hugomesser

Junior
  • Aantal berichten

    20
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    Organisaties die web applicaties willen laten ontwikkelen en/of op zoek zijn naar programmeercapaciteit.
  • Mijn mening over innovatie
    Who moved my cheese?
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Hou op met praten en doe het gewoon

hugomesser's trofeeën

  1. Heb je de oplossing al gevonden? Waarom ga je niet eerst met een toeristen visum naar India toe om te proberen je zaakjes van de grond te krijgen? Je kunt dan 6 maanden blijven en voor verlenging zou je eventueel naar Nepal of Sri Lanka kunnen. Voor een business visum moet je een inkomen in Nederland hebben (dit moet je ook aantonen bij aanvraag). Als je inkomen uit India komt, dan moet je een working permit aanvragen, waar ze nog veel moeilijker over doen. En je vriend zal hetzelfde aan moeten kunnen tonen. De Indiase ambassade is ook nog eens heel slecht in informatie verstrekken en heel moeilijk in het verstrekken van visa. Meestal moet je 3-4 keer terug. Misschien kun je je vraag in linkedin posten, daar is een groep 'nederlanders in India', wellicht heeft iemand advies. Ik heb zelf een bedrijf en India en ben er twee keer een jaar geweest. als ik je kan helpen, stuur maar een emailtje h.messer@bridge-outsourcing.nl
  2. Beste Stefaan, interessante vraag. Ik denk eigenlijk dat je vraag alleen beantwoord kan worden als we weten wat jij zelf precies wilt. De prijzen in offshore outsourcing verschillen enorm, dienstverlening komt in alle geuren en kleuren. Ik heb het idee dat jij op zoek bent naar een hele lage prijs. Als dat zo is, dan kun je denk ik via een site als elance hele lage tarieven vinden. Er zijn altijd mensen ergens op de wereld die voor een paar dollar per uur werk willen verrichten (en er zijn ook veel bedrijven die hele lage salarissen betalen om maar een zo laag mogelijke prijs aan te kunnen bieden...). Als je echter voor een lange termijn een stabiele offshore samenwerking wilt opzetten, dan kun je wellicht het best met een bedrijf werken, eventueel met een vestiging in Nederland; hiermee kun je valkuilen omzeilen waar je anders in zou stappen. Ik geef je geen antwoord op je vraag over prijs en voordelen van een Nederlands bedrijf, omdat ik geen commerciele boodschappen wil zenden op dit forum. Luc en GJ, dank voor de aanbeveling. Hugo Messer Bridge
  3. Hoi Sarah, misschien is het goed om het boek 'Calimero marketing' te lezen. Ik heb hem net uit en ik denk dat het vooral voor starters ontzettend goed is om dit te lezen; het geeft een compleet overzicht van 'alle' mogelijkheden om effectief marketing in te zetten. http://www.calimeromarketing.nl/ Groet Hugo
  4. Hoi Hanno, volgens mij kun je het beste voor kleine bedragen een rekening bij ING of ABN openen, zij rekenen een stuk minder dan de rabobank. Ik maak regelmatig geld over naar India en heb (volgens mij) een voordeligere manier gevonden: overmaken naar de intermediary bank in Europe i.p.v. naar de bank in India. Internationale betalingen gaan altijd via een intermediary bank en als deze in Europa zit, betaal je binnen de EU geen transactiekosten. Alleen nu weet ik eerlijk gezegd niet of de Indiase bank vervolgens nog extra kosten in rekening brengt, maar volgens mij niet. Je kunt bij je bank in Peru navragen of dit kan, zij kunnen je de juiste instructies geven; ik moet in het betalingskenmerk opgeven dat het naar reking xxxxx van mijn bedrijf in India overgemaakt moet worden. Belangrijkste is dat de intermediary bank moet weten waar het geld heen moet. Paypal is volgens mij niet goedkoper omdat ze provisie rekenen voor het overmaken naar een rekening. Ik hoop dat je er wat aan hebt Hugo
  5. Volgens mij is het een goed idee en moet je er gewoon mee starten! Waarschijnlijk is het doel van dit forum om kritiek te geven, maar in mijn ogen is de sleutel gewoon beginnen met het idee en met wat klanten praten. Dat is dan wellicht ook meteen de hamvraag: wie gaat er betalen in jouw business model? Het bedrijf of de sollicitant? Ik denk dat het een goed idee van Arjan is om het profiel uit te bereiden met objectieve 'onderzoeken' (EQ/IQ tests, wellicht samenvatting van een interview, persoonlijke video, referentie van ex-werkgever, etc). Als ik zelf een sollicitatie onder ogen krijg, is mijn enige houvast meestal de brief. En een brief schrijven is niet heel ingewikkeld. Dus de brief zorgt er alleen voor dat het makkelijk is om de echte slechte kandidaten eruit halen (de mensen die schrijven 'beste heer, hierbij mijn cv'). Verder weet ik niets, want het CV zegt toch niet veel, je wil een gevoel bij de persoon krijgen. Dat gevoel kun je met je site misschien overbrengen. Wellicht kun je er ook over nadenken om het profiel te bouwen om de persoon heen gedurende zijn loopbaan. Wat ik altijd lastig vind is dat je niets weet over de persoon zijn verleden (hij kan alles bij elkaar liegen). Je kunt zijn ex-werkgever opbellen, maar waarschijnlijk geeft hij alleen de goede referenties op. Ik weet dat in bijvoorbeeld Italie de meeste mensen een 'boekje' bijhouden waar door iedere werkgever een evaluatie in gezet wordt. Een dergelijk systeem hebben we niet in Nederland. Dit zou je via je site kunnen ontsluiten zodat je een 'objectief beeld' van iemand zijn carriere neer kunt zetten.
  6. Ik weet niet precies wat je met 'extreme uitwassen bedoeld'. Ik ben zelf gestart met mijn bedrijf vanuit een positie als 'intermediair' waarbij ik met leveranciers werkte. Daar heb ik veel tijd en energie in gestoken en heb vaak moeten wisselen van leverancier. Tussen de leveranciers zaten inderdaad bedrijven waar ik veel hoofdpijn van had, zowel qua communicatie als kwaliteit. Als je dat bedoelt, dan ben ik het met je eens dat de kans aanwezig is dat je op een slechte leverancier stuit. En vandaar dat leveranciersselectie ook belangrijk is. Tenzij je veel geld en tijd te investeren hebt, geloof ik dan ook dat je (zeker als MKB-er) het beste met een Nederlands bedrijf samen kunt werken wat je met outsourcing kan helpen en zelf mensen in het buitenland heeft zitten. Outsourcing kan je bedrijf substantiele voordelen opleveren, waarmee je organisatie (sneller) kan groeien, winstgevender wordt, je flexibeler bent (in het inzetten van capaciteit) en nog meer voordelen. Iemand naast je op kantoor is 'gemakkelijker', dat valt wat mij betreft nooit te ontkennen (ook al kun je je volgens mij bij die 'insourcing' situatie ook lelijk vergissen in een medewerker/programmeur).
  7. Hier ben ik het inderdaad met Michiel eens, dit kan in Nederland ook gebeuren. Ik denk dat Peter ook gelijk heeft dat er veel 'goudzoekers' zijn in deze markt. In India heerst een euforie over IT; iedereen ziet dat het de economie veel brengt en dat er goed betaalde banen zijn in IT. Veel mensen starten een IT bedrijf, zich niet voldoende realiserend dat het niet gemakkelijk is om een offshore klant te bedienen. Indiase bedrijven zijn vaak ook niet gewend om met coding standards te werken en 'kwaliteit' heeft een andere betekenis in India dan bij ons. Ik gaf aan dat ik denk dat een klant hier een grote rol in heeft. De klant moet een strategisch besluit nemen over outsourcing 'wil ik dit' en 'wat heb ik er voor over'. Het gaat om een samenwerking, waarbij er een oprechte intentie is een win-win situatie te creeeren. Natuurlijk zijn er ook 'slechte' leveranciers die slechte code produceren. Maar als de basis goed is (voor de relatie), dan kun je als klant investeren in het 'opleggen' van bijvoorbeeld een coding standard, zodat je exact krijgt wat je wilt. Investeren in het maken van functionele specificaties (hetgeen bij veel klanten een leercurve betekent, omdat deze duidelijker moeten zijn dan bij een programmeur in eigen kantoor). Ik denk dat je pas geld aan het weggooien bent als je een keer lukraak een project uitbesteedt aan India zonder de strategische keuze gemaakt te hebben, zonder oprecht te willen investeren in een vruchtbare samenwerking met een partner. Als er in de eerste projecten iets niet goed gaat, betaal je leergeld, maar gooi je niets weg. Je zult de vruchten hiervan plukken als je de samenwerking goed op zet. Ik heb ook het idee dat je deze informatie uit tweede hand hebt? Volgens mij is er een verschil met een verhaal horen of het zelf meemaken. Dan kun je wellicht ook ervaren dat als je je goed voorbereidt, tijd investeert in het selecteren van een geschikte partij, dat een project ook goed kan gaan... (want het blijft een gegeven dat outsourcing populair is. Ondanks de verhalen die de ronde gaan, zijn er ook veel positieve verhalen en gebeurt het op grotere schaal dan de meesten denken). Je wekte wel de indruk dat het 'concept' (is deze globale economische ontwikkeling waaraan niemand ontkomt een 'concept' te noemen?!) volgens jou niet werkt. Ben blij met je kanttekening :). Ben ook benieuwd wat mensen beweegt om rentacoder te kiezen t.o.v. het strategische besluit wat ik hierboven schetste...
  8. Volgens mij is het het belangrijkste dat je bij outsourcing een strategisch besluit neemt: wil ik eenmalig een project uitbesteden tegen een lage prijs OF wil ik mijn bedrijf laten groeien en zoek ik een stabiele oplossing om dit te realiseren en ben ik bereid om tijd en geld te investeren om het te laten slagen? Veel bedrijven verwachten dat outsourcing gemakkelijk is en willen graag de voordelen eigen maken (o.a. lagere kosten en toegang tot een brede expertise), maar zodra er ook enkele hobbels op de weg komen, wordt de handdoek in de ring gegooid en 'werkt outsourcing niet'. Het kost voorbereiding en het is belangrijk te realiseren dat het tijd kost om een goede samenwerking met een buitenlandse partner op te zetten (hetgeen ook geldt voor samenwerking met een Nederlandse partner). In mijn ogen moet je deze vragen stellen en kun je het beste zoeken naar een partner die je hierin kan adviseren, ondersteunen, die de kennis al heeft en weet hoe outsourcing succesvol gemaakt kan worden. Wellicht praat ik hiermee in mijn eigen straatje, maar ik vraag me af hoe andere auteurs in deze discussie deze overwegingen zien? Wat ik nooit zo goed begrijp is de populariteit van sites als getafreelancer die in deze discussie ook veelvuldig genoemd worden. Als je je bedrijf wilt laten groeien en winstgevend wilt maken (dit is volgens mij uiteindelijk de hoofdreden waarom iemand uberhaupt aan outsourcing denkt), dan kun je in mijn ogen niet steeds je projecten uitbesteden aan een willekeurige freelancer die ergens op aarde je werk uitvoert via een dergelijke site. Je moet dan keer op keer leren met deze persoon of bedrijf samen te werken. En het succes van outsourcing ligt in mijn ogen in het bouwen van een partnership. Je investeert tijd in het leren outsourcen, in het leren kennen van de mensen bij de partner, in het leren kennen van de cultuur, in het leren kennen van de programmeurs, etc. En dit kost tijd, net zoals het tijd kost om een vriend echt te leren kennen of een leverancier om de hoek. Je stemt gedrag op elkaar af en probeert een win-win situatie te creëren. Het enige argument wat geldt voor een site als getafreelancer is kosten. Maar is dat op de lange termijn het allerbelangrijkste? Weegt het op steeds tijd te investeren en heel veel management-hoofdpijn te hebben om met een freelancer/bedrijf te leren werken, t.o.v. een lagere prijs? Misschien ziet iemand dit anders, ben hier erg benieuwd naar...
  9. Ik denk dat het verkeerd is om van een hype te spreken bij het verplaatsen van werk naar China (of andere landen). En ik denk ook dat de impact van deze verplaatsing nog langer duurt en meer omvattend is dan veel mensen nu denken. De logica van Nils klopt, alleen denk ik dat er een groot verschil is tussen de ontwikkeling die we in Europa hebben doorgemaakt (waarbij de vraag sowieso al is hoe lang het geduurt heeft om van een gemiddeld landelijk salaris van 50-100 euro per maand a la China/India naar ons huidige niveau te komen) en die China en India nu meemaken. Het gaat in Azie sneller, alleen de 'achterban' van 2 maal ruim een miljard mensen is zo groot, dat er voorlopig nog voldoende mensen bereid zijn tegen hele lage tarieven te werken. Naast de kosten om iets te laten produceren, is er ook het vraagstuk van capaciteit. Bijvoorbeeld in IT is er schaarste in Nederland. Bedrijven kunnen niet verder groeien omdat ze geen programmeurs kunnen vinden. Als er dan vanuit China of India hoog opgeleide programmeurs aankloppen (die nu ook nog eens een stuk goedkoper zijn), dan zijn veel bedrijven toch geneigd van die kans gebruik te maken. De voorspellingen zijn dat er in 2012 een tekort van ruim 12.000 IT-ers is in Nederland. Zou het hier dan om een hype gaan? En voor productie geldt volgens mij dat de tarieven om iets te laten produceren zo laag zijn in China (en andere landen), dat bedrijven wel moeten. En productie outsourcing naar China is 20-30 jaar geleden gestart en begint nu 'gewoon' te worden. Gezien mijn idee dat de tarieven voorlopig echt niet gaan dalen (zie betoof hierboven), zie ik ook deze vorm van outsourcing niet als een hype. Maar ik merk dat ik vrij alleen ben in deze gedachtengang :)
  10. Hi Sidi, het oprichten van een onderneming in India is een ramp! Ik heb het eindelijk voor elkaar, maar heb er wel 6 maanden over gedaan. Als je raad wilt hebben, dan kan ik je helpen, want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn boekhouder in Cochin weet nu als het goed is ook precies hoe het moet, dus als je wilt, kan ik je met hem in contact brengen, stuur maar een mailtje (h.messer@bridge-int.nl) Wat doe je precies in de vennootschap? Hugo Bridge
  11. ik heb vrijwel alle tips gelezen en sites van de getipte coaches gelezen. Wat me opvalt: ik denk dat een ondernemer het meeste heeft aan een 'door de wol geverfde' ondernemer als coach. Een ondernemer die zelf een succesvol bedrijf heeft opgebouwd en zijn kennis en ervaring wil delen met jongere ondernemers. Geen van de coaches die hier genoemd worden zijn 'door de wol geverfde' ondernemers volgens mij (misschien heb ik het mis). Bestaat er een organisatie waar ondernemers die hun bedrijf nog aan het bouwen zijn gematcht worden met ervaren ondernemers het klappen van de zweep kennen? Kent iemand een coach die voldoet aan het profiel wat ik schets of voelt iemand zich zo'n coach? Ik ben benieuwd. Groet Hugo h.messer@bridge-int.nl
  12. Hoi 'Toto', wij hebben een vestiging in Odessa, Oekraine en in Chichinau, Moldavie. We zijn 2 jaar geleden gestart met een netwerk aan leveranciers en hebben hele goede ervaringen. Misschien kan ik je ermee helpen. sowieso kun je eens een project sturen, dan gaat de bal van zelf rollen! Volgens mij mag ik hier geen reclame maken, maar google maar eens op outsourcing oekraine...de naam is Bridge :) Groet Hugo Edit - als je niet wilt spammen, stuur hem dan gewoon een PM...
  13. Hoi Luc, Ik heb helaas nooit de vraag gekregen 'hebben jullie programmeurs die typo3 kennen'...heb je dit aan Liselotte gevraagd? We hebben namelijk 1 jongen in Kiev die een aantal projecten in typo3 gedaan heeft en erg goed is. Daarnaast hebben we een partner in Rusland die 'expert' is in Typo3. Misschien kunnen we er samen naar kijken? Je hebt m'n gegevens... Groeten Hugo Bridge.
  14. Hi Daphne, je schreef in je reactie 'Dat verband is misschien moeilijk te leggen als je het ontwerpen uitbesteedt aan een ontwerper die ver (geografisch, dan wel qua ontwerpopvattingen) van je klant af staat?' Ik denk inderdaad dat het iets lastiger is, maar als je aan de voorwaarden voldoet die je zelf stelt (zoeken naar een ontwerper die met je smaak matcht en duidelijke briefings maken), dan kun je het design ook prima in het buitenland laten doen. Het is misschien iets moeilijker om een designer te vinden die bij jouw smaak past, maar ik kan me voorstellen dat dat in Nederland ook niet altijd even gemakkelijk is. Ik zie af en toe 'webdesign' bedrijven die zelf een site hebben waar de tranen van in m'n ogen springen. Het buitenland kan ook als voordeel hebben dat het juist originele designs oplevert, juist omdat buitenlandse ontwerpers 'anders denken' en een andere smaak hebben. Daarmee kun je jezelf weer onderscheiden in Nederland. Maar het voornaamste is in mijn ogen tijd investeren en geduld hebben om de juist partner te vinden (en dat geldt voor zowel Nederland als het buitenland). Ben benieuwd hoe jij er zelf over denkt. Misschien wil je zelf wel eens een ontwerp laten maken door onze goede designer? Als je tijd investeert in twee zaken, dan vind je vast wel wat je zoekt: 1. Zoek een ontwerper waarmee het goed klikt en die designs maakt die aan jouw kwaliteitsstandaard en 'mooi-graad' voldoen. Maak met hem afspraken over tarieven en tijdsbesteding. 2. Maak een goede en heldere briefing voor elk ontwerp dat je uitbesteedt, liefst voorzien van voorbeelden van wat je wel wilt en wat niet. Ik vind zelf dat een ontwerp de identiteit van je klant en zijn smaak moet weerspiegelen, meer dan dat jij het zelf mooi moet vinden. Dat verband is misschien moeilijk te leggen als je het ontwerpen uitbesteedt aan een ontwerper die ver (geografisch, dan wel qua ontwerpopvattingen) van je klant af staat?
  15. Hoi Samuel ben je Samuel van Intervisual webdesign of een andere Samuel ? :) ik kan je wel helpen met design uitbesteden. Het is lastiger dan het uitbesteden van programmeerwerk, omdat het veel moeilijker af te bakenen is. Wat wil jouw klant precies hebben? kan hij dit onder woorden brengen of kun jij hem helpen met het onder woorden brengen van wat hij wil? Als je het op papier weet te krijgen, dan moet een designer een voorstel maken. En dan komt de subjectiviteit om de hoek kijken. 'mooi design' is heel moeilijk de definieren. Wat je designer (in het buitenland) mooi vind kun jij niet mooi vinden. Ik denk dat de enige manier om design effectief uit te besteden is om tijd te investeren. Je moet zorgen dat je designer op 1 lijn komt, jouw smaak begrijpt, zodat jullie weten wat je van elkaar verwacht. Gelukkig zijn er ook goede designers in Oost Europa. Stuur me anders even een mailtje, dan stuur ik je wat voorbeelden van eerder gemaakt design door onze vaste designer in Odessa, Oekraine. h.messer bridge-int . nl groet hugo
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.