Dank voor alle reacties. Aan de ene kant zie ik ondernemers die beschikken over veel telefonische verkoop ervaring en hun hand niet omdraaien voor een belsessie. En aan de andere kant ondernemers die nog wel inzien dat nabellen bepaalde skills vereisen en dus uitbesteding hiervan prefereren.
Ik merk bv zelf ook een groot verschil tussen ervaren verkopers die je telefonisch benaderen en personen die net zijn begonnen... Bij de ervaren personen gaat het gewoon allemaal veel soepeler en die weten je beter 'in te pakken' zodat je niet binnen 20 seconden de telefoon op de haak gooit met 'niet geinteresseerd'.
Uit het artikel in Zibb waar Rikkert Walbeek naar verwees staat bv ook dat je binnen de eerste 30 seconden de aandacht moet weten te trekken. En daar heb je toch bepaalde skills voor nodig (die natuurlijk gewoon te leren zijn, maar dat kost weer tijd en veel oefenen). Ik heb in het verleden wel eens een cold calling sessie gedaan, maar dat was een dermate traumatische ervaring dat ik (bij wijze van spreke) de telefoon daarna een week niet meer heb aangeraakt.
Samengevat: Wat is er op tegen om het nabel werk uit te besteden aan een professional die het klappen van de zweep kent en probeert afspraken te maken? Hierbij wil ik nog even opmerking dat ik totaal geen problemen heb met verkoop gesprekken, waarbij je de betreffende persoon gewoon voor je hebt zitten. Je krijgt dan de zo belangerijke body language mee, waarop je kunt inspelen, die je bij een telefoongesprek mist. En wat is een concrete kosten/baten analyse hiervoor?
CJ