PABa

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Tarthorst 1161, Wageningen, 6708JL, Nederland
  • Voornaam
    Ton
  • Achternaam
    Post
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Administratiekantoor PABa

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Wageningen
  • Telefoonnummer
    0622692519
  • Branche
    Groothandel

PABa's trofeeën

  1. Hierbij antwoorden op vragen die mij rechtstreeks zijn gemaild. Het voordeel van de Jersey-constructie is dat de winst van de Euro-BV belast is in Jersey met een lager belastingpercentage. Jij ontvangt dividend van de BV. Echter iedere Nederlander moet zijn wereldinkomen in Nederland aangeven. Dus ook als je de winst niet eens overmaakt naar Nederland moet je het toch al aangeven. Heb je een euro-BV die alle aandelen van de CV heeft, en gaat de CV dan failliet kan je nog diverse zaken (goederen, octrooien enz.) achterlaten bij de BV. Je kunt dan zelfs onder je trust of BV verder werken en vandaaruit weer een CV beginnen. Ik zou een euro-BV oprichten en kijken hoe groot de kans is dat je failliet gaat. Jij bent degene die de beslissingen neemt en het werk uitvoert en dus het risico van slechte uitvoering en dus aansprakelijkheid kan bekijken. Werk je veel met freelancers en/of onderaannemers is de kans groter dat je risico's loopt. Het is wel zinvol dat de euro-BV een goede aansprakelijkheidsverzekering afsluit. Dus een trust of CV is niet direct nodig. Wel een goede fiscalist of administratiekantoor omdat je met veel (internationale) belastingwetten te maken hebt en als BV een uitgebreide jaarrekening moet maken met evnetueel registratieplicht. Kijk dus in je woonplaats naar een kantoor dat je verder kan helpen want alleen red je dit niet. Ik wil je ook wel verder begeleiden, ook geen probleem, ik zit in Wageningen en ben net aan het onderzoeken om voor een klant een euro-BV op te richten, vandaar dat ik dit alles weet. Ton Adm.kantoor PABa
  2. Laat ik als belastingconsulent eens een poging wagen. De VPB is in Nederland 27% dus 50% reserveren is wel wat veel. Als je nu al een BV hebt en je werkt voor je BV moet je in dienst zijn van je BV. Je BV betaald jouw dus een salaris uit waarover je 33% loon/Inkomstenbelasting over betaald. De salariskosten zijn kosten voor de BV en drukken dus de winst. Dus als jij 8000 x 12 mnden = 96000,- omzet draait met zeg 50% brutowinst (verkopen minus inkopen) houdt je 50.000,- over. Daar gaat nog jouw salaris 40.000,-- en andere kosten (10.000,-) vanaf per saldo maakt je BV dus geen winst, dus geen VPB. Alleen over het brutosalaris 40.000,- betaald de BV 33% loonheffing. Dat is 40.000,- / 133 x 33 = 10.075,--. Dit is slechts 10% van je omzet. In sommige gevallen is de directeur/groot aandeelhouder van een BV ook ondernemer en kan het gebruik maken van fiscale ondernemersfaciliteiten waardoor de te betalen belasting zakt onder de 10% van de omzet. Wellicht dat je ook nog de omzetbelasting erbij telt om tot die 50% te komen. Nu jouw vragen: Inderdaad moet je op de loonlijst komen van die CV. Zij dragen ook de loonbelasting in Nederland af omdat je de werkzaameheden in en vanuit Nederland verricht (vaste plaats) als ook woonachtig bent in Nederland (feitelijke woonomstandigheid). De winst gaat naar Jersey maar omdat jij groot aandeelhouder bent en nog in Nederland woont, doe je daar in Nederland aangifte van in box 2 aanmerkelijk belang. Je betaald daar dan 25% belasting over. Er zijn nog mogelijkheden om die winst in Jersey te houden maar dat gaat voor hier even te ver. . Ton Administratiekantoor PABa
  3. De belastingtelefoon heeft het helemaal mis. De BTW kan namelijk verlegd worden. Je stuurt dan een factuur zonder BTW naar het Belgische bedrijf. Echter de BTW over dit bedrag draag je WEL af via je aangiftebiljet onder "leveringen aan landen binnen de EU". Hetzelfde bedrag neem je ook op onder je voordruk. Per saldo draag je dus niks af maar de belastingdienst kan wel zien dat je diensten hebt verleend aan andere EU-landen. Aan het eind van het jaar moet je ook nog een formulier intracommunitaire leveringen invullen. Daarop vermeld je aan welke bedrijven en voor welk bedrag je hebt geleverd. Voorwaarde is wel dat je het BTW-identificatienummer van jouw bedrijf en het Belgisch bedrijf op de factuur vermeld. Ton Administratiekantoor PABa
  4. Bij de omzetbelasting kennen we het kasstelsel. De BTW mag in de maand van ontvangst afgedragen worden. Dit komt voor bij winkeliers die hoofzakelijk aan particulieren leveren. De betalingen zijn dan meestal a contant. Maar stel dat de winkelier ook veel op factuurbasis aan bedrijven levert, mogen dan de facturen ook meelopen in het kasstelsel? En hoe deze facturen dan te boeken? Bij afgifte: Debiteuren (excl. BTW) Aan opbrengst (excl. BTW) Bij betaling: Bank (incl. BTW) Aan Debiteuren (excl. BTW) Aan af te dragen BTW (BTW) Of wordt de opbrengst dan ook bij betaling geboekt? Ton
  5. Volgens mij slaan jullie de plank volledig mis. Deze bankrekeningen worden niet meegeteld in Box3 omdat ze gekoppeld zijn aan inkomsten in box1. De bankrekeningen moeten dan wel op naam van het bedrijf staan of moeten voor een belangrijk deel alleen voor het bedrijf gebruikt worden. Art. 2.14 IB kent de zgn rangorde. Eerst wordt gekeken naar inkomsten uit Onderneming, dan loon, dan ROW enz. Dit betekent dat inkomens die in box1 vallen nooit in een andere box belast kunnen worden. Artikel 2.14.2 IB stelt het heel duidelijk; vermogensbestandsdelen die inkomen genereren uit werk en woning (box1), worden niet in aanmerking genomen voor de bepaling van het bealstbaar inkomen uit sparen en beleggen. Ton Belastingconsulent CB
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.