstrijken van de tweede deadline bleek dat het uitbestede werk totaal niet naar wens van de klant was waardoor ik als een gek aan de gang ben gegaan met die programmeur om het wel voor elkaar te krijgen. Echter, de afgesproken einddatum was verstreken. Vanaf dat moment ontstond er een lang proces waarin we telkens punten ter verbetering kregen maar wel iedere keer nieuwe. Aangezien de offerte oppervlakkig was, viel moeilijk na te gaan of alle punten wel tot onze taak behoorden (bijv. het werkte op een gegeven moment prima op de testserver, maar dan niet op de live-server), maar we hebben daar niet over gerept en hebben ons best gedaan om alles toch op te lossen. Uiteindelijk werden de punten steeds kleiner en op een gegeven moment kwam het verlossende woord: de factuur kon gestuurd worden. Ze gaven toestemming. Yeah! dachten we... Moeizaam, maar dan toch! Na het verstijken van de factuurdatum (31 dagen) echter nog niks ontvangen. Dus maar een herinnering gestuurd. Drie weken later nog geen reactie en nog geen geld. Om gezeur te voorkomen heb ik maar een mail gestuurd met beleefd de vraag waarom er nog niet betaald was. En toen braken onze groene klompjes... De klant wilde gecompenseerd worden voor de gebreken aan de technische onderdelen (die ze dan offline zouden halen) en compensatie voor het totale proces. Dat klonk natuurlijk helemaal niet aantrekkelijk. Toegegeven, we hebben fouten gemaakt. We hebben echter ons uiterste best gedaan om die te verbeteren, maar het proces heeft lang geduurd. Dat de klant uiteindelijk niet tevreden is kan ik me indenken. Maar deze gang van zaken spreekt mij totaal niet aan. Ik heb dus gevraagd wat er volgens hen niet klopt aan de onderdelen en hoe zij daarvoor gecompenseerd denken te worden. Een mail als reactie: geen anwoord op de vraag maar wel een voorstel. Het reeds door hen betaalde bedrag voor het eerste gedeelte terugbetalen, waarop zij alles offline halen. Na veel uren en kosten (die programmeur is niet gratis) is dit geen interessante optie. Dus heb ik nogmaals de vraag gesteld wat er aan de onderdelen mankeert. Uiteindelijk kreeg ik het voorstel om 50% van het oorspronkelijke totaalbedrag te factureren als compensatie voor het proces (er wordt nog steeds niet gerept over de mankementen aan de techniek). Wederom geen aantrekkelijk aanbod. Maar hoe nu verder? Ik ben best bereid om iets te schikken, maar 50% is echt pure onzin (temeer omdat ze voor het eerste gedeelte goedkeuring hebben gegeven dus dat is gewoon klaar. Niet meer over lullen). Daarvoor zit er teveel tijd, moeite en geld in. We kunnen dus een tegenvoorstel gaan doen, maar dat ligt bij lange na niet bij die 50% in de buurt. Ik ben dus zeer benieuwd hoe met name de juristen op dit forum hierover denken, maar natuurlijk ook de andere niet juridische zieltjes. Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.